به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ از کرد تودی، مرز بینالمللی باشماق مریوان در ردیف فعالترین مرزهای تجاری کشور است؛ اما بااینحال تنها مرز رسمی کردستان، تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله دارد، سالهاست مسئولان و نمایندگان مردم استان کردستان وعده حل مشکلات زیرساختی مرز باشماق را به مردم، تجار و بازرگانان داده؛ اما علاوه بر اینکه هیچ اقدام عملی انجام نشده، در بر همان پاشنه نیز میچرخد و تجارت در این مرز با مشکل مواجه شده است.
استفاده حداکثری، توجه به حل مشکلات، تأمین تجهیزات، امکانات و توسعه مرز باشماق مریوان بهعنوان یک سرمایه ملی و کلیدیترین مرزهای کشور میتواند رونق اقتصادی و توسعه تجارت برای کشور و استان کردستان به دنبال داشته باشد.
مشکلات پایانه مرز باشماق سالهاست که همچنان وجود داشته و هر مسئولی که آمده قول برطرفکردن آن را داده؛ اما به دلیل نبود مدیریت واحد این امر تحققنیافته است.
مرز باشماق مریوان مرز بینالمللی است که دارای مشکلات زیرساختی زیادی میباشد
یکی از رانندگان تریلی در خصوص مشکلات مرز باشماق بیان کرد: مرز باشماق مریوان که بهعنوان مرز بینالمللی میباشد دارای مشکلات زیاد زیرساختی است. بهعنوانمثال: اگر توجه فرمایید از ورودی مرز که بیایید چالهچولههای زیادی وجود دارد و اگر ماشینی در آن بیفتد بدون جرثقیل نمیتوان آن را بیرون آورد.
وی میگوید: برای همه ماشینها (تریلی، سواری و…) تنها دو ورودی وجود دارد که یکی از ورودیها بهعنوان لاین اسکن و دیگری هم لاین آزاد میباشد بااینوجود باعث ایجاد ازدحام، چسبیدن و گیرکردن ماشینها از هم میشود که در نهایت منجر بهتصادف میشود.
وی گفت: یکی دیگر از مشکلات مرز باشماق نداشتن آسفالت است که بر اثر ورزش باد چشم را نمیتوان باز کرد و آسمان پر از گردوخاک میشود.
وی ابراز کرد: مرز جاهای دیگر رفتم که آسفالتکاری شده و خیلی تمیز بوده است. مرز باشماق یک مرز بینالمللی است که چنین وضعیت و مشکلاتی را دارد اگر مرز بینالمللی نبود آن وقت چه وضعی داشت؟!
مأمور یا ناظری جهت نظارت و بررسی تریلیها در مرز باشماق وجود ندارد
راننده تریلی دیگری دررابطهبا مشکلات این مرز گفت: همینطور که مشاهده میکنید وضعیت پارک، آسفالت، چالهچولههای مرز باشماق خیلی خراب میباشد و فضای آن خیلی کم و جایی برای دورزدن ماشینها وجود ندارد هر چند با این تعداد ماشین که از این مرز تردد میکنند فاقد امکانات است و ضمناً برای اینکه از ورودی تا خروجی مرز برسیم دو روز طول میکشد و در داخل صف در انتظاریم.
وی اظهار کرد: در این مرز برخی از افراد هستند که در زیر ماشینها دبههای بنزین جاسازی میکنند و در اینجا مأمور یا ناظری نیست بر این مسائل نظارت کند و اگر کسی در زیر ماشین باشد یا نه نمیدانیم و خیلی از افراد بدین جهت جانشان را دست دادهاند و اگر در مرز عراق از این بابت ماشینمان را توقیف کنند کسی جوابگوی ما نیست.
وی گفت: وضعیت گمرک و خیابانهای مرز باشماق را که بنگرید نه سرویس بهداشتی، نه امکاناتی دارد و اگر هزینههای ورود و خروج گمرک، پول چایی و… را بررسی کنید و همه جای مرز باشماق و وضعیت آن نامناسب و ویران شده و هزینههای آن ۱۰ برابر است.
اگر درآمد مرز باشماق را نسبت به وضعیت آن برآورد کنید با خودتان میگویید مگر اینجا چه خبره است؟!
وی اظهار داشت: اگر درآمد گمرک را هزینه گمرک این مرز کنند برای آن کفایت میکند. نمیدانیم مشکلات این مرز را به چه کسی بگوییم؛ چون برای رفع آن هزینه نمیکنند اگر فقط ده درصد آن را هزینه گمرک کنند وضعیت آن بدینگونه نبود. داخل این مرز ببینید سرویس بهداشتی وجود دارد؟! مگر راننده تریلیهایی که داخل این مرز هستند انسان نیستند.
تریلیهای مرز باشماق تفکیکسازی نشدهاند
یکی از رانندگان تریلی از درخواست خود میگوید: از مسئولین تقاضا داریم که وضع مرز باشماق را ساماندهی دهند اصلاً تفکیکسازی برای تریلیها وجود ندارد تریلی تانکر با چادری، کانتینر و… همه با هم قاطیاند.
وی بیان کرد: روز گذشته یکی از تریلی تانکر در داخل مرز سوراخ شده بود اگر منفجر میشد چه انفجار و فاجعهای به بار میآورد؟!
او گفت: امروز یک تریلی چادری به تریلیام که حامل بار بنزین است زده که خطرناکه و باید لاین آن جدا باشد اگر تفکیکسازی لاین ماشینهای سنگین وجود داشته باشد کمتر شاهد اتفاق ناگوار انفجار تریلیها و خسارات انسانی هستیم.
در پایان با توصیفی که از مشکلات زیرساختی مرز باشماق مریوان شد باید منتظر ماند و دید فاز توسعه پایانه این مرز از چه زمانی اجرایی میشود.