سرشاخه‌کاری بیش از ۲۰۰۰ اصله درخت در خراسان شمالی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  جلیل علوی با اشاره به اجرای طرح سرشاخه‌کاری درختان (انگور، گردو و پسته) در این استان، اظهار کرد: این طرح در تفاهم‌نامه میان مرکز تحقیقات کشاورزی و سازمان کشاورزی در استان اجرا شده و در راستای آن تاکنون ۲۰۰۰ اصله درخت سرشاخه‌کاری شده است.

وی با اشاره به مزایای این طرح، گفت: تغییر ارقام کم بازده، حساس به بیماری و آفات و ... به ارقام جدید و پربازده، جوان‌سازی باغ‌ها، اصلاح تریبت تاج درخت‌ها، بهبود گرده‌افشانی و تشکیل میوه، تحمل در برابر سرما، ایجاد زودرسی یا دیررسی و افزایش عمکرد، از مزایای اجرای این طرح است.

علوی بیان کرد: در منطقه بدرانلوی بجنورد ۷۰۰۰ اصله درخت انگور وجود دارد که تمام آن‌ها دیم و از نوع کلاهداری بود که با بروز یک بیماری یا آفت، به تمام آن‌ها منتقل می‌شود یا همه محصولات با یکدیگر می‌رسند که بازار آن‌ها خراب می‌شود یا پوست کلفت و خشنی دارند که بازارپسندی آن کم می‌شود. بنابراین با انجام عملیات سرشاخه‌کاری و ایجاد ارقام جدید می‌توان مشکلات یادشده را حل کرد.

وی ادامه داد: برای اینکه کشاورزان از این تنش خارج شوند، ارقام جدید شناسایی، خریده و پیوند زده شد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی خراسان شمالی افزود: باغ‌های ۵۰ تا ۶۰ ساله گردو در استان شناسایی شد. ارتفاع برخی درخت‌ها به بیش از چهار متر و باردهی کم می‌رسد که با انجام عملیات سرشاخه‌کاری در درخت‌ها، ارتفاع آن‌ها بیشتر از سه متر نمی‌شود و از سوی دیگر، میزان باردهی آن‌ها افزایش می‌یابد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی خراسان شمالی از سرشاخه‌کاری بیش از ۲۰۰۰ اصله درخت در این استان خبر داد.