به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ از عصر همدان، خانواده واحد کوچکی از اجتماع است و هر عملی که افراد جامعه انجام میدهند، اثر مستقیمی در اجتماع دارد.
حجاب بعنوان یک مقوله فرهنگی و ارزشی علاوه بر آثار شخصی و شخصیتی، دارای آثار اجتماعی است و جامعهای که در آن بانوان باحفظ حدود وحقوق دیگران موجب تخریب روح و جسم همنوعان خود نشوند، محیط آرام وامنی را برای جوانان فراهم میسازند و رفته رفته به سوی سعادت و سلامت روانی پیش خواهد رفت.
حجاب و پوشش بانوان، در گذر تاریخ نمادی از جایگاه زن در هر فرهنگ و تمدن است،اگر بخواهیم به این مقوله فرهنگی از دیدگاه روانشناسی نگاه کنیم، درمییابیم بانوانی که از سلامت روحی و روانی برخوردار بوده و در خود کمبود روحی احساس نمیکنند، تمایلی به جلب توجه دیگران ندارند، ولی زنانی که دارای عقده حقارت هستند با نمایش زینتها و زیباییهای ظاهری خود و همچنین استفاده کردن از لباسهای نامتعارف و جذاب در بیرون از منزل و در مواجهه با نامحرم میکوشند تا احساس حقارت و کمبود خود را به نحوی مرتفع نمایند.
حسن رضانیا، در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»، با اشاره بر نقش آموزش و پرورش در احیای ارزشهای اصیل انقلاب اسلامی، اظهار کرد: بیتردید مربیان و معلمان پرورشی، با قرار دادن خودشان بعنوان الگوی عملی، میتوانند نقشآفرینی کنند.
وی افزود: با رعایت مربیان و معلمان ما، نسل جوان، با ارزشهای اصیل انقلاب اسلامی و حتی ملی، آشنا خواهند شد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری همدان خاطرنشان کرد: حجاب و عفاف بعنوان یک اصل کهن است که حتی قبل از آمدن اسلام به ایران، در میان مردمان وجود داشته است.
رضانیا عفاف و حجاب را جزء شاخصهای زنان متدین خواند و گفت: زنان مومنه، بعنوان کسانی که حریمها و حرمتهای ملی را حفظ میکردند، بودند و این یک دستاورد بزرگی برای ما بوده است.
وی با بیان اینکه حفظ حجاب در جامعه بعنوان اصل شرعی، قانونی و ملی است، ابراز داشت: مربیان پرورشی و کسانی که در این حوزه در آموزشو پرورش فعالیت میکنند بیتردید میتوانند هم بصورت عملی، هم بصورت گفتاری، به تبیین این ارزش فرهنگی بپردازند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری همدان ادامه داد: گفتگو در مورد اینکه عفاف و حجاب بعنوان یک مصونیت بوده و این امر از کسانیکه میخواهند به حریم زنان ما تعرض کنند، جلوگیری میکند.
رضانیا با تاکید بر اینکه معاونان و معلمان پرورشی، نباید در برابر بیحجابیها سکوت کنند، بیان کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان به نقش بیبدیل معاونت پرورشی پرداختند و تاکید بر حفظ و تقویت ارزشها و هویتبخشی به دانشآموزان داشتند.
مجتبی قمری، در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»، اظهار کرد: در این سالها برای بحث حجاب و عفاف، فعالیتهای فرهنگی و تربیتی زیادی را در مدارس انجام دادهایم.
وی افزود: بخشی از این فعالیتها توسط خود دانشآموزان، در مدارس انجام میشود.اما به هر حال ما پیرو قوانین هستیم و آن چیزی که مورد توجه است بحث قوانینی است که لازم هست انجام شود.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان همدان بیان کرد: مدرسه به عنوان یک مرکز آموزشی و تربیتی که آیندهسازان انقلاب اسلامی در آن حضور دارند بایستی عاری از هرگونه تخلف، هنجارشکنی و قانونشکنی باشد.
قمری با اشاره به ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی که در سال ۱۳۷۵، تصویب شد، عنوان کرد: این قانون به مدارس ابلاغ شده که همه خانوادهها و دانشآموزانی که در محیط مدرسه، ثبتنام کرده و حضور پیدا میکنند قوانین مدرسه را بپذیرند.
وی ادامه داد: هر جامعه و هر کشوری به هر حال نیازمند قوانینی است، جمهوری اسلامی هم قوانینی دارد و ملت ایران ثابت کردهاند که همیشه پای این قوانین بوده و اصول ارزشهای اسلام و انقلاب را همیشه حفظ کرده و خواهند کرد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ در فرایند برنامهریزی حوزه عفاف و حجاب یک سری مشکلات وجود دارد. باید این را بدانیم که در امور فرهنگی و اعتقادی، هرگز نمیتوان شخصی را بدون شناخت کافی وادار به پذیرش امری کنیم.
در زمینه رعایت حجاب و عفاف نیز باید از همان ابتدای انقلاب تا کنون، به طور شایسته و مستمر به طرح فلسفه حجاب و عفاف و آثار فوقالعاده آن در فرد، خانواده و اجتماع پرداخته میشد.
بدیهی است باید برای احیاء، تقویت و حفظ حجاب و عفت در جامعه، تمام اصناف و ارگانها دست به دست هم دهند و تلاش کنند.
اگر از لحاظ فرهنگی و شناختی نتوانیم در افکار و آراء مردم تأثیر لازم را بگذاریم، در مقابل هجمه سنگین شبیخون فرهنگی دشمن شکست خواهیم خورد.
بنابراین تمام ارگانها و نهادها موظفند از روشهای بروز، علمی و شیوههای کارآمدتری برای مقابله با بیعفتی در جامعه بهپا خیزند و از دادن آمارهای نمایشی و صرفاً پر کردن رزمه بپرهیزند.