اهمیت سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو) برای کسب و کارهای آنلاین

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در سالهای اخیر، میزان سرچ افراد برای یافتن محصولات و خدمات مورد نیاز خود در موتور های جستجو به حداکثر رسیده است. این موضوع نشان می دهد که کسب و کارها باید اهمیت سئو و بهینه سازی موتور های جستجو را بیشتر از قبل درک کنند. این در حالی است که سئو، یکی از مهمترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ نیز می باشد!

البته که بسیاری از افراد ممکن است با سئو آشنایی زیادی نداشته باشند، به همین دلیل نیز تصمیم گرفتیم تا در این مطلب، به صورت کامل در رابطه با اهمیت سئو برای کسب و کارهای آنلاین صحبت کنیم. علاوه بر اهمیت سئو، ما در این مطلب به بررسی بهترین روش ها برای سئو سایت نیز به صورت خلاصه اشاره کرده ایم تا بتوانید برخی از تکنیک های این فرایند سئو را نیز بشناسید. 

اما بهتر است قبل از هر چیزی، یک اشاره کوتاه به سئو داشته باشیم تا بدانیم واقعا سئو چیست و چرا اهمیت دارد؟

سئو چیست؟

سئو عمل افزایش کمیت و کیفیت ترافیک وب سایت شما از طریق نتایج ارگانیک موتورهای جستجوی است. رتبه بالاتر زمانی که شخصی یک عبارت را در کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما جستجو می کند، باعث افزایش دیده شدن برند شما می شود. 

افزایش دیده شدن، ترافیک ارگانیک بیشتری را به سایت شما هدایت می کند و این به نوبه خود، فرصت های بیشتری را برای تبدیل افراد بالقوه به مشتریان به شما می دهد. هنگامی که سئو به درستی انجام شود، می تواند به برند شما کمک کند تا مشتریان اعتماد بیشتری به سازمان شما داشته باشند.

البته همیشه نیازی نیست که خودتان اطلاعات زیادی از سئو داشته باشید، شما می توانید یک کارشناس سئو برای کسب و کارتان استخدام کنید و یا خدمات سئو را از شرکت های معتبر دریافت کنید. یکی از شرکت هایی که خدمات سئو با کیفیت را در سطح کشور ارائه می کند شرکت توسعه کسب و کار لیدوما است. 

پیشنهاد می شود تا با مشاوره سئو لیدوما در ارتباط باشید تا علاوه بر اطلاعات بیشتر در زمینه سئو، خدمات مورد نیاز خود در زمینه بهینه سازی موتور های جستجو را نیز از این مجموعه دریافت کنید. 

اهمیت سئو برای کسب و کار آنلاین

سئو برای برندها مهم است، زیرا روشی موثر برای بهبود دیده شدن نام تجاری از طریق موتور های جستجو، جذب ترافیک بیشتر برای وب سایت، تثبیت برند شما به عنوان یک مرجع قابل اعتماد در صنعت، رشد پایدار و قابل اعتماد کسب و کار و برخی موارد دیگر است. در اینجا توضیح داده می شود که چگونه هر یک از این عوامل به اهمیت سئو برای برند شما کمک می کند.

1. برندینگ و رتبه بندی

هنگام جستجوی آنلاین یک سرویس یا محصول، کاربران به احتمال زیاد یکی از پنج پیشنهاد برتر را که موتور جستجو به آنها نشان می دهد انتخاب می کنند. به هر حال، در حالی که گوگل ممکن است هزاران هزار نتیجه جستجو را برای هر عبارت نمایش دهد، اکثریت قریب به اتفاق جستجوگران هرگز از صفحه اول عبور نمی کنند و بیش از 25 درصد از کاربران، روی اولین نتیجه جستجویی که می بینند (رتبه 1) کلیک می کنند. 

سئو به شما کمک می کند تا در نتایج جستجو رتبه بالاتری داشته باشید و در محیط انلاین بیشتر دیده شوید. این موضوع به صورت مستقیم باعث می شود مشتریان بالقوه بیشتر روی سایت شما کلیک کنند و تبدیل شوند.

حتی در صورتی که کاربران با اولین وارد شدن در سایت شما تبدیل نشوند، برندینگ بهترین صورت میگیرد و احتمالا در بازدید های بعدی از خدمات یا محصولات شما، تبدیل شکل میگیرد.

2. افزایش ترافیک

به بیان ساده، اگر مشتریان بالقوه نتوانند وب سایت شما را پیدا کنند، فرصت های فروش را از دست می دهید. سئو ترافیک ارگانیک موتور جستجو را افزایش می دهد و به نوبه خود تعداد بازدیدکنندگان را که وب سایت شما هر روز می بیند افزایش می دهد. این موضوع به طور مستقیم با افزایش فروش مرتبط است. زیرا هر چه افراد مرتبط سایت شما را ببینند، شانس بیشتری برای فروش به آنها خواهید داشت.

3. اعتماد سازی

هرچه سایت شما بهینه تر باشد، در موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ بالاتر ظاهر خواهید شد. در حالی که رتبه بالاتر در گوگل به دلیل افزایش دید برای همه برندها جذاب است، یک مزیت ثانویه، اعتماد سازی است که نزد مشتریان بالقوه به دست می آورید. 

داشتن رتبه بالاتر برای کلمات کلیدی که کاربر جستجو می‌کند، محصول یا خدمات شما را در ذهن کاربر قابل اعتماد می‌کند. به همین دلیل است که اهمیت سئو در یک بخش خلاصه نمی شود و شامل بخش های گسترده ای است که به صورت کلی بر روی دیجیتال مارکتینگ تاثیر گسترده ای میگذارد. 

4. بهبود تجربه ی کاربر

یک وب‌سایت سئو شده به‌خوبی نشان می‌دهد که چه محصول یا خدماتی ارائه می‌شود، نحوه دستیابی به آن را نشان می‌دهد و به سؤالات پیرامون آن پاسخ می‌دهد. تجربه کاربری یک عامل اصلی رتبه بندی برای گوگل است. 

این بدان معناست که با ارائه خدمات به سایت برای بهینه سازی موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ، سایت را با تجربه کاربری بهتری به کاربران واقعی نیز ارائه خواهید کرد. زمانی که کاربر از وب سایت شما راضی باشد، احتمالا موتور های جستجو نیز به سایت شما توجه بیشتری می کنند و در رتبه های برتر قرار خواهید گرفت.

5. رشد

هیچ شکی در آن نیست که سئو برای رشد برند شما اهمیت زیادی دارد. همانطور که در بالا ذکر کردیم، هر چه رتبه شما در موتور جستجو برای انواع کلمات کلیدی بالاتر باشد، ترافیک ارگانیک سایت شما بیشتر خواهد شد.

وب سایتی که به خوبی بهینه شده باشد، به دلیل افزایش تولید سرنخ، به احتمال زیاد مشتریان بیشتری به دست آورده و فروش بیشتری خواهد داشت. پس از اینکه افراد وب سایت شما را از طریق موتور جستجو پیدا کردند، احتمال بیشتری وجود دارد که برند شما را در سایر پلتفرم های اجتماعی مانند فیس بوک یا اینستاگرام به اشتراک بگذارند.

مهمترین المان ها در سئو

سئو داخلی (on-page)

سئو داخلی به بهبودهایی اشاره دارد که باید در محتوای سایت شما اعمال شود تا اطمینان حاصل شود که آن سایت برای موتورهای جستجو مناسب است. هنگام بهینه سازی وب سایت خود برای موتورهای جستجو، روش هایی که در داخل سایت باعث می شود تا بهینه سازی شما صورت بگیرد، در بخش آن پیج قرار میگیرند.

در سئوی on page، با ساختار وب سایت خود سروکار خواهید داشت و کلمات کلیدی را به بخش های مختلف هر صفحه اضافه می کنید. برخی از حوزه‌های کلیدی که در مورد بهینه‌سازی موتور جستجو در سایت مورد توجه قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • انتخاب کلمه کلیدی
  • بهینه سازی محتوا
  • عناوین سئو و توضیحات متا
  • ساختار پیوند
  • ویژگی های alt تصویر

با اینکه این فهرست کامل نیست، اما مهمترین موارد را شامل می شود. بهتر است تا با جزئیات بیشتر به این بخش ها بپردازیم.

کلید واژه ها

همانطور که به سختی می توان اهمیت سئو را در دیجیتال مارکتینگ نادیده گرفت، در مورد اهمیت کلمات کلیدی نیز به همین صورت در سئو باید فکر کرد. 

کلمات کلیدی مختلف و بررسی هدف کاربر برای جستجوی هر کلمه کلیدی، یکی از بخش های مهم سئو می باشند که در پروسه تحقیق کلمه کلیدی استخراج می شوند. البته که برای بالا آوردن هر صفحه، روی کلمات کلیدی خاصی تمرکز می شود که این بخش نیز کیورد تارگتینگ نام دارد. 

به صورت کلی در سئو داخلی باید اصول خاصی را رعایت کنیم تا بتوانیم به بهترین شکل، کیبورد تارگتینگ را انجام دهیم.

تولید محتوا

محتوایی که برای نوشتن و به اشتراک گذاری در وب سایت خود انتخاب می کنید برای دستیابی به مخاطبان و تعامل با آنها ضروری است. فکر کنید که شما یک شرکت طراحی سایت یا یک شرکت ارائه کننده خدمات سئو هستید. با تولید محتوا می توانید پاسخ سریعی به بسیاری از سوالات کاربران بدهید.

برای مثال ممکن است یک کاربر در اینترنت جستجو کند "طراحی سایت با وردپرس بهتر است یا سایت اختصاصی؟" در صورتی که محتوای سایت شما در لینک های اول نشان داده شود، دیده می شوید. همچنین شما می توانید خدمات طراحی سایت وردپرس یا طراحی وب سایت اختصاصی خود را نیز در این بخش تبلیغات کنید تا شاید برخی از کاربران از این خدمات شما استفاده کنند.  

توضیحات متا و عنوان سئو

وقتی گوگل صفحات نتایج جستجو (یا SERP) را برای نمایش به کاربر پس از جستجوی خود گرد هم می آورد، کل صفحات وب را نمایش نمی دهد. بلکه برخی از سایت ها را به صورت لیست نمایش می دهد و ممکن است در این صفحه نتایج، نقشه گوگل، ویدئو، عکس و سوالات متداول را نیز مشاهده کنید. 

البته که هنوز هم بخش های اصلی نتایج جستجو شامل سایت هایی است که لیست شده اند و در این سایت ها عنوان سئو و توضیحات متا مهمترین بخش هایی هستند که به چشم کاربر میخورد. به همین دلیل نیز استفاده از کلمات کلیدی در این بخش ها در سئو داخلی اهمیت زیادی دارد. 

لینک های داخلی و خارجی

ساختار لینک خوب، هم برای تجربه کاربر و هم برای سئو مهم است. وقتی از یک صفحه به صفحه دیگر به سایت خود لینک می دهید که محتوای مرتبط  دارد، پیدا کردن آنچه را که کاربران نیاز دارند را برای آنها آسان می کنید. وقتی گوگل صفحات شما را خزش میکند، پیوندهای مختلفی را که در محتوای خود قرار میدهید نیز دنبال می کند. این لینک‌های داخلی به گوگل کمک می‌کنند تا راحت‌تر در سایت شما حرکت کند و پیوندهای بین صفحات به افزایش عمق خزش در کل وب‌سایت شما کمک می‌کنند.

از سوی دیگر، پیوندهای خارجی همه برای نشان دادن اعتبار هستند. اعتماد یک عامل اصلی برای گوگل است و گوگل زمانی که سایت‌ها به سایت های دیگر لینک می دهند (یا از آن‌ها لینک میگیرند) قابل اعتمادتر می‌داند. در حالی که پیوند دادن سایر وب سایت ها به وب سایت شما فرآیند پیچیده تری است (که بعداً به آن خواهیم پرداخت).

ویژگی آلت تصویر

گوگل برای تعیین ارتباط یک صفحه برای پرس و جوی جستجوی هر کاربر، بسیار بیشتر از کلماتی که مشاهده می کنید را بررسی می کند. علاوه بر مواردی مانند توضیحات متا و عناوین سئو که در صفحه واقعی وب سایت شما نمایش داده نمی شوند، گوگل مواردی مانند متن جایگزین تصویر را نیز در نظر می گیرد.

ویژگی alt یک تصویر متن مرتبط با تصویر است که محتوای خود تصویر را توصیف می کند. این دو هدف اصلی را دنبال می‌کند: اگر یک تصویر مهم در سایت شما بارگیری نشود، متن به کاربر می‌گوید چه چیزی به عنوان جایگزین وجود دارد. علاوه بر این، اگر یک کاربر کم بینا در سایت شما پیمایش می کند، یک صفحه خوان می تواند متن جایگزین را برای توصیف تصویر بخواند.

در اینجا تعادل مهمی بین بهینه سازی متن جایگزین برای Google و بهبود دسترسی و تجربه کاربر وجود دارد. پیشنهاد میشود تا کلمات کلیدی را در آلت تصویر نیز استفاده کنید تا سئوی بهتری برای صفحه مورد نظر به وجود آورید. 

سئوی محلی (لوکال سئو)

اگر صاحب یک کسب‌وکار محلی هستید که فقط به منطقه و شهر خاصی خدمات می‌دهد، وب‌سایت شما برای اکثر شرایط با ارزش در شهرهای دیگر رتبه‌بندی نمی‌شود. موتورهای جستجو موقعیت مکانی کاربر را برای ارائه پیشنهادهایی که در محدوده مشخصی قرار دارند ارائه می کنند تا بتوانند کسب و کار های نزدیک محل زندگی خود را پیدا کنند. بنابراین، اگر کسی می‌خواهد بهترین شرکت طراحی سایت در یک محل خاصی را پیدا کند، یک جستجوی ساده می تواند خدمات مورد نظر را ارائه دهد. 

برخی از مهمترین راهکار ها برای سئو محلی، ساخت گوگل مپ، ساخت گوگل مای بیزینس برای کسب و کار و برخی از موارد دیگر می باشد. 

سئو خارجی (OFF PAGE)

تکنیک‌های سئو خارجی شامل فعالیت هایی است که در وب‌سایت‌های دیگر انجام می‌شود تا رتبه سایت خود را بالاتر ببرید. عنصر کلیدی سئوی خارج از سایت، ساخت لینک یا «بک لینک» است، که تلاشی است برای اینکه سایر وب سایت های معتبر و پربازدید به سایت شما لینک دهند.

بک لینک ها سیگنال اعتماد به موتورهای جستجو هستند و می توانند نقش مهمی در رتبه بندی شما داشته باشند. اطمینان حاصل کنید که لینک ها از سایت های شناخته شده و قابل اعتماد می آیند و رتبه شما تاثیر مثبتی خواهد داشت. سعی نکنید با استفاده از تاکتیک‌های «کلاه سیاه» موتور جستجو را برای شناسایی لینک‌های بد فریب دهید، زیرا به احتمال زیاد جریمه می‌شوید و احتمالاً از موتورهای جستجو حذف خواهید شد.

جمع بندی

احتمالاً صدها بار شنیده اید که بهینه سازی موتور جستجو (SEO) یک ابزار حیاتی در بازاریابی دیجیتال است. اما آیا واقعاً می دانید سئو چگونه کار می کند؟ حتی اگر درک اولیه ای از آنچه مستلزم آن است داشته باشید، ممکن است هنوز درک کاملی از این فرآیند پیچیده و چندوجهی نداشته باشید.

سئو از عناصر متعددی تشکیل شده است، و دانستن اینکه آنها چیستند و چگونه کار می کنند، برای درک اینکه چرا سئو مهم است، کلیدی است. به طور خلاصه، سئو بسیار مهم است زیرا وب سایت شما را قابل مشاهده تر می کند و این به معنای ترافیک بیشتر و فرصت های بیشتر برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان است.

همچنین ابزار ارزشمندی برای آگاهی از برند، ایجاد روابط با مشتریان بالقوه و قرار دادن خود به عنوان یک متخصص معتبر و قابل اعتماد در حوزه کاری شما است. ما در این مطلب به اهمیت سئو برای کسب و کار آنلاین و مهمترین فاکتور های سئو اشاره کردیم. 

در سالهای اخیر، میزان سرچ افراد برای یافتن محصولات و خدمات مورد نیاز خود در موتور های جستجو به حداکثر رسیده است.