جوان‌گرایی مدیریتی؛ لازمه فدراسیون‌های ورزشی/ کاراته در مسیر تکواندو و کشتی

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع‌رسانی دانا؛ ورود قهرمانان عرصه‌های مختلف ورزشی به مبادی مدیریتی فدراسیون‌ها، از آن دست اقداماتی است که طی سال‌های اخیر به‌ویژه در دولت سیزدهم مورد توجه و اهمیت وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون‌های ورزشی قرار گرفته که در رأس آن برای نخستین بار یک وزیر ورزشی از خانواده ورزش و ورزشکار سابق هم بر رأس امور قرار گرفت.

سیاستی که در بسیاری از فدراسیون‌های ورزشی به‌کار افتاده، اکنون در حال تسری به اکثریت فدراسیون‌هاست و پس از فدراسیون‌هایی مانند کشتی، تکواندو و وزنه‌برداری؛ نوبت به فدراسیون کاراته این بار نه در سطح ریاست فدراسیون بلکه در سطوح عالی مدیریتی مانند سازماندهی امور تیم‌های ملی و مناصب اجرایی فدراسیون رسیده است.

دکترینی که به‌نظر در فدراسیون‌های افتخارآفرین جواب داده، باعث آن شده تا مسئولان فدراسیون کاراته به فکر اختراع چرخ از ابتدا نیفتند و همان دستورالعمل درست و اصولی را به کار بگیرند که این امر در انتصاب سعید نیکوخصلت به‌عنوان مدیر تیم‌های ملی و ذبیح‌الله پورشیب به‌عنوان سرپرست دبیری فدراسیون کاراته پدیدار شده است.

ورود قهرمانان سابق به عرصه‌های مدیریتی از آن جا امر حسنه‌ای تلقی می‌شود که در وهله نخست این مدیران هم جوان هستند و هم در عرصه خود به مراتب باتجربه. ضمن این که به دلیل عرق و تعصبی که به رشته خود دارند، بدون تردید از مدیرانی که هیچ عشق و علاقه‌ای به ورزش نداشته و از این راه فقط به فکر دیده شدن هستند، به مراتب جلوتر خواهند بود.

بسیاری از کارمندان وزارتی و یا افراد خارج از ورزش صرفاً جهت دیده شدن و چند سفر خارجی در سال، با وعده‌های رنگین عهده‌دار مسئولیت اجرایی و ریاست فدراسیون‌های ورزشی می‌شوند اما در نهایت هیچ آورده‌ای برای آن فدراسیون ندارند و در بهترین حالت اگر تجربه‌ای هم کسب کنند؛ درصدی از تجارب آن قهرمانان هم نیست.

بدون تردید تداوم این روند در فدراسیون‌های ورزشی به نفع تمامیت ورزش ایران خواهد بود؛ چرا که به جز مسائل ملی در ابعاد بین‌المللی هم حضور قهرمانانی در سطح جهان در فدراسیون برای ایران برد بسیار زیادی خواهد داشت و در نهایت هم آن جوان‌گرایی لازمه برای تعویض هوا در ریه‌های ورزش کشور اتفاق خواهد افتاد.

انتصاب‌های اخیر در فدراسیون کاراته از یک نگاه جدید برای جوان‌گرایی در عرصه مدیریتی حکایت دارند.