برگزاری سیزدهمین جلسه دادگاه منافقین/ قاضی: در حال استماع شکایات شکات هستیم

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در ابتدای این جلسه،  قاضی دهقانی گفت: از اولین روز دادگاه تا امروز جلسات متعددی برای رسیدگی به این پرونده  برگزار شده است. نظر به اتمام کیفرخواست،  در حال استماع شکایات شکات توسط وکلای آنها هستیم.

وی ضمن تسلیت شهادت  ریاست جمهوری و همراهان ایشان گفت: نکته ای که در این کیفرخواست مهم است،  مساله اتهاماتی است که در قالب کیفرخواست به یک سازمان وارد شده است که اساس آن لطمه زدن به انقلاب اسلامی است‌.

وی با اشاره به آیه "أَشِدَّاء عَلَی الْکُفَّارِ..." گفت: أَشِدَّاء عَلَی الْکُفَّارِ به معنای شدت عمل نیست، یعنی سخت بودن و محکم بودن و غیرقابل نفوذ بودن. أَشِدَّاء عَلَی الْکُفَّارِ یعنی نگذارید در جامعه شما دشمن نفوذ کند.  نفوذ اصلی ترین دشمن ما از ابتدای انقلاب تا امروز است و  این پرونده و کیفرخواست واصله نظر به این که به دلیل یکی از اتهامات نفوذ در ارکان جمهوری اسلامی و نهادهای مرتبط با آن ایجاد شده است، در حال رسیدگی است و تا امروز ادامه دارد و تمام نمی شود.

وی افزود: همانطور که اهداف و تمرکز پلیس جنایی بین الملل مبارزه با تروریسم و استرداد مجرمین است،  این دادگاه مبادرت به صدور اعلان قرمز برای متهمان کرده است و شناسایی و ردیابی افراد مورد درخواست بعد از درخواست دادگاه و دادستان،  توسط پلیس جنایی بین الملل پذیرفته و اعلان قرمز برای آنها صادر شده است.

وی گفت: امروز به تمام کشورهای میزبان این متهمان اعلان میکنم با توجه به صدور اعلان قرمز، تحت تعقیب پلیس بین المللی هستند و هر نوع پنهان کردن آنها توسط دولت هایشان،  برخلاف منشوری است که با آن منشور به عضویت پلیس جنایی بین الملل درآمدند و می تواند تحت  تعقیب  قرار گیرند.

دهقانی با بیان اینکه اهداف پلیس بین‌الملل ایجاد امنیت عمومی در دنیا، مبارزه با تروریسم و تحت تعقیب قرار دادن مجرمین و استرداد آن‌ها است، گفت:  امروز به تمام کشورهایی که قوانین پلیس بین‌الملل را پذیرفته‌اند اعلام می‌کنیم با پلیس بین‌الملل همکاری و برای تامین امنیت مردم خود اقدام کنند.  هرگونه صدور اوراق شناسایی، هویت و یا تسهیل روادید متهمان این پرونده توسط دولت‌های میزبان خلاف قوانین پلیس بین‌الملل است.

در ادامه وکیل شکات با اجازه قاضی در جایگاه قرار گرفت و گفت: از قوه قضاییه تشکر می‌کنم که امکانی را فراهم کرده است تا جنایت‌های گروهک تروریستی منافقین مورد رسیدگی قرار بگیرد. جنایت‌هایی که علیه ۱۷ هزار نفر ایرانی صورت گرفته است و باید ۱۷ هزار دادگاه در این رابطه تشکیل و ۱۷ هزار رای صادر شود. دادگاه باید هر مورد را به تفصیل بررسی کند.

قاضی در پاسخ به وکیل شکات گفت: دادگاه با صبر و حوصله با جنایت‌هایی که در طول ۴۰ سال گذشته رخ داده، رسیدگی می‌کند.

وکیل شکات افزود: تمام دنیا شاهد جلسات این دادگاه است. امروز می‌خواهم در مورد کشتارهای داعش‌گونه منافقین صحبت کنم.  این کشتارها هم ریشه حقوقی، هم ریشه سیاسی و اعتقادی دارد. کتاب‌هایی امروز به دادگاه ارائه شده که اسنادی مهم از اقاریر خود اعضای گروهک مجاهدین خلق نسبت به جنایاتی که انجام داده‌اند، در آنها آورده شده است. از جمله این کتاب‌ها نشریه مجاهد است.

در ادامه قاضی درخواست کرد که این کتاب‌ها صورت‌جلسه شوند.

وکیل شکات بعد از پخش شدن کلیپی از جنایات منافقین گفت:  این صحنه‌ها، تنها بخشی ازخوی درنده سازمان رجوی را نشان می دهد.

در ادامه حمیدرضا محمدی وکیل متهمان ردیف یکم تا بیستم  گفت: از ابتدای قرائت کیفرخواست موضوعاتی خارج از کیفرخواست در رابطه با متهمان بیان می‌شود. در جلسه گذشته یکی از کارشناسان موکلان بنده را مُلحد خطاب کردند. در صورتی که موکلان بنده حداقل در ظاهر اسلام را قبول دارند؛ در طول دادگاه به وکلای متهمان اجازه صحبت داده شود.

قاضی دادگاه در پاسخ به وکیل متهم گفت: در ادامه به وکلای متهمان اجازه صحبت دادگاه می‌شود. زمانی که کارشناسی به دادگاه دعوت می‌شود فقط نظر کارشناسی خود را مطرح می‌کند و بعد از آن به وکلا اجازه دفاع داده می‌شود؛ نظر کارشناسی با نظر دادگاه متفاوت است.

قاضی دهقانی گفت: ما در حال استماع شکایات شکات و  وکلای آنها هستیم و بعد از آن نوبت پرسش از متهمان و وکلای آنها می رسد.  هر نوع اعتراض شما غیرقابل وارد است ولی اگر اعتراضی داشتید  به اعتراضتان گوش داده می شود.

محمدی گفت: ممکن است هفته‌ها و ماه‌ها طول بکشد و ما هنوز نتوانستیم دفاع کنیم.

قاضی دهقانی گفت: شما برای دفاع فرصت دارید و به موقع دفاع خواهید کرد.

در ادامه جلسه دادگاه، وکیل شکات مجددا با حضور در جایگاه در ادامه دفاعیاتش گفت: سازمانی که خود را مجاهد خلق معرفی می‌کند تا کنون هیچ اقدامی در رابطه با جنایات رژیم صهیونیستی و داعش انجام نداده است.

در ادامه جلسه دادگاه  حجت الاسلام صداقت، کارشناس مسائل اعتقادی با حضور در جایگاه گفت: ما خشونت غیرعادی را در اعمال اعضای سازمان مجاهدین خلق می‌بینیم. این سازمان در مقاطع گوناگون رفتار و اعمالی داشته که خشونت در آنها مشاهده می‌شود و باید بررسی کنیم که منشا این خشونت کجاست.

وی ادامه داد: کتاب «شناخت» کتاب اول ایدئولوژیک این سازمان است؛ این کتاب مجموعه سخنرانی «مسعود رجوی» در دانشگاه تهران بعد از پیروزی انقلاب است و هر فردی که عضو این سازمان می‌شد باید این کتاب را مطالعه می‌کرد. این کتاب عنوان می‌کند خدایی که ما قبول داریم یک خدای مادی است. ما با توجه به کتاب‌های خودِ همین سازمان مبانی فکری آنها را بررسی می‌کنیم.

این کارشناس مسائل اعتقادی ادامه داد: کارهای این گروهک را تنها می‌توان با کارهای داعش مقایسه کرد؛ «مریم رجوی» صراحتا اعلام کرده است که ما خدای آخوندها را قبول نداریم. اعضای این گروهک در زمان پیروزی انقلاب خودشان را به علمایی مانند آیت‌الله طالقانی منتسب می‌کردند. چرا آن زمان اعلام نمی‌کردند که خدای آیت‌الله طالقانی را قبول ندارند؟

وی افزود: حسین احمدی روحانی از سران سازمان بود که در اظهارات این فرد آمده است که "آنچه را که سازمان به عنوان ایدئولوژی اسلامی موردنظر داشت، دارای ویژگی‌هایی بود که در جریان رشد و اصلاح تکامل خود بیانگر طرز تفکر و عقیده خاصی در اسلام است و در حقیقت با اسلامی که از سوی فقهای برجسته اسلام معرفی می‌شود، تفاوت اساسی دارد." در جای دیگر حسین احمدی روحانی می‌گوید که " اسلام و حقیقت آن بعد از دوران صدر اسلام دچار انحرافات اساسی شده است"

صداقت گفت: مریم قجر ازدواجی می‌کند که در آن موارد اسلامی در آن رعایت نشده است. آیا این گروهک اسلامی جدیدی معرفی کرده‌اند؟

سیزدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات اعضای سازمان مجاهدین (منافقین) امروز (سه شنبه) ۸ خردادماه در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی دهقانی در حال برگزاری است.