رئیسی کام تشنه بوشهری‌ها را سیراب کرد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس با وجود اینکه استان بوشهر دارای ۹۳۶ کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس است بیش از ۸۰ درصد آب این استان از دیگر استان‌های همجوار تامین می‌شد و این نشان از نادیده گرفتن ظرفیت‌های آبی استان بوشهر است البته با وجود تمام مشکلات آب شربی که در این منطقه وجود دارد، از زمان استقرار دولت آیت‌الله شهید رئیسی شاهد تحولی در این حوزه بوده‌ایم.

اختصاص پنج میلیارد تومان اعتبار برای بهسازی چشمه و احداث مخزن آب شرب روستای بن‌بید و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای خط انتقال، شبکه توزیع و مخزن تامین آب شرب روستاهای محروم و عشایر مجتمع طسوج از جمله اعتباراتی است که از محل سفر دوم رئیس جمهور به پروژه های آب‌رسانی این مناطق اختصاص پیدا کرده است.

از برنامه‌های مهم دیگر رئیس‌جمهور شهید به استان بوشهر، افتتاح آب شیرین‌کن شماره ۲ بوشهر است که به‌صورت روزانه ۳۵ هزار لیتر را تصفیه می‌کند.

افتتاح آب‌شیرین‌کن ۳۵ هزار متر مکعبی بوشهر بزرگ‌ترین اقدام دولت رئیسی در بحث تامین آب مردم استان است که به موجب تاثیرات آن جیره‌بندی آب در استان بوشهر را تا حد زیادی کاهش داده است.

اکنون ۱۰۲ هزار متر مکعب آب شیرین کن در بوشهر فعال است و طبق وعده‌های مقررشده برای این استان پیش‌بینی می‌شود ۲۴۰ هزار متر مکعب ظرفیت آب شیرین کن تا پایان دولت فعال شود.

یکی دیگر از اقدامات مهم دولت سیزدهم حل مسئله آب مردم جم و سیراف بود به گونه‌ای که خط انتقال آن بعد از ۱۵ سال با همت مسئولان این دولت در سفر دوم رئیس جمهور به بهره برداری رسید.

خط انتقال سیراف به جم یک طرح بسیار سنگین بود که در سال ۱۳۸۶ مصوب شد و تا سال ۱۳۹۰ متوقف شد؛ اما در سفر قبلی این طرح مصوب شد و پس از هشت ماه پروژه انتقال آب از سیراف به جم افتتاح و مشکل آب شهرستان جم پس از سالیان سال حل شد.

طرح خط انتقال سیراف به جم با اعتبار بیش از هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در دست اجرا شده است. ساخت و تکمیل ۱۴۴ دستگاه دکل مشبک و تلسکوپی، شبکه انتقال هوایی ۳۳ کیلوولت دو مداره به طول ۳۴ کیلومتر و شبکه زمینی دو مداره به طول یک کیلومتر از مهم‌ترین بخش‌های این طرح است.

با اجرای این طرح ۲۰ مگاوات برق آب‌شیرین‌کن و ۶ ایستگاه تقویت فشار بین راهی ایستگاه برق پالایشگاه دوازدهم پارس جنوبی تامین شده است.

تحویل زمین به سرمایه‌گذار برای احداث آب‌شیرین‌کن نیروگاه اتمی و همچنین انتخاب پیمانکار این پروژه نیز از اقدامات شاخص در حوزه آب‌ شیرین‌کن آب‌ شیرین‌کنها در این استان است.

افتتاح آب‌ شیرین‌کن اخند به ظرفیت هزار و ۵۰۰ متر مکعب در شبانه روز و همچنین نوسازی آب‌شیرین‌کن شهر سعدآباد به ظرفیت ۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب و راه‌اندازی بخشی از آب‌شیرین‌کن سیراف به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب در شبانه روز نیز از این پروژه‌هاست.

آ

ب‌ شیرین‌کن آبپخش بیش از هشت هزار متر مکعب و آب‌شیرین‌کن در شهرستان دیر نیز حدود چهار هزار متر مکعب ظرفیت دارند. انتخاب سرمایه‌گذار آب‌شیرین‌کن عسلویه پنج هزار مترمکعبی عسلویه از دیگر پروژه‌های آبی است که نوید آن داده شده است.

در جریان سفر رئیس جمهور به استان بوشهر، دو سد باغان شهرستان جم و اخند در شهرستان عسلویه پس از ارائه گزارش وزیر نیرو، با دستور آیت‌الله شهید سید ابراهیم رئیسی به طور رسمی آبگیری شد.

سد باغان به عنوان یکی از پروژه‌های بزرگ تامین آب جنوب استان بوشهر، کنترل سیلاب‌های رودخانه باغان، تامین آب شرب و صنعت در شهرستان جم و تامین آب کشاورزی شهرستان دشتی را انجام می‌دهد. با احداث این سد آب پایدار شرب شهرهای ریز، انارستان و روستاهای تابعه شهرستان جم و روستاهایی از شهرستان دشتی با جمعیت تحت پوشش بالغ بر ۱۷ هزار نفر (افق طرح) به میزان ۱.۲ میلیون متر مکعب در سال تأمین خواهد شد.

سد اَخند نیز یکی دیگر از پروژه‌های آب‌گیری شده همزمان با سفر رئیس جمهور شهید و وزیر نیرو به استان بوشهر است که با اعتبار ۷۰۰ میلیارد ریال در مجاورت روستای اَخند عسلویه احداث شده است. این سد از نوع بتنی وزنی است و علاوه بر کنترل سیلاب رودخانه اخند، تامین آب شرب و کشاورزی منطقه را نیز بر عهده دارد. سد اخند با حجم بدنه ۴۵ هزار مترمکعب و طول تاج ۱۱۳ متر قابلیت ذخیره‌سازی ۲ میلیون مترمکعب آب دارد.

سد دالکی پروژه‌ای بسیار بزرگ دیگر است که مطالبه مردم استان است و روند اجرایی این پروژه را به طور مستمر توسط دوربین‌های مدار‌بسته رصد می‌شود و در حال حاضر ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

ا

ین سد با حجم مخزن ۲۷۰ میلیون مترمکعب و شبکه‌های آبیاری دالکی و کُلُل با زیر پوشش قرار دادن ۹ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی نخیلات در شهرستان دشستان، از طرح‌های حائز اهمیت وزارت نیرو در استان بوشهر به شمار می‌رود.

سد باغان با دستور رئیس جمهور شهید آیت‌الله رئیسی در سفر استانی به بوشهر و پس از هشت سال از شروع عملیات اجرایی به مرحله آبگیری رسید. سد باغان از نوع بتنی غلتکی است و تامین آب شرب و صنعت در شهرستان جم و تأمین آب کشاورزی در شهرستان دشتی را بر عهده خواهد داشت. حجم مخزن سد باغان ۳۲ میلیون مترمکعب است و با ارتفاع ۵۶ متر، نقش مهمی در مهار سیلاب‌های مخرب رودخانه باغان دارد. در اولین مواجهه سد باغان با سیلاب پس از شروع دوره آبگیری، حجم آب ذخیره شده در مخزن این سد به هفت میلیون مترمکعب رسیده است تا دسترسی به ظرفیت مناسبی از آب جهت بهره‌برداران این سد امکان پذیر باشد. میزان سرمایه گذاری در سد باغان از طریق فاینانس خارجی به میزان ۳۳۳ میلیون یوان و اعتبارات ملی به میزان ۳۰۰ میلیارد تومان است.

شهید رئیسی در سفر به استان بوشهر در دیدار مردمی خود اظهار کرده بود: امروز شاهدیم که گله به حق مردم در زمینه آب شرب با راه‌اندازی آب شیرین‌کن و دیگر اقدامات لازم و با تامین ۳۵ میلیون مترمکعب آب شرب رفع شده و رفع این مشکل در باقی بخش‌های استان نیز پیگیری خواهد شد.

وی در آئین افتتاح و بهره‌برداری رسمی از ۱۵ طرح بزرگ آب و برق در استان بوشهر، افزود: این طرح‌های چندساله که با همت وزارت نیرو و متخصصان توانمند داخلی طی چندماه به سرانجام رسیده است، از جمله کارهای بسیار بزرگ و افتخارآمیز در جهت گره‌گشایی از مشکلات مردم است

آیت‌الله شهید رئیسی در پی مطالبات مردم نسبت به تامین آب شرب، دستور موکد برای اجرای آب شیرین کن ۷۰ هزار متر مکعبی نیروگاه اتمی بوشهر را صادر کرد و به طور مکرر نیز پیگیر پیشرفت فیزیکی این پروژه بود. با تلاش شبانه روزی که صورت گرفت مخزن نگهداری پروژه از پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی و کل پروژه نیز از پیشرفت ۲۳ درصدی برخوردار است.

مردم این استان به دلیل فقر منابع آب شیرین در سال‌های گذشته همواره با مشکلات نوبت‌بندی، قطع مکرر و کم آبی به‌ویژه در فصل تابستان روبرو بودند؛ اما در سال‌های اخیر با همت دولت سیزدهم در اجرای طرح‌های موثر تامین و توزیع آب این مشکل دیرینه کاهش یافته‌است. بخش عمده آب مورد نیاز ساکنان استان بوشهر از منابع خارج از این استان شامل ۵۳ درصد از خط آب‌رسانی سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد و ۲۶ درصد خط آب‌رسانی از چشمه ساسان شهرستان کازرون استان فارس تامین می‌شده ‌است و ۱۰ درصد آن به وسیله آب شیرین‌کن‌ها و ۱۳ درصد را ۱۴۱ حلقه چاه در این استان تامین می‌کند.

و این‌گونه شد که شهید خدمت آیت‌الله رئیسی کام تشنه بوشهری‌ها را پس از سالیان سال خشک‌کامی سیراب کرد.

با وجود تمام مشکلات آب شربی که در استان بوشهر وجود دارد، با استقرار دولت آیت‌الله رئیسی شاهد تحول در این حوزه بوده‌ایم.