لیگ برتر فوتبال| عددبازی در فصل بیست و سوم؛ پرسپولیس، استقلال و نفت در صدر!

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رقابت‌های لیگ بیست و سوم فوتبال ایران شب گذشته با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید تا پرونده فصل بیست و سوم رسما بسته شود. در پایان رقابتهای این فصل پرسپولیس با کسب ۶۸ امتیاز به عنوان قهرمانی رسید و استقلال نیز با ۶۷ امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفت. تیم سپاهان نیز با کسب ۵۷ امتیاز به عنوان سوم رسید. تراکتور نیز در این لیگ ۵۴ امتیاز کسب کرد و در جایگاه چهارم قرار گرفت. در پائین جدول نیز دو تیم اهوازی لیگ یعنی فولاد و استقلال خوزستان در نهایت ماندنی شدند و تیم صنعت نفت آبادان و پیکان به لیگ آزادگان سقوط کردند.

با این نتایج این فصل پرسپولیس و پرسپولیس نمایندگان ایران در فصل آینده لیگ نخبگان آسیا شدند. سرخابی‌ها برترین آمار لیگ را درو کردند و بدترین آمار هم نصیب تیم‌های صنعت نفت، پیکان و فولاد شد.

در این دوره نیز همانند ادوار گذشته رکوردها و اعداد جالبی به ثبت رسید که این آمار به شرح زیر است:

بیشترین برد
پرسپولیس با 20 پیروزی بیشترین برد را در لیگ کسب کرد. آنها همچنین بهترین میهمان با کسب 31 امتیاز خارج از خانه بودند. دو پارامتری که یکی از دلایل قهرمانی در فصل جاری بود.

کمترین برد
پیکان و نفت با 4 برد کمترین برد را در طول لیگ ثبت کردند و البته هر دو تیم دست آخر به لیگ یک سقوط کردند.

کمترین شکست
استقلال با یک باخت کمترین شکست را تجربه کرد و حتی آمار بهتری از تیم قهرمان داشت که 2 باخت در طول فصل در کارنامه اش ثبت شد. استقلال بهترین تیم بازی‌های خانگی با میانگین کسب 2.73 امتیاز در خانه بود.

بیشترین شکست
نفت آبادان آخرین تیم جدول که از هفته پیش سقوطش قطعی شده بود، بیشترین شکست را  با 17 باخت در لیگ داشت. آمار بد آنها به همین جا ختم نشد و بدترین میزبان با کسب 11 امتیاز در خانه و بدترین میهمان با کسب 10 امتیاز خارج از خانه بودند.

بهترین میزبان و میهمان
پرسپولیس بهترین میهمان با کسب 31 امتیاز خارج از خانه لقب گرفت. استقلال بهترین تیم بازی‌های خانگی با میانگین کسب 2.73 امتیاز در خانه بود.

بدترین میزبان و بدترین میهمان
نفت آبادان به تنهایی تمامی رکوردهای بد فصل را از آن خود کرد. آنها بدترین میزبان با کسب 11 امتیاز در خانه و بدترین میهمان با کسب 10 امتیاز خارج از خانه بودند.

بهترین خط دفاع
استقلال بهترین خط دفاعی را با 15 گل خورده ثبت کرد. جالب اینکه پرسپولیس قهرمان 3 گل بیشتر از استقلال خورد و با 18 گل خورده دومین تیم لیگ از حیث گل خورده بود.

بدترین خط دفاع
نفت این جا هم پیشتاز بود و با 49 گل خورده بدترین خط دفاعی لیگ را به نام خود ثبت کرد. جالب اینکه هوادار تیم سیزدهم جدول دومین خط دفاعی بد لیگ را داشت و تنها یک گل کمتر از نفت خورد اما در لیگ ماند. نفتی ها این تیم همچنین تفاضل گل منفی ۲۵ را به نام خود ثبت کردند. هوادار با تفاضل گل منفی ۱۷ سوم شد.

بهترین خط حمله
سپاهان با 53 گل زده بهترین خط حمله لیگ را داشت. پرسپولیس به عنوان قهرمان لیگ دومین خط حمله برتر لیگ را با 45 گل داشت که فاصله معناداری با سپاهان دارد و دوباره ضعف خط حمله پرسپولیس در فصلی که آنها بابت نداشتن مهاجم تخصصی رنج بسیار کشیدند؛ یادآوری می کند. آقای گل لیگ نیز از سپاهان آمد و شهریار مغانلو با 16 گل زده بهترین مهاجم لیگ بود که نقش عمده ای در گلهای پرشمار زده زردها داشت.

بدترین خط حمله
فولاد صاحب بدترین خط حمله لیگ بود و تنها 20 گل زده داشت. در حقیقت تعداد گلهای زده آنها از تعداد بازیهای فصل هم کمتر بود! نکته جالب اینکه پیکان و نفت دو تیم سقوط کرده هم از فولاد بیشتر گل زدند و به ترتیب 24 و 25 گل زده در کارنامه داشتند.

مغانلو دبل کرد
شهریار مغانلو مهاجم زنجانی سپاهان در دو فصل اخیر با وجود ناکامی در چشیدن طعم قهرمانی لیگ، دو بار جایزه آقای گلی رقابت‌ها را به خانه برد تا از این حیث در کنار کریم انصاری‌فرد و مهدی طارمی قرار بگیرد. در صورتی که مغانلو فصل آینده در فوتبال ایران به دوران بازی خود ادامه بدهد و مجدداً عنوان آقای گلی را کسب کند، در کنار رضا عنایتی تنها بازیکن تاریخ لیگ برتر خواهد بود که این جایزه را در 3 سال به دست آورده است.

بیرانوند پایین تر از رقبا
سنگربان استقلال که گزینه اول نکونام در نقل‌وانتقالات نبود، فصل درخشانی را پشت سر گذاشت و تنها 15 گل دریافت کرد. حسین پورحمیدی نیز آغاز کابوس‌واری در لیگ برتر داشت و می‌توان او را مقصر شکست تراکتور برابر پرسپولیس و سپاهان قلمداد کرد، اما دروازه‌بان سابق تراکتور در ادامه بازی‌ها توانست روزهای بد خودش را جبران کند. جالب اینکه علیرضا بیرانوند گلر پرسپولیس و تیم ملی از دو دروازه بان دیگر بیشتر گل خورد.

پُرتکرارترین نتیجه: نتیجه یک - صفر با 68 تکرار
تیم‌های لیگ بیست‌وسوم همانند سال‌های گذشته عمدتاً به دنبال پیروزی‌های یک‌گله بوده‌اند و 68 بار نتیجه «یک-صفر» رقم خورد. با رقم خوردن 25 نتیجه «صفر-صفر»، تعداد بازی‌های لیگ برتر که حداکثر یک گل داشته‌اند، به عدد 93 می‌رسد که یعنی بیشتر از 38 درصد بازی‌های لیگ را شامل می‌شود!

پُرگل‌ترین نتیجه: پرسپولیس 4 – استقلال خوزستان 3
این بازی دراماتیک کلید قهرمانی سرخ ها در لیگ بیست و سوم بود. در شبی که استقلال خوزستان سه بار در نیمه اول موفق به گلزنی شد و بخشی از هواداران پرسپولیس هم علیه بازیکنان تیم محبوب خودشان شعار دادند، شاید کمتر تماشاگری انتظار چنین برد دراماتیکی داشت. سرخپوشان در نیمه اول چهار بار موفق به گلزنی شدند تا با این بازگشت بی‌نظیر، گام بلندی به‌سوی قهرمانی بردارد.

بهترین رکورد سرخ ها
پرسپولیس با ۶۸ امتیاز موفق شد بهترین رکورد خود را برای جشن قهرمانی ثبت کند. پیش از پرسپولیس و در فصل بیست و یکم، تیم فرهاد مجیدی با ۶۸ امتیاز به این رکورد رسیده بود.

استقلال بهترین تیم دوم
استقلال با 67 امتیاز نایب قهرمان لیگ شد و به جام نرسید اما این تیم رکورد کسب امتیاز تیم دوم را در تاریخ لیگ شکست. جواد نکونام با استقلال نیز بیشترین امتیاز برای کسب عنوان دوم را کسب کرد.

رکوردهای دست نخورده
رکورد ۱۰ گل خورده استقلال در لیگ بیست و یکم دست نخورده باقی ماند و همچنین هیچ تیمی نتوانست در ۲ فصل گذشته بدون باخت جشن قهرمانی را کسب کند.

فاصله عمیق صدر با قعر
فاصله امتیازی تیم نخست (پرسپولیس) با تیم آخر (صنعت نفت) ۴۷ امتیاز بود. صنعت نفت در این دوره تنها ۲۱ امتیاز به دست آورد. آبادانی‌ها بعد از هشت فصل به لیگ آزادگان سقوط کرد.

قهرمانان ماندنی شدند
دو تیم سقوط کرده لیگ یعنی پیکان و نفت بعد از قریب به یک دهه دوباره سقوط کردند. آبادانی‌ها بعد از 8 فصل به لیگ آزادگان سقوط کردند. پیکان  در سال 95 از لیگ یک به لیگ برتر بازگشته بود، پس از 8 سال دوباره به لیگ یک سقوط کرد.
جالب اینکه دو تیم با سابقه قهرمانی در لیگ برتر، در نهایت ماندنی شدند. فولاد و استقلال خوزستان ۲ قهرمان سابق لیگ برتر در هفته آخر از خطر سقوط نجات پیدا کردند.

رکورددار قهرمانی
امید عالیشاه ششمین قهرمانی خود را با تیم پرسپولیس جشن گرفت و اکنون یکی از پرافتخارترین بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران به شمار می‌رود.

 

ترین های فصل بیست‌وسوم لیگ برتر فوتبال منحصر به 3 تیم بود. دو تیم بالای جدول و یک تیم قعرنشین.