قزوین روی سکوی اول مصرف سیگار در کشور

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نسرین تنکابنی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، با اشاره به آثار مخرب مصرف سیگار و دخانیات در افراد اظهار کرد: مصرف سیگار و دخانیات می‌تواند کلیه دستگاه‌های بدن از جمله سیستم تنفسی، دستگاه گوارشی، سیستم اسکلتی و نیز پوست، مو، ناخن را تحت تاثیر مضرات مخرب خود قرار دهد.

وی اضافه کرد: افزایش بیماری‌های قلبی، افزایش فشار خون بالا، کاهش شنوایی و تاثیر روی پوست افراد و نشان دادن چهره آنان بیش از سن واقعی، ابتلا به پوکی استخوان، کوچک شدن مغز و بروز آلزایمر و زوال مغزی از دیگر مضرات مصرف سیگار به شمار می‌آید.

تقریبا یک سوم مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی با مصرف سیگار ارتباط دارد

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان قزوین تصریح کرد: تقریبا یک سوم مرگ‌های ناشی از بیماری قلبی عروقی به مصرف سیگار و دود ناشی از استعمال سیگار ارتباط دارد، همچنین می‌تواند موجب ابتلا به انواع سرطان‌ها شود.

وی خاطرنشان کرد: مصرف سیگار و دخانیات خطر ایجاد ابتلا به سرطان دهان، حلق، زبان، پانکراس، مثانه، گلو، کلیه، گردن رحم و لوزالمعده را افزایش داده و تقریباً با ۹۰ درصد موارد ابتلا به سرطان ریه در ارتباط است.

تنکابنی بیان کرد: مصرف سیگار و دخانیات علاوه‌بر آثار مخرب جسمانی می‌تواند آسیب‌های اجتماعی هم به دنبال داشته باشد و زمینه‌‌ساز اعتیاد به مواد مخدر، گرایش به مصرف الکل، فقر و بزهکاری در جوانان و نوجوانان شود.

وی با اشاره به وضعیت میزان مصرف سیگار و دخانیات در میان مردم استان قزوین گفت: بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته در سال ۱۴۰۰ میزان مصرف مواد دخانی در استان ۲۶.۳ درصد بوده در حالی که این آمار در کشور ۱۹.۴ درصد است.

قزوین رتبه ششم مصرف دخانیات و رتبه اول مصرف سیگار در کشور را دارد

این مسئول عنوان کرد: استان قزوین رتبه ششم مصرف دخانیات و رتبه اول مصرف سیگار در کشور را به خود اختصاص داده، به طوری که میزان مصرف سیگار در افراد بالای ۱۸ سال در استان قزوین ۱۵.۸ درصد بوده که این میزان در کشور ۹.۳ درصد است.

وی با اشاره به افزایش سرعت گرایش به مصرف سیگار و دخانیات در میان زنان خاطرنشان کرد: بر اساس پیمایش انجام شده در سال ۱۴۰۰، میزان مصرف سیگار در مردان بیش از زنان بوده اما آنچه در این مبحث حائز اهمیت است سرعت رشد مصرف سیگار و دخانیات در میان زنان است.

تنکابنی عنوان کرد: مصرف دخانیات طی بازه زمانی سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۴۰۰ در سنین ۱۸ تا ۲۴ سال بین زنان ۹۰ درصد و در میان مردان ۳۴ درصد افزایش یافته که حاکی از افزایش گرایش زنان به سیگار و دخانیات است.

وی افزود: براساس آمارهای بدست آمده در سال ۲۰۲۲ در سراسر جهان حداقل ۳۷ میلیون نوجوان ۱۳ تا ۱۵ ساله یکی از انواع مواد دخانی را مصرف می‌کنند که ۱۱.۵ درصد از آنان را پسران و ۱۰ درصد آنان را دختران تشکیل می‌دهند.

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان قزوین با اشاره به کاهش سن مصرف سیگار و دخانیات به سنین نوجوانی گفت: در کشور ما هم متاسفانه سن مصرف سیگار و دخانیات کاهش یافته و به سنین نوجوانی رسیده است.

نوجوانان گروه مورد هدف صنعت دخانیات هستند

وی عنوان کرد: ما باید مراقب دانش‌آموزان باشیم زیرا نوجوانان گروه مورد هدف صنعت دخانیات هستند، لذا ضرورت دارد مضرات مصرف سیگار و دخانیات برای نوجوانان تبیین شود و با آگاهی بخشی، افزایش اعتماد به نفس و آموزش مهارت نه گفتن به نوجوانان از گرایش آنان به مصرف سیگار و دخانیات جلوگیری شود.

تنکابنی خاطرنشان کرد: متاسفانه این باور غلط در میان عموم مردم رواج دارد که مصرف قلیان دارای آثار مخرب نیست در حالی که دود استنشاق شده از قلیان نه تنها همه مواد سرطان‌زای دود سیگار را دارد بلکه به دلیل سوختن ذغال، مونوکسیدکربن بیشتری هم تولید می‌کند که عوارضی مانند کاهش اکسیژن بدن را دارد و همچنین دود قلیان، مجموعه‌ای از مواد سرطان‌زای دیگر را به همراه دارد که ناشی از سوختن ذغال است.

وی تاکید کرد: همچنین خطر انتقال بیماری‌های عفونی مثل سل و هپاتیت به علت استفاده از قطعه دهانی مشترک در قلیان هم وجود دارد، ضمن اینکه در هر بار مصرف قلیان دود بسیار زیادی در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار ایجاد می‌شود.

این مسئول در ادامه گفت: حجم دودی که از طریق قلیان وارد بدن می‌شود به طور میانگین ۱۰ تا ۲۰ برابر دود ناشی از مصرف سیگار است.

مرگ ۶۰ درصد قربانیان سرطان ریه ناشی از مصرف سیگار است

وی خاطرنشان کرد: مصرف سیگار و دخانیات احتمال ابتلا به سرطان ها را افزایش می‌دهد، استعمال دخانیات سالانه عامل ۲۲ درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از سرطان در جهان است.

تنکابنی در پایان بیان کرد: ۶۰ درصد از قربانیان سرطان بر اثر ابتلا به سرطان ریه ناشی از مصرف سیگار از دنیا می‌روند و در واقع مصرف سیگار و دخانیات ریسک ابتلا به انواع سرطان‌ها را افزایش می‌دهد و بیشترین سرطانی که بر اثر مصرف سیگار و دخانیات افراد را گرفتار می‌کند سرطان ریه است.

 

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان قزوین گفت: استان قزوین رتبه ششم مصرف دخانیات و رتبه اول مصرف سیگار در کشور را به خود اختصاص داده، به طوریکه میزان مصرف سیگار در افراد بالای ۱۸ سال در استان قزوین ۱۵.۸ درصد بوده که این میزان در کشور ۹.۳ درصد است.