ثبت 81 هزار و 428 «ازدواج» در دوماهه اول 1403/ شناسایی 310 پلاک ثبتی کثیرالشاکی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ صفدر کشاورز سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست خبری امروز گفت: سازمان ثبت برای رفع مشکلات و چالش‌های حوزه ثبتی اقدام به شناسایی پلاک‌های کثیرالشاکی و پرحاشیه کرده است  که در این راستا ۳۱۰ پلاک اصلی در سراسر کشور شناسایی شده است و مشکلات این پلاک‌ها مرحله به مرحله در حال اصلاح است. بقیه پلاک‌ها به مرور پیگیری می‌شود. 

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در دو ماهه اول سال ۱۴۰۲ ،  ۸۹ هزار و ۸۸ واقعه ازدواج ثبت شده و  در دوماهه اول امسال ۸۱ هزار و ۴۲۸ «ازدواج»  ثبت شده که ۹ درصد کاهش داشتیم. همچنین تعداد طلاق ثبت شده در دوماهه ۱۴۰۲،  ۲۸ هزار و ۳۵۵ واقعه طلاق بوده و در دوماهه امسال ۲۸ هزار  و ۸۳۴  واقعه طلاق بوده که دو درصد رشد داشته‌ایم.

کشاورز در خصوص اجرای قانون حدنگار پرداخت و گفت: در اجرای قانون حدنگاری از کل عرصه ۱۶۴ میلیون هکتار سطوح اراضی کشور تا کنون برای ۱۴۴ میلیون هکتار برابر ۸۸ درصد عرصه‌های کشور نقشه حدنگار تهیه شده و اسناد حدنگار آنها صادر شده است.

کشاورز در ادامه با تفکیک آمار اراضی حدنگاری شده گفت: در خصوص اراضی ملی از ۱۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار تاکنون ۱۳۵ میلیون هکتار یعنی ۹۹ درصد آن حدنگاری شده و اسناد حدنگار آن‌ ها صادر شده است.

وی افزود: از ۱۵ میلیون و ۱۵۶ هزار هکتار عرصه‌های زراعی و کشاورزی هم ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار یعنی ۶۶ درصد عرصه‌های کشاورزی نقشه‌های حدنگاری شان تهیه و اسناد آن‌ها صادر شده است. در بافت مسکونی شهری از ۷ میلیون و  ۲۲۲ هزار و ۶۵۹ قطعه تثبیت شده در بانک کاداستر، برای  ۵ میلیون و ۷۷۹‌ هزار و ۵۹۷ قطعه سند حد نگار صادر شده است. در بافت مسکونی روستایی هم از یک میلیون و ۶۱۲ هزار و ۴۶ قطعه تثبیت شده در بانک کاداستر، برای یک میلیون و ۴۹۰ هزار قطعه اسناد حدنگار صادر شده است.

وی افزود: همچنین از مجموع ۳۸۰ هزار و ۱۷۳ هکتار در اختیار نیروهای مسلح، برای ۲۶ هزار و ۵۱۶ قطعه معادل ۹۶ درصد اراضی تحت مالکیت و در اختیار نیروهای مسلح، نقشه حدنگاری صادر شده است. در املاک اوقافی و اراضی متصرف‌ و منفعتی اوقاف که اجاره داده شده‌اند، هم از مجموع ۸۲۸ هزار و ۸۶۲ رقبه، برای ۸۰ درصد سند مالکیت حدنگاری صادر شده است.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: از جمله مشکلی که در آباده طشک در استان فارس بود که مشکل پلاک ثبتی مردم با دولت رفع و اسناد املاک مردم صادر شد. در اسلام‌آباد استان البرز هم مردم مشکلی با شهرداری داشتند با مصوبه شورای حفط حقوق بیت‌المال استان بیش از ۶ هزار سند مالکیت صادر شد. در استان اردبیل ۷۲ هکتار اراضی در اختیار شرکت کشت و صنعت مغان بود که ۴۱ روستا داخل آن بودند و با پیگیری سازمان ثبت برای آنها امکان صدور سند فراهم شد. مواردی هم در عسلویه و جزیره قشم بود که در جریان سفر رئیس قوه قضاییه با استان‌های جنوبی موضوع مطرح و با پیگیری‌های انجام شده، مشکلات پلاک ها حل شدند.

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در دو ماهه اول سال ۱۴۰۲ ،  ۸۹ هزار و ۸۸ واقعه ازدواج ثبت شده و  در دوماهه اول امسال ۸۱ هزار و ۴۲۸ «ازدواج»  ثبت شده که ۹ درصد کاهش داشتیم.