عدالت انتخاباتی و برابری رسانه‌ای جزو رویکردهای ما است/ با لجن‌پراکنی‌ در مناظره‌ها برخورد قاطع خواهد شد

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشست خبری پیمان جبلی رییس سازمان صداوسیما با موضوع "تبلیغات نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی" صبح امروز (یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳) از دقایقی پیش در سالن کوثر سازمان صداوسیما آغاز شد.

جبلی در ابتدای این برنامه ضمن تسلیت شهادت جانسوز رئیس جمهور شهید، اظهار کرد: بدرقه باشکوه ملت ایران را تبریک می گویم که جای تقدیر دارد. آزمون بزرگی برای ما در صداوسیما بود که این حماسه‌های باشکوه را به تصویر بکشیم که تا حد زیادی توانستیم از این آزمون سربلند بیرون بیاییم.

وی افزود:  در نظرسنجی اخیر صداوسیما بیش از 87 درصد مردم برای انعکاس این بدرقه و پوشش اتفاقات مربوط به رئیس جمهور شهید ابراز رضایت کردند.

رییس سازمان صداوسیما با بیان اینکه این حماسه بدرقه جمهور مقدمه حماسه تاریخی‌تری در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری است، گفت: با افزایش 12 درصدی مشارکت قطعی در انتخابات بنابر نظرسنجی اخیر پس از حادثه شهادت و حدود 20 درصد عدم مشارکت نسبت به انتخابات 1400 کاهش پیدا کرد. این گویاست حماسه بدرقه باشکوه طلیعه مشارکت در انتخابات شد.

رئیس صداوسیما خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد بخشی از این آمار به انعکاس خوب تشییع شهدای حادثه پرواز اردیبهشت برمی‌گردد اما هیچ قاب تصویری نمی‌تواند ابعاد این اقیانوس باشکوه حماسه باشکوه مردمی را به طور کامل به نمایش درآورد. البته این خدمات ارزشمند شهدای خدمت هم تأثیرگذار بوده است.

جبلی در ادامه به چند آزمون رسانه ملی اشاره کرد: انتخابات مجلس، عملیات رسانه‌ای طوفان الاقصی، عملیات وعده صادق و شهادت دردناک رئیس جمهور شهید در طول سه چهار ماه پشت سر گذاشتیم. همه این آزمون‌ها ذیل سند تحول رسانه ملی را گذراندیم. در جریان انتخابات مجلس در فاصله‌ای کوتاه 200 کانال انتخاباتی را راه‌اندازی کردیم.

وی افزود: انتخابات 11 اسفندماه یکی از این عرصه‌ها بود که برخی گفته شد راه‌اندازی این 200 کانال چه فایده‌ای داشت؛ مردمی که در مناطق دوردست زندگی می‌کنند از این کانال‌ها بهتر برای انتخابات تصمیم بگیرند و برای نامزدهایی که هزینه‌های بالایی را نمی‌توانند صرف تبلیغات کنند و خوشبختانه تحسین رهبر معظم انقلاب را در پی داشت. این اتفاق انتظارات را البته نسبت به انتخابات ریاست جمهوری بالا برد.

وی با تاکید براینکه رسانه ملی تمام تلاش خودش را خواهد داشت هویت جمهوریت و ماهیت و شاخص‌های ملت را به نمایش درآورد، تصریح کرد: عدالت رسانه‌ای را با توجه به ظرفیت‌های صداوسیما در دستور کار داریم. رویکردها و اصول تبلیغاتی صداوسیما در انتخابات برمبنای سند تحول رسانه ملی نشانه‌گذاری شده است.
جبلی با اشاره به شهادت دردناک رئیس جمهور شهید و فرصت محدود برای انتخابات، عنوان کرد: از همان روز نخست کار را آغاز کردیم و البته هیچ مانعی برای کارهای بزرگ و دستاوردهای رسانه‌ای نخواهد بود. 

وی افزود: رسانه ملی تلاش خود را خواهد کرد تا ماهیت مردمی را در فصل عدالت‌گستری و استفاده عادلانه امکانات برای نامزدها که جزو مصادیق سرفصل عدالت‌گستری است، دنبال کند. همچنین فرصت‌سازی نامزدها برای ارائه برنامه‌ها، سند محوری و توجه ویژه به برنامه هفتم، مشارکت مردم، نخبگان و کارشناسان ارشد برای برگزاری مناظره‌ها از اقدامات این دوره بود. ضمن اینکه مقابله بسیار جدی از تخریب‌ها و لجن‌پراکنی از اقدامات مهم ما خواهد بود.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از تخریب، بداخلاقی و تهمت که نه قانون اجازه می‌دهد و نه نامزدها به دنبال آن هستند، حتما پاسخ فوری را در دستور کار قرار خواهیم داد. بر اساس منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری، بسیار جدی با این رفتارها برخورد و افشا خواهیم کرد. همه موظفیم از بروز این بداخلاقی‌ها جلوگیری کنیم.

جبلی با بیان اینکه برای ساخت برنامه‌ها از عقل جمعی کمک گرفتیم، گفت: در طراحی سوالات از ظرفیت‌های مختلف استفاده کردیم. مهمترین برنامه، برگزاری مناظره‌هاست که پنج مناظره را در نظر گرفتیم و هر مناظره شامل سه و نیم الی چهار ساعت خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه پخش مناظره‌ها بعد از مغرب آغاز می‌شود، گفت: پیش‌بینی بر پخش سه ساعت و نیم است و البته این میزان بر تعداد کاندیداها بستگی دارد. ما هم منتظر اعلام اسامی توسط شورای نگهبان هستیم. بعد از آن، مراسم قرعه‌کشی برگزار می شود.

وی یادآور شد: محورهای مناظره و آنچه را که در مناظره‌ها مطرح می‌شود از قبل اعلام کرده‌ایم. همچنین مناظره‌ها از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

وی درباره مجری مناظره ها گفت: مجری مناظره در حال بررسی است. اسامی مطرح شده گمانه زنی است و طی روزهای آینده مجری اصلی اعلام خواهد شد. همچنین سه میزگرد طراحی شده که نامزدها می توانند با حضور حداکثر ۲ نفر از مشاوران خود در آن حضور پیدا کنند. این میزگردها در حوزه حکمرانی و سیاست خارجی و اقتصاد برگزار می شود. گفت‌وگوی ویژه خبری در برنامه های ما خواهد بود البته شیوه اجرا هنوز قطعی نشده است. هر نامزد در یک برنامه «بدون تعارف» هم شرکت می کند.

رئیس رسانه ملی درباره دیگر برنامه های انتخاباتی توضیح داد: یک برنامه رو به دوربین داریم که نامزدها به معرفی خود می پردازند و البته نامزدها می توانند ۳۱ برنامه رو به دوربین برای ۳۱ استان داشته باشند که آنها را ضبط می کنند و در اختیار سازمان قرار می دهند. برنامه های دیگری هم در رادیو و تلویزیون پیش بینی شده است که به زودی اطلاع رسانی می شود. برای جلوگیری از تخریب و لجن پراکنی انتخاباتی هم که نه مردم و نه نامزدها می پذیرند، از طرف رسانه ملی برخورد قاطع می شود. در مقابله با تخریب ها بسیار جدی خواهیم بود. با عوامل تخریب ها برخورد خواهیم کرد و آن ها را افشا می کنیم. رهبر معظم انقلاب هم در فرمایشاتشان به این مساله اشاره کردند و ما حتما برخورد می کنیم.

جبلی یادآور شد: در فضای مجازی سامانه تلوبیون با مخاطب چند ده میلیونی در اختیار نامزدهاست و هر نامزد می تواند یک کانال و یک استودیوی اختصاصی داشته باشد که با اینترنت رایگان برنامه های تبلیغاتی انتخاباتی تلوبیون در دسترس مردم قرار می گیرد. ساترا به عنوان نهاد قانونی تنظیم گر به سکوها و پایگاه های اینترنتی که می خواهند در این زمینه فعالیت کنند، کمک می کند. مجوز پخش زنده به داوطلبان و سکوها با رعایت قوانین و مقرراتی که ساترا در اختیارشان می گذارد، داده خواهد شد. همه ستادها امکان استفاده از نظرسنجی های سازمان را دارند که با اعلام اسامی نامزدها این نظرسنجی ها صورت می گیرد و برای ستادها ارسال می شود.

وی با اشاره به نزدیکی یکی از نامزدها به قائم مقام سازمان صداوسیما و تدابیر لازم برای دوری از تخلف بیان کرد: مصادیق تخلف انتخاباتی درباره مجریان برگزاری انتخابات که صداوسیما هم یکی از آنهاست، کاملا مشخص شده است. هر آنچه رسانه ملی انجام دهد در مقابل چشم همگان است. ما هیچ رانتی نخواهیم داشت. همانطور که گفته شد نتایج نظرسنجی ها را هم به ستادها اعلام می کنیم و تلاش داریم هیچ حب و بغضی ایجاد نشود.

جبلی متذکر شد: در این مدت زمان فشرده تبلیغات نامزدها که دو هفته است از سه مناظره دوره های قبل به پنج مناظره رسیده‌ایم و میزگرد هم برگزار می کنیم. همچنین روزهایی را هم آزاد گذاشته‌ایم تا نامزدها بتوانند به تبلیغات میدانی بپردازند. با این حال این زمان فشرده چالشی هم برای ما و هم نامزدها خواهد بود.

وی در پاسخ به احتمال جذاب بودن مناظره ها به شیوه غیر دو نفره بیان کرد: مناظره های رودر رو را به عنوان یک قالب در جهان داریم اما هم کنترل سلامت و هم اینکه مردم از نظرات آگاه شوند حق عمومی است. این نظرات ممکن است در زد وخوردهای کلامی مشخص نشود. مردم حق دارند در جریان این تضارب آرا قرار بگیرند. به نظر ما این جذابیت وجود دارد و در دیگر برنامه ها هم چالش های جذابی پیش خواهد آمد.

جبلی در پاسخ به سوال دیگری درباره پروتکل های مناظره ها عنوان کرد: تمام آنچه ما انجام می دهیم براساس قانون انتخابات است. تکلیف نظارت بر برنامه های زنده مشخص است. ما نباید دخالت شخصی انجام دهیم که فکر کنیم سخنی، مصداق بداخلاقی است یا خیر. هر بگومگو را نمی توان مصداق بداخلاقی و بی قانونی گذاشت. مرجع تشخیص این بداخلاقی ها کمیسیون نظارت بر تبلیغات وزارت کشور است. شکل برگزاری مناظره‌ها گروهی است و چارچوب های مختلفی در نظر گرفته شده تا جلوی این بداخلاقی ها گرفته شود.

جبلی در پاسخ به سوالی درباره اینکه در دوره قبل، مناظره ها در کنایه هایی با مسابقه «از کی بپرسم» مقایسه شده بود و اینکه در این دوره چه تمهیداتی برای دوری از این اتفاق در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: از آسیب های دوره های قبل همین بود که به درستی اشاره شد. عرصه مناظره عرصه سنگینی است و نامزدها نفر دوم کشور خواهند بود بنابراین از اینکه برنامه ها به گونه ای باشد که با مسابقه یا فکاهی مقایسه شود باید جلوگیری شود. ما هم توجه داریم محورها و سوالات مناظره ها سنگینی و وزانت خود را داشته باشند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال جانبداری از یکی از نامزدها تصریح کرد: آنچه ممکن است به عنوان جانبداری رسانه ملی به نظر برسد حتما پنهان نمی ماند و آنچه تخلف انتخاباتی باشد حتما تحت نظر نهادهای نظارتی قرار می گیرد. خود ما هم تلاش داریم از این فضا به دور باشیم. البته دوره‌هایی هم بوده که برادر رییس رسانه ملی نامزد ریاست جمهوری بوده است. با این حال افرادی که شاید این شائبه جانبداری را منتقل کنند نه در جلسات ستاد انتخابات صداوسیما و نه در جلسات روتین حضور ندارند و از عرصه تصمیم گیری و تصمیم سازی برنامه های انتخاباتی به دور هستند.

وی درباره چگونگی جلوگیری از توهین‌ها در مناظره‌ها عنوان کرد: برخورد قاطع رسانه ملی با لجن پراکنی بدون ملاحظه خواهد بود و مصادیق لجن پراکنی، توهین و … را افشا خواهیم کرد. حتی به ستادها اجازه می دهیم پاسخ تخریب‌ها را ارایه کنند.

جبلی در پایان درباره جانبداری دیگر مجریان تلویزیون از یک نامزد خاص تصریح کرد: کسانی را که دچار جانبداری شدند از آنتن دور کردیم. تلاش داریم مجریان هم از جانبداری از نامزدها به دور باشند.

نشست خبری رییس سازمان صداوسیما با موضوع "تبلیغات نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی از دقایقی پیش آغاز شد.