ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس چه تفاوت‌هایی دارند؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ویدئو کنفرانس یکی از فناوری‌های جدید و پیشرفته برای برگزاری یک کنفرانس ویدئویی است که به کاربران اجازه می‌دهد بدون نیاز به گردهمایی حضوری، با همدیگر ارتباط برقرار کنند. با استفاده از این تکنولوژی، افراد حاضر می‌توانند تصویر و صدای همدیگر را به‌صورت آنلاین ببینند و بشنوند. وب کنفرانس هم به عنوان یکی دیگر از تکنولوژی‌های پیشرفته، برای برگزاری کلاس‌های آنلاین و جلسات مختلف کاربرد دارد که بدون نیاز به پهنای باند بالا یا آی پی جداگانه باعث برقراری ارتباط در یک بستر آنلاین می‌شود. اما تفاوت ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس در چیست؟ هر کدام از این تکنولوژی‌ها چه کاربردی در برگزاری جلسات مختلف دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به تمام این سوالات پاسخ دهیم!

منظور از وب کنفرانس چیست؟

وب کنفرانس به عنوان یک کنفرانس صوتی یا ویدیوئی آنلاین، باعث ارتباط غیرحضوری افراد از مکان‌های مختلف می‌شود. با استفاده از این تکنولوژی افراد با انواع دستگاه‌های الکترونیکی می‌توانند وارد لینک کنفرانس شوند. یک تفاوت ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس در همین است که برای استفاده از ویدئو کنفرانس به یک سخت‌افزار احتیاج داریم. در حالی که در وب کنفرانس با داشتن یک گوشی، تبلت، لپ تاپ یا کامپیوتر می‌توانیم جلسه مورد نظر را برگزار کنیم.

در حال حاضر سرویس‌های جذاب و متنوعی برای برگزاری وب کنفرانس وجود دارند که با قابلیت حضور کاربران متعدد، باعث دسترسی افراد زیادی به جلسه مورد نظر می‌شوند. این سرویس‌ها با داشتن قیمت مناسب، به‌صورت یک ماهه، دو ماهه، سه ماهه و... در اختیار ارائه‌دهنده قرار داده می‌شوند تا او بتواند جلسات آموزشی، کاری، مصاحبه، گفتگو‌های تیمی و... را در یک بستر آنلاین با بقیه به اشتراک بگذارد.

با استفاده از این تکنولوژی، کاربر بدون نیاز به نرم‌افزاری خاص، روزانه بدون محدودیت چندین جلسه گروهی برگزار می‌کند. بدین ترتیب با پرداخت هزینه‌ای مناسب کیفیت کار خود را ارتقا می‌دهد، از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی درآمد کسب می‌کند یا به عنوان کارفرما راجع به شرایط کاری به افراد در حال آموزش توضیحات کافی را ارائه می‌دهد.

انتقال صدا و تصویر، چت کردن، به اشتراک‌گذاری فایل و... همگی از امکانات وب کنفرانس هستند که به‌صورت همزمان در اختیار تمام کاربران قرار می‌گیرند. برای برگزاری مصاحبه‌های کاری، گفتگو‌های تیمی، جلسات دوره‌ای، دوره‌های آموزشی، ارائه مشاوره و... می‌توانید از تکنولوژی وب کنفرانس و قابلیت‌های منحصربه‌فرد آن استفاده کنید.

کاربرد‌های وب کنفرانس

وب کنفرانس، یکی از بهترین راه‌ها برای برقراری ارتباط از راه دور است. شما می‌توانید وب کنفرانس‌های خود را با هر هدفی در الوکام برگزار کنید. الوکام، یک پلتفرم برگزاری وب کنفرانس است که خدمات متنوعی را برای برگزاری جلسات، کلاس‌های آموزشی و رویدادهای مختلف ارائه می‌دهد. قبل از پاسخ به این سوال که تفاوت ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس چیست، ابتدا شما را با کاربرد‌های  وب کنفرانس آشنا می‌کنیم تا متناسب با نیاز خود برای برگزاری جلسات، آموزش آنلاین، دورکاری و... این تکنولوژی را به کار ببرید. شما می‌توانید تمام جلسات خود را با هر هدفی از طریق خرید سرویس‌های الوکام با بهترین امکانات برگزار کنید.

برگزاری جلسات

با استفاده از وب کنفرانس می‌توانید جلسات کاری، درسی، دوره‌های آموزشی، گفتگوهای تیمی و... را بدون نیاز به حضور فیزیکی افراد برگزار کنید. این تکنولوژی که باعث برقراری ارتباط افراد از نقاط جغرافیایی مختلف می‌شود، با ارائه صدا و تصویر واضح، کیفیت جلسات شما را بالا می‌برد. 

آموزش آنلاین

برای اینکه بتوانید کلاس‌های آموزشی خود را در بستر آنلاین برگزار کنید، وب کنفرانس یک گزینه مناسب برای دسترسی دانشجویان و دانش‌آموزان به کلاس درس است. معلمین و مدرسین می‌توانند با استفاده از این تکنولوژی، مطالب آموزشی مختلف را از راه دور با دانش‌آموزان خود به اشتراک بگذارند. اگر دوران کرونا را به یاد بیاورید، متوجه اهمیت این نوع کنفرانس می‌شوید. با استفاده از این تکنولوژی آموزش هیچ وقت به تاخیر نیفتاده و نمی‌افتد! 

درمان از راه دور

در حیطه پزشکی، وب کنفرانس یک ابزار قدرتمند برای ارتباط غیر حضوری است که کیفیت کار درمان را ارتقا می‌دهد. برای مثال فرض کنید یک پروفسور با تجربه از راه دور قصد دارد تا پزشکان مختلف را برای انجام یک عمل جراحی راهنمایی کند.

در این شرایط، وضعیت بیمار و پزشکان متخصص در اختیار پروفسور قرار گرفته و او با داشتن صدا و تصویر با کیفیت، به خوبی آن‌ها را راهنمایی می‌کند. در مواقعی که بیمار نیاز به درمان فوری دارد، با مشورت پزشکان مختلف از سراسر جهان یک جراحی یا عمل با موفقیت انجام می‌شود. برای مشاوره و شرکت در جلسات روانکاوی هم استفاده از این تکنولوژی بسیار مفید و کاربردی است. 

کار کردن از راه دور

اگر قصد دورکاری دارید و می‌خواهید با کارفرما یا همکاران دیگر جلسه بگذارید، ما به شما استفاده از وب کنفرانس را پیشنهاد می‌دهیم. با استفاده از این تکنولوژی می‌توانید پروژه‌های مختلف را با همکاری یکدیگر پیش ببرید و با تیم‌های مختلف ارتباط برقرار کنید. کارفرمایان با استفاده از تکنولوژی وب کنفرانس می‌توانند با افرادی از نقاط مختلف همکاری داشته باشند و با برگزاری یک جلسه آنلاین، شرایط کاری را به همه توضیح دهند.

منظور از ویدئو کنفرانس چیست؟

ویدئو کنفرانس به عنوان یک تکنولوژی پیشرفته‌، از انتقال صدا و تصویر فراتر است! این سیستم علاوه بر انتقال فایل‌ها و اسناد، تصویر سیستم عامل را به اشتراک گذاشته و باعث اجرای عملیات روی سیستم عامل مشترکین می‌شود. اگر می‌خواهید با استفاده از شبکه‌های کامپیوتری بین دو یا چند شرکت‌کننده در مکان‌های مختلف ارتباط برقرار کنید، ما به شما ویدئو کنفرانس را پیشنهاد می‌دهیم.

این سیستم که کاربرد گسترده‌ای در جلسات کاری، کنفرانس‌ها، همایش‌ها و... دارد، باعث انتقال اطلاعات صوتی و تصویری با کیفیت بسیار بالا می‌شود. از طرفی قابلیت همخوانی با تمام نرم‌افزار‌های مرتبط را دارد و از یک دوربین متحرک، میکروفون ۳۶۰ درجه و کدک تشکیل شده است. ویدئو کنفرانس که در بستر شبکه‌های اینترنتی باعث ارتباط تک نقطه‌ای و چند نقطه‌ای می‌شود، کیفیت Full HD دارد. در مدل تک نقطه‌ای ارتباط دو طرف درست مثل یک تماس تصویری بوده و در مدل چند نقطه‌ای انگار یک میزگرد تشکیل شده است.

تفاوت ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس

ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس هر دو از تکنولوژی‌های مفید برای برگزاری جلسات آنلاین هستند که یک سری تفاوت‌ها دارند. به عنوان مهم‌ترین تفاوت ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس می‌توان به نوع ارتباط اشاره کرد! در کنفرانس ویدئویی شرکت‌کنندگان با استفاده از دوربین وب کم همدیگر را می‌بینند و یک ارتباط چهره به چهره دارند. همچنین علاوه بر مشاهده تصویر فرد مقابل، با صدای او هم در ارتباط هستند.

در حالی که در وب کنفرانس علاوه بر اینکه کاربران صدا و تصویر همدیگر را دارند، می‌توانند در جلسه از قابلیت چت کردن، به اشتراک‌گذاری صفحه نمایش و ارسال فایل هم استفاده کنند. ویدئو کنفرانس نیاز به نصب یک سری نرم‌افزار‌های خاص دارد و تنها کسی که این سخت‌‌افزار را داشته باشد، قادر به شرکت در این جلسات است. در حالی که در وب کنفرانس نیازی به نصب نرم‌افزار خاصی نبوده و کاربر می‌تواند با استفاده از مرورگر وارد لینک ورود به جلسه شود.

مزیت‌های ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس را بشناسید!

در حال حاضر دو تا از بستر‌های آنلاین برای برگزاری جلسات غیر حضوری و ارتباط صوتی - تصویری افراد با همدیگر، ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس هستند. بعد از آشنایی با تفاوت ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس نوبت به مزیت‌های این دو روش برای برگزاری جلسات از راه‌ دور می‌رسد. در ادامه با بررسی مزیت‌های این دو تکنولوژی به شما کمک می‌کنیم جلسات مفید و موثری برگزار کنید.

مزیت‌های ویدئو کنفرانس

یکی از مزیت‌های اصلی کنفرانس ویدئویی، ارتباط بصری با دیگران است. با داشتن صدا و تصویر همدیگر می‌توانید ارتباط موثری برقرار کنید و درست شبیه به یک جلسه حضوری افکار و عقاید و صحبت‌هایتان را با هم به اشتراک بگذارید. با استفاده از ویدئو کنفرانس بدون نیاز به حضور فیزیکی در یک مکان خاص، با دیگران ارتباط برقرار کرده و در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی می‌کنید. همچنین می‌توانید فایل‌ها و اسناد مهم را در صفحه نمایش با بقیه به اشتراک بگذارید. 

در حال حاضر پلتفرم‌های ویدئو کنفرانس با داشتن امنیت بالا یک بستر مناسب برای حفاظت از اطلاعات شخصی شما هستند که قابلیت‌های مختلفی برای مدیریت حضور افراد در جلسات در اختیار ادمین قرار می‌دهند. همچنین باعث عدم دسترسی افراد غیر مجاز به جلسات خصوصی و محرمانه می‌شوند. با استفاده از بسیاری از پلتفرم‌های ویدئو کنفرانس می‌توانید جلسات مختلف را ضبط کنید تا بعد، دیتا‌های مهم آن را مورد استفاده قرار دهید.

مزیت‌های وب کنفرانس

وب کنفرانس به عنوان یک ابزار مفید برای برگزاری جلسات آنلاین قابلیت‌های بیشماری در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برای مثال مهم‌ترین تفاوت ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس مربوط به نوع دسترسی به هر کدام از این تکنولوژی‌ها است. با استفاده از وب کنفرانس کاربر می‌تواند به‌صورت آنلاین و تنها با استفاده از یک لینک به جلسه مورد نظر دسترسی پیدا کند.

دسترسی آسان و عدم نیاز به نصب نرم‌افزار‌های خاص از مزایای استفاده از وب کنفرانس است. به طور کلی استفاده از این تکنولوژی باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های شما می‌شود؛ زیرا بدون نیاز به شرکت در جلسات حضوری، امکان برقراری ارتباط از نقاط مختلف جهان وجود دارد. بسیاری از پلتفرم‌های وب کنفرانس با فراهم کردن قابلیت چت کردن، امکان پرسش و پاسخ آنلاین را فراهم کرد‌ه‌اند. همچنین با داشتن قابلیت ضبط جلسات، باعث دسترسی به محتوا به‌صورت آفلاین می‌شوند.

در آخر

با بررسی تفاوت ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس متوجه شدیم که هر دو ابزار موثری برای ارتباط غیر حضوری در بستر اینترنت هستند. معمولا از ویدئو کنفرانس برای ارتباط تصویری افراد در مکان‌های مختلف دنیا استفاده می‌شود که این ارتباط دو طرفه و به همراه انتقال صدا و تصویر است. در حالی که وب کنفرانس برای همکاری و ارتباط افراد از طریق اینترنت با استفاده از یک مرورگر ساده به کار می‌رود. در این روش امکان چت کردن، به اشتراک‌گذاری صفحه نمایش و ضبط جلسه وجود دارد. به طور کلی قابلیت‌های ویدئو کنفرانس در مقایسه با وب کنفرانس محدود‌تر است. در حالی که وب کنفرانس بدون نیاز به نرم‌افزار، امکانات و قابلیت‌های بیشماری در اختیار کاربر قرار می‌دهد. استفاده از هر کدام از این بستر‌های ارتباطی به بودجه، نیاز و نوع کاربرد و استفاده شما بستگی دارد.

ویدئو کنفرانس یکی از فناوری‌های جدید و پیشرفته برای برگزاری یک کنفرانس ویدئویی است که به کاربران اجازه می‌دهد بدون نیاز به گردهمایی حضوری، با همدیگر ارتباط برقرار کنند. با استفاده از این تکنولوژی، افراد حاضر می‌توانند تصویر و صدای همدیگر را به‌صورت آنلاین ببینند و بشنوند.