برگزاری رقابت‌های جهانی زورخانه‌ای با جوایز دلاری و میزبانی در کمپ فوتبال سپاهان

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی دانا؛ مهرعلی باران‌چشمه، رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: اول آذر ۱۴۰۲ در دیدار جامعه ورزش با مقام معظم رهبری بودیم و برای نخستین بار ورزش زورخانه‌ای را اجرا کردیم که تشکر و گله‌مندی ایشان را در پی داشت؛ گله در رابطه با توسعه و ترویج ورزش باستانی در داخل و خارج از کشور. بنا بر تکلیف و با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان به فعالیت در عرصه بین‌المللی اقدام کردیم که طی سمینارها و نشست‌هایی، فدراسیون جهانی ورزش پهلوانی رسمیت یافت و وزیر هم هر کسی باشد، رئیس این فدراسیون است. رئیس فدراسیون ملی هم نایب‌رئیس اول، رئیس فدراسیون تاجیکستان هم نایب‌رئیس دوم. 

وی در ادامه بیان داشت: سال قبل مسابقات جهانی کشتی پهلوانی را در تبریز برگزار کردیم که ۱۲ کشور شرکت‌کننده بودند. بنا بر درخواست وزارت، می‌بایستی اواخر سال قبل مسابقات زورخانه‌ای جهانی را هم برگزار می‌کردیم که به امسال موکول شد چون تنگنای بودجه و برنامه داشتیم. با کمک وزارتین ورزش و جوانان و امور خارجه و برخی سازمان‌ها، با کشورهای مربوطه برای این رویداد مذاکره کردیم. از ۲۱ خردادماه تیم‌ها آمده‌اند و تا امروز بیش از ۱۲ تیم وارد کشور شده‌اند و ۲۰ تیم اعلام آمادگی کرده‌اند. ۲۰ یا ۲۱ تیم در این مسابقات داریم که پس از ۷ سال این رقابت‌ها را در اصفهان برگزار می‌کنیم. این شهر، پایتخت فرهنگی کشور ماست.

باران‌چشمه درباره این رویداد جهانی به میزبانی ایران گفت: با مدیران استانی جلسه داشتیم و با حمایت فولاد مبارکه اصفهان، این مسابقات را از ۳۰ خرداد تا یک تیر انجام می‌دهیم. مسابقات ۲ بخش تیمی و انفرادی خواهد داشت. ۲ جا برای حضور تیم‌ها جهت تمرینات درنظر گرفته‌ایم و برخی از کشورها در کمپ فوتبال سپاهان جای گرفته‌اند. قوانین و مقررات این مسابقات، تقریباً شبیه مسابقات قهرمانی کشور خودمان است. این کشورها قبلاً مسابقاتی در این زمینه‌ها داشته‌اند. نشستی هم با برخی روسای فدراسیون‌های تاثیرگذار در این مسابقات خواهیم داشت.

وی در مورد تشویق کشورها برای این رقابت‌ها عنوان داشت: برای نخستین بار پاداش نقدی در نظر گرفته‌ایم. برای تیم اول ۳۰۰۰ دلار، تیم دوم ۲۰۰۰ دلار و ۱۰۰۰ دلار برای تیم سوم درنظر گرفتیم و برای انفرادی هم جوایز را به‌زودی و پس از تامین ارز، اعلام می‌کنیم. برای توسعه هر رشته‌ای در جهان، باید هزینه کنیم و این جای خودش است. می‌خواهیم تدبیر مقام معظم رهبری را پیاده کنیم که برای این امر هم برنامه‌هایی داریم. رقابت‌های کشتی پهلوانی قهرمانی کشور را هم امسال در یک استان برگزار می‌کنیم و بعد از آن، حداقل ۲ مسابقه و رویداد داریم.

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی راجع به هزینه‌کرد برای زورخانه‌های داخلی تصریح داشت: در همه فدراسیون‌های ملی یک‌سری رویدادهای خارجی و داخلی داریم. ما هم از سایرین مستثنی نیستیم. بخش عمده‌ای از هزینه‌های انجام شده هم توسط اسپانسرهاست. این میزبانی ضروری است، اگر می‌خواهیم ورزش زورخانه‌ای جهانی شود. درباره زورخانه‌های خودمان هم تلاش‌های خوبی صورت گرفته و بودجه مجلس هم خوب بوده. امیدواریم تعمیر و مرمت در برنامه‌ها باشد.

وی درباره تفاوت برگزاری مسابقات در ایران و خارج از کشور تاکید داشت: هرگز نگفتیم از صفر شروع می‌کنیم. برخی از تیم‌هایی که می‌آیند، رقیب جدی ما هستند ولی ۷ سال مسابقه‌ای برگزار نشده و در افت هستند. آذربایجان، افغانستان و بلاروس خوب بوده‌اند ولی برخی کشورها درخواست اردوی مشترک برای آمادگی بهتر داشتند. مسابقات همان است، مقداری در نحوه زمان تغییراتی داشتیم اما چارچوب تغییری نکرده‌است. ما هنوز وارد کشورها نشده‌ایم که ببینیم چه می‌کنند. داریم تجهیزات و مرشد فراهم می‌کنیم. ما بحث آموزش دادن خانم‌ها را دنبال نمی‌کنیم. در استرالیا و کانادا چنین مسائلی بوده ولی مورد تایید ما به‌عنوان فدراسیون جهانی نیست.

باران‌چشمه پیرامون دیگر فدراسیون بین‌المللی زورخانه‌ای و علت یک‌پارچه نشدن، گفت: ما فدراسیون جهانی ورزش پهلوانی هستیم اما آن فدراسیون بر اساس چارچوب حاکمیتی جلو نیامد و تخلفاتی داشت. ما بر همین اساس فدراسیون جهانی را با حمایت وزارت تشکیل دادیم تا برای ترویج این رشته، بر اساس سیاست‌های حاکمیت جلو برویم. بعید می‌دانم کشورهای دیگر نتوانند رویداد برگزار کنند اما چون اساس‌نامه را با محوریت خودمان تنظیم کرده‌ایم، امسال در اصفهان میزبان هستیم وگرنه کشورهایی مشتاق هستند میزبانی رویدادهای مختلف را بگیرند.

وی در تشریح تضمین برگزاری مسابقات بین‌المللی در پاسخ به دانا گفت: این مسئله در اساس‌نامه آمده‌است و ۴۴ کشور امضا کرده‌اند. تقویم ورزشی داریم. مطمئنا یک مجمع دیگر در سال جاری خواهیم داشت و تصمیمات دیگری می‌گیریم. هنوز تقویم سال آینده را تنظیم نکرده‌ایم اما سال آینده هم این مسابقات بین‌المللی را خواهیم داشت.

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی درباره تغییر نام فدراسیون به ورزش باستانی، بیان داشت: در مجمع ۵شنبه یکی از پیشنهادهای ما این است چون مقام معظم رهبری تاکنون ۲۳ بار از این نام برای این ورزش استفاده کرده‌اند. این مسئله موافقت وزیر را هم در پی داشت و احتمالا تا هفته آینده این کار را پس از موافقت مجمع، انجام بدهیم.

وی پیرامون پاداش به قهرمانان کشورمان ابراز داشت: چون مسابقات آسیایی و جهانی در سال‌های اخیر نداشتیم، در لیست پاداش نبودیم. با این که در مراسم تجلیل ریاست‌جمهوری از ما هم تجلیل شد اما قابل توجه نیست. با این مسابقه اصفهان، امسال وارد لیست پاداش‌های سالیانه می‌شویم و در حال پی‌گیری هستیم. ما در ستاد ترویج فرهنگ پهلوانی ۴۴ نهاد مسئول داریم. باید یک‌سری کارها سرعت بگیرند. درخواست کردیم درباره زورخانه مرکزی که زمینش در ورزشگاه آزادی هم هست، با کمک نهادها احداث کنیم.

به گزارش دانا؛ تاکنون کشورهای تاجیکستان، هند، سوریه، لیتوانی، سریلانکا، عراق، بلاروس، لبنان، افغانستان، تانزانیا، فلسطین، جمهوری آذربایجان به ایران آمده و کشورهای اندونزی، لهستان، پاکستان، جمهوری برونئی، ازبکستان، نپال، استونی، جمهوری روآندا و کنیا طی روزهای آتی به ایران می‌آیند و در این رقابت‌ها شرکت خواهند داشت. ۱۳۰ ورزشکار خارجی و تعدادی مربی و همراه به اصفهان می‌آیند و ۱۷۰ نفر هم ایرانی هستند. بخش عمده هزینه از کانال اسپانسرینگ بوده و ایران، بخش عمده هزینه‌ها اعم از اسکان، رفت و برگشت و ... را پرداخت کرده‌است.

رئیس فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در نشست خبری به ارائه توضیحاتی درباره نخستین دوره مسابقات جهانی زورخانه‌ای پرداخت.