ریزگرد تالاب صالحیه نفس البرز را می‌گیرد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمیدرضا لشگری در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «تیتر یک» گفت: البرز کانون‌های مستعد گرد و غبار دارد و یک مخاطره برای سلامتی مردم محسوب می‌شود. 


معاون محیط‌زیست انسانی حفاظت محیط‌زیست‌ البرز افزود: بخشی از کانون‌های گرد و غبار در بستر تالاب صالحیه قرار گرفته است.


وی اظهار داشت: یکی از سه مسئله اساسی که از سنوات گذشته تا کنون موجب خشک شدن تالاب صالحیه شده زهکش ایجاد شده توسط جهاد کشاورزی است.


لشگری تصریح با اشاره به چرای مفرط دام در حاشیه تالاب صالحیه، تصریح کرد: متأسفانه اراضی البرز در محدوده تالاب از حق‌آبه محروم مانده است و هر سه مورد را پیگیری خواهیم کرد.


معاون محیط‌زیست انسانی حفاظت محیط‌زیست البرز گفت: بخشی از حق‌آبه از زنجان و قزوین وارد تالاب شده و در گذشته محل تجمیع تمام سیلاب‌های استان بوده است.


وی گفت: زهکش بیشترین تأثیر را روی تالاب صالحیه داشته و آب‌ها را از حوزه سرزمینی البرز خارج می‌کند، هر چند حق‌آبه وجود ندارد اما در فصول بارندگی شاهد ورود سیلاب به تالاب هستیم.


لشگری با اشاره به اینکه با مدیریت زهکش و عدم خروج آب از تالاب صالحیه، پوشش گیاهی تقویت می‌شود، افزود: البته طی سال‌های اخیر احیاء پوشش گیاهی توسط منابع طبیعی صورت گرفته است.

معاون محیط‌زیست انسانی حفاظت محیط‌زیست البرز گفت: البرز کانون‌های مستعد گرد و غبار دارد، اما بخش اعظم آن در بستر تالاب صالحیه قرار گرفته است.