مرادی: VAR ایرادی نداشت، مشکل ارتباط رادیویی بود/ کمک داور ویدئویی در ۲ صحنه کلیدی تاثیرگذار بود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دانیال مرادی سرپرست کمیته داوران درمورد مشکلات VAR در بازی روز گذشته فینال جام حذفی، اظهار داشت: به لطف خدا فینال حذفی یک بازی خوب بود که توانستیم استفاده بهینه‌ای از VAR داشته باشیم. در نیمه اول بازی این سیستم روی ۲ اتفاق کلیدی به تیم داوری کمک کرد. هم در اعلام پنالتی به سود سپاهان که با خطای هند مدافع مس رفسنجان اتفاق افتاد و هم گل آفساید مس رفسنجان. فلسفه وجود تکنولوژی در فوتبال همین است.
وی درمورد اینکه برخی شایعه کرده‌اند بیژن حیدری پنالتی تیم سپاهان را از VAR ندیده، گفت: به هیچ وجه اینگونه نیست. خودم کنار جایگاه مانیتور بودم. برخی اهالی رسانه به من وسط بازی پیام دادند که یک جای کار می‌لنگد و مشکلاتی ایجاد شده که اینگونه نیست. طبق پروتکل VAR اگر پنالتی اتفاق بیفتد‌، داخل اتاق چک شود و داوران مستقر در اتاق معتقد به پنالتی باشند، باید بازگردند و فاز حمله را چک کنند تا تیم‌ مهاجم مرتکب خطا نشده باشد.
سرپرست کمیته داوران تصریح کرد: این کار مقداری زمان‌بر است. اختلالی در سیستم رادیویی بین تیم داوری درون زمین و داخل اتاق اتفاق افتاد و صدای همدیگر را نمی‌شنیدند‌. این موضوع ربطی به سیستم ویدیویی هم نداشت. این اختلال الکترونیکی ممکن است هرجای دنیا پیش بیاید. پروتکل می‌گوید در این حالت باید سیستم یدک یا بک آپ داشته باشیم مثل اینکه از بی‌سیم استفاده کنیم. همین اتفاق هم افتاد.
مرادی ادامه داد: داور کنار استند آمد و صحنه هند را چندین بار مشاهده کرد. مطمئن شد دست به سمت توپ حرکت کرده و و واضح تخلف مدافع مس را دید. هیچ اقدامی خارج از پروتکل انجام نشد. خدا را شکر تصمیم درستی هم گرفته شد و این بازی یکی از بهترین قضاوت‌های تیم داوری داخل اتاق و درون زمین بود.
وی درخصوص آخرین وضعیت دوره‌های آموزشی VAR، عنوان کرد: در این خصوص زمانبندی داریم و با یک یا ۲ جلسه آموزش داوران تمام نمی‌شود. حدود ۳ ماه و نیم طول می‌کشد. به همین دلیل داوران در زمان‌های مختلف آموزش می‌بینند. تمام تلاش کمیته داوران این است که با جدول زمانبندی خود تا قبل از شروع لیگ، آنها مدرک خود را بگیرند. امیدواریم به موازات این موضوع، ورزشگاه‌ها نیز تجهیز شوند تا بتوانیم ان‌شاءالله با حداکثر ورزشگاه‌ها بتوانیم استفاده از VAR را شروع کنیم.
رئیس دپارتمان داوران در خصوص اعزام ۷ داور ایرانی به عربستان، عنوان کرد: قرار است سمینار داوران الیت آسیا در ۲ منطقه غرب و شرق برگزار شود. بچه‌های ما به دلیل حضور در منطقه غرب، هفته آینده به عربستان می‌روند که هم دانش‌افزایی می‌کنند و هم تست آمادگی جسمانی دارند. امیدوارم در این هوای گرم و درجه حرارت بالا، تست خود را با موفقیت پشت سر بگذارند.
مرادی درخصوص خداحافظی حسن انتظاری از داوری، تصریح کرد: سال آخر قضاوت وی بود. اشکان خورشیدی و حسن انتظاری این موضوع را رسمی اعلام کردند و برخی دوستان دیگر نیز هستند که باید درموردشان به جمع‌بندی برسیم. اگر این امکان وجود نداشته باشد، در خدمتشان نخواهیم بود.

سرپرست کمیته داوران گفت: فینال جام حذفی یکی از بهترین قضاوت‌های تیم داوری داخل اتاق و درون زمین بود.