جزییات نشست خبری مشترک سخنگو دولت با وزیر نفت و رئیس سازمان حفاظت محیط

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشست خبری مشترک علی بهادری جهرمی سخنگو دولت با حضور جواد اوجی وزیر نفت و علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز (شنبه ۲ تیرماه ۱۴۰۳) در ساختمان کوثر ریاست جمهوری برگزار شد.

بهادری جهرمی: فاز ۱۱ پارس جنوبی در دولت سیزدهم فعال شد

در ابتدای این نشست بهادری جهرمی با ضمن تبریک ایام ولادت امام هادی(ع) به همه شیعیان، هفته قوه قضائیه را گرامی و از اقدامات این قوه تشکر کرد و اظهار کرد: در ادامه سلسله نشست های خبری که انجام شد به منظور ارائه ای از گزارش فعالیت هایی که در دولت شهید آیت الله رئیسی صورت گرفته در خدمت آقای سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست و اوجی وزیر نفت هستیم.

وی افزود: نگاه دولت در توسعه و رشد و تحول آفرینی اقتصادی در حوزه سرمایه‌گذاری مبتنی بر نگاه حمایتی از محیط زیست بوده است و علی رغم اینکه در بسیاری از ادوار شاهد توقف هایی در حوزه توسعه بودیم، اما در طول سه سال مدیریت دولت سیزدهم، توسعه زیست پایه بودن در اولویت بود و در عین حفاظت از منابع زیست محیطی، توسعه شکل گرفت.

سخنگوی دولت با بیان اینکه وزارت نفت در این مدت ایده های جدیدی ارایه داد و به واسطه این ایده مشکلات متعددی که داشتیم برطرف شد، تصریح کرد: وزارت نفت علاوه بر حوزه های اختصاصی مربوطه در حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی نیز فعال بوده است‌.

بهادری جهرمی با بیان اینکه ذخیره سازی گاز، خط انتقال فرآورده برای نخستین بار اتفاق افتاد، تصریح کرد: ۱۷ هزار تانکر در کشور داریم که گاهی تاثیرات مخرب دارند که به سمت خط انتقال فرآورده حرکت کردیم.  وزارت نفت در حوزه‌های فرهنگی و مسئولیت اجتماعی پیشرو بودند، در حوزه فیلم‌سازی هم تلاش کرده که یادآور تلاش‌های وزارت نفت در دوران جنگ بوده است. 

وی افزود: در جمع‌آوری گازهای فلر و از بین بردن آثار آن که نتیجه آن کاهش آلودگی محیط زیست بود، این وزارت خانه نوآور بود. در حوزه حمایت از جوانان نخبه، وزارت نفت رتبه‌های برتر را کسب کرده است، فاز ۱۱ پارس جنوبی که معطل شرق و غرب مانده بود که در دولت سیزدهم فعال شد.

بهادری جهرمی با بیان اینکه همکاری و تعامل فرابخشی وزارت نفت، با سایر بخش‌ها باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: در فصل اوج مصرف برق هستیم و نمای بیرونی این است که شاید فقط وزارت نیرو را محور اصلی این موضوع می‌دانند اما همکاری فرابخشی در تغییر ساعت کاری و تامین سوخت نیروگاه‌ها نیازمند همراهی بخش‌های مختلف از جمله وزارت نفت است.

سخنگوی دولت بیان داست: یکی از یادگارهای شهید رئیسی کالابرگ‌هایی برای تامین معیشت مردم در دهک‌های پایین بود که در قوانین بودجه آن پیش‌بینی نشده بود و برای تامین منابع وزارت نفت پیشرو بود.

اوجی: بیش از ۱۵۵ پروژه نیمه تمام به پایان رسید

در ادامه این نشست اوجی، وزیر نفت با اشاره آغار کار دولت سیزدهم در شهریور ۱۴۰۰، بیان کرد: در آن زمان در وزارت نفت سطح پایین فروش نفت و پروژه های نیمه تمام را داشتیم و نیروهای این وزارتخانه بی انگیزه بودند، در شروع کار ما، نزدیک ۷۸ میلیون میعانات گازی روی آب داشتیم، فروش نفت سنگین و فوق سنگین در دولت دوازدهم اتفاق نیفتاده بود.

وی با اشاره به اینکه فاز دوم پالایشگاه آبادان در دولت شهید رئیسی به بهره برداری رسید و به ظرفیت پالایش نفت و گاز ما اضافه شد، افزود: 4 تا 5 طرح پتروشیمی در روزهای آینده با حضور سرپرست ریاست جمهوری  افتتاح خواهد شد.

اوجی ادامه داد: تا امروز 11 و نیم و تا پایان امسال 30 میلیون متر مکعب جمع آوری گازهای سمی مشعل را داریم که گازهای غنی هستند که به ارزش افزوده تبدیل می‌شود.

اوجی تاکید کرد: 18 میلیون لیتر افزایش تولید بنزین داشتیم و هم افزایش تولید و هم افزایش کیفی فرآورده ها اتفاق افتاد. 

وی ادامه داد: تا دو سال آینده کیفی‌سازی پالایشگاه ها به اتمام می‌رسد و کیفیت فرآورده‌ها به یورو 4 و یورو 5 می‌رسد. 

وی ادامه داد: سابقه نداشته است که در زمستان نیروگاه‌های ما به مشکل سوخت برخورد کنند، با وجود اینکه تولید گاز کاهش پیدا کرده بود. مجوز هایی را دریافت کردیم اما خرید یک کشتی هم برای خرید و نگهداری مخازن و میعانات نفت اتفاق نیفتاد. 

وزیر نفت خاطر نشان کرد: ما سالانه ۴۶۰ میلیون دلار بابت خرید و اجاره کشتی‌ها هزینه می‌دادیم. از مهر ۱۴۰۰ چیزی به میعانات یا نفت روی آب اضافه نشد. تا پایان سال ۱۴۰۰ و اوایل سال ۱۴۰۱ هیچگونه میعانات گازی و نفت سنگین و فوق سنگین روی آب نداشتیم و در زمستان ۱۴۰۰ با توجه به ناترازی در بحث گاز نه قطعی گاز نیروگاه ها رقم خورد و نه قطعی گاز در حوزه صنایع و بخش خانگی.

 اوجی تصریح کرد: در میدان مشترک پارس جنوبی از شریک قطری خود ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز بیشتر برداشت می‌کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه فشار افزایی پارس جنوبی نیز مطالعات کارشناسی را انجام دادیم و با ۴ هلدینگ بزرگ قرارداد به میزان ۲۰ میلیارد دلار امضا کردیم.

اوجی تاکید کرد: فاز ۱۱ پارس جنوبی را نیز بعد از ۲۰ سال سرگردانی به سرانجام رساندیم که هم‌اکنون ۱۲ میلیون متر مکعب برداشت می‌شود و برنامه ریزی شده که این عدد به ۵۰ میلیون متر مکعب در روز برسد.

وزیر نفت گفت:خوشبختانه به لطف الهی توان تولید نفت که در شروع دولت ۲۲۰۰ هزار بشکه بود امروز به ۳۶۰۰ هزار بشکه رسید.در حوزه تولید گاز، بیش از ۵۳ میلیون متر مکعب تولید گاز خام طی ۳ سال افزایش پیدا کرد،در نفت از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه رسیدیم.

وی افزود: افزایش ظرفیت پالایشگاه گازی و پالایشگاه نفتی را داشتیم، در ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ با حضور دکتر رئیسی افتتاح بزرگترین پالایشگاه فاز ۱۴ جنوبی داشتیم، پیشرفت ۵۵ درصدی این پروژه نصیب این دولت شد و فاز دوم پالایشگاه آبادان را داشتیم، ۲۱۰ هزار بشکه به ظرفیت فراورش نفت خام جلوگیری از خام فروشی به بهره برداری رسید .

اوجی تاکید کرد: در بحث پتروشیمی بیش از ۱۰ میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی اضافه شد.در همین یکی دو روز اینده بیش از ۴ یا ۵ طرح پتروشیمی با حضور اقای مخبر آماده افتتاح می‌باشد.تا امروز ۱۱.۵ میلیون متر مکعب و تا پایان امسال ۳۰ میلیون متر مکعب جمع آوری گاز های مشعل را داریم. بیش از ۵ میلیارد دلار در بحث جمع آوری گازهای همراه چه میادین شرق کارون و چه میادین غرب کارون سرمایه گذاری داشته ایم.

وزیر نفت خاطرنشان کرد:  بحث جمع آوری گازهای مشعل یک رکورد بی سابقه ای انجام شد. در اجلاس جی سی اف در الجزایر میان کشورهای تولیدکننده و صادر کننده گاز رتبه اول شدیم در این اجلاس اعلام کردند که رشد تولید گاز در کشورهای تولید کننده ۲.۵ درصد بود اما ما نزدیک ۵ درصد رشد تولید گاز داشتیم و در اجلاس جی‌ئی‌سی‌اف (GECF) در میان کشورهای تولید کننده و صادر کننده گاز رتبه اول را کسب کردیم.

وی ادامه داد: در همان اجلاس اعلام شد که رشد تولید گاز در کشورهای تولید کننده ۲.۵ درصد است که الحمدالله رشد تولید گاز ما ۵ درصد بود.در تک تک پالایشگاه های کشور بحث کیفی سازی و کمی سازی فراورده های نفتی را شروع کردیم.در شروع دولت از ۹۶میلیون لیتر تولید بنزین امروز به ۱۱۴ میلیون لیتر رسیدیم.

سلاجقه هیچ پروژه عمرانی بدون مجوز محیط زیست کلنگ نخورد

علی سلاجقه در این نشست در رابطه با اینکه با پیگیری های دادستانی تهران و همکاری دستگاه های مختلف آبیاری درختان چیتگر آغاز شده و همچنین کنده‌های آفت زده نیز پاکسازی شدند و روند کاشت درختان جدید در جریان است گفت: جا دارد از دادستانی محترم که ارتباط بسیار تنگاتنگ و میدان مدارانه‌ای با سازمان حفاظت از محیط زیست داشته تشکر کنم در بسیاری موارد خودشان مسائل را پایش می‌کردند و هنگامی که احساس می‌کردند محیط زیست در خطر است به صورت میدانی وارد می‌شدند و از لحاظ قانونی موضوعات را پیگیری کردند.

وی ادامه داد: در استان‌های شرقی و غربی تهران در مواردی با آفت مواجه هستیم‌ و با توجه به سوء مدیریت برخی از گونه‌ها می‌خشنکند که حتما باید حذف گونه‌های خشک و آفت زده انجام شود که این اتفاق رخ می‌دهد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه در مناطق مسکونی دست ساز انسان حتما باید یکسری از گونه‌ها حذف شوند گه در بوستان‌های شرق و غرب تهران اتفاق می‌افتد، افزود: هم کنده‌ها از منطقه حذف می‌شود و هم سازمان آب همگام با شهرداری این مسئله را پیگیری می‌کند و پارک‌های ملی نیز قواعد خاص خود را دارند و مرتب پایش می‌شوند و توسط سازمان حفاظت از محیط زیست مدیریت می‌شود.

سلاجقه باردرباره اقدامات سازمان حفاظت از محیط زیست در دولت سیزدهم گفت: در سازمان محیط زیست مبتنی بر برنامه تحولی دولت انقلابی تغییر دیدگاه انجام شد و تقابل بین محیط زیست و توسعه رفع شد و در ۳ حوزه بنیادی، کاربردی و میدانی اقداماتی انجام پذیرفت.

وی ضمن اشاره به اینکه در زمینه بنیادی ۲ قانون اصلی در مورد حفاظت از محیط زیست بازنگری شد، ادامه داد: با توجه به اصل ۵۰ قانون اساسی مردمی سازی را در دستور کار قرار دادیم.

رئيس سازمان حفاظت با بیان اینکه گرد و غبار کشور را تحت تاثیر قرار داده بود و رئیس جمهور شهید این ریل را بنا گذاشت که  که در این مورد با کشورهای همسایه بحث و گفت‌وگو داشته باشیم، افزود: در کنوانسیون تهران به بحث اجرای پروژه‌های مشترک در دریای خزر برای حفظ محیط زیست رسیدیم و در جنوب کشور نیز کنوانسیون کویت را داشتیم، مرکز تحقیقات محیط زیست خلیج فارس و منطقه عمان را در جزیره هرمز در حال راه اندازی داریم که نشست سران آن قرار است در تهران برگزار شود.

سلاجقه با اشاره به اینکه با رویکرد «شهید» رئیسی هیچ پروژه عمرانی بدون مجوز محیط زیست کلنگ نخورد و این مسئله به عنوان یک میثاق ملی قرار گرفت، بیان کرد: بیش از ۲ هزار خانه محیط‌زیست راه‌اندازی شد.

وی ضمن بیان اینکه به صورت میدانی به مسئله دریاچه ارومیه ورود پیدا کردیم و طرح‌های سخت افزاری دریاچه ارومیه تمام شد، گفت: ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب از تصفیه خانه های تبریز و ارومیه تامین و رهاسازی حق آبه های محیط زیست انجام شد، ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب حجم آب دریاچه ارومیه است که بخشی از این پایدار است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه ۴۰ درصد پهنه هامون آبگیری شد، عنوان کرد: یکی از شش کلید واژه ای که شهید رئیسی در احکام اعضای هیات دولت داشت بحث فسادستیزی بود و اقدامات خوبی در این مورد صورت گرفت و همچنین ۴ جلسه شورای عالی محیط زیست را داشتیم که بی سابقه است.

نشست خبری مشترک سخنگو دولت باحضور وزیر نفت و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از دقایقی پیش آغاز شد‌.