سریلانکا کجاست؟ راهنمای سفر به سریلانکا

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بسیاری از کسانی که برای اولین بار درباره سریلانکا و شگفتی‌هایش می‌شنوند، این سوال به ذهنشان می‌رسد که اصلا سریلانکا کجاست یا کشور سریلانکا در کدام قاره است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم سریلانکا کشوری جزیره‌ای است که در قاره آسیا و در همسایگی کشور هندوستان قرار دارد. اگر به محل قرارگیری سریلانکا روی نقشه نگاهی بیندازید، آن را به شکل قطره اشکی خواهید دید که از گوشه چشم هندوستان (در جنوب شرق آن) چکیده است!

سریلانکا که از همه سو با آب‌های اقیانوس هند احاطه شده است، به واسطه سواحل درخشان و پوشیده از انواع درختان و گیاهان گرمسیری، آب‌های فیروزه‌ای و شفاف، تنوع زیستی چشمگیر، گوناگونی نژادی و آثار تاریخی متعدد در سال‌های اخیر به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری در منطقه جنوب شرق آسیا شناخته شده است.  

نکاتی جالب درباره فرهنگ، زبان و مذهب مردم سریلانکا

اکنون که به خوبی فهمیدید سریلانکا کجاست، بد نیست کمی هم درباره فرهنگ و باورهای مردمان سریلانکا بدانید تا در تور سریلانکا حس و حال و تجربیات بهتری داشته باشید.

اقوام مختلف سریلانکا

از آنجایی که پادشاهی سریلانکا با غلبه قوم سینهالی هند بر بومی‌های این کشور شکل گرفت، در حال حاضر نیز اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین نژاد این کشور، سینهالی‌ها هستند که ۷۵ درصد جمعیت این کشور را به خود اختصاص داده‌اند. قوم تامیل بزرگترین اقلیت سریلانکا هستند که ۱۱ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. مورها یکی دیگر از اقلیت‌های نژادی سریلانکا هستند که در واقع فرزندان و نوادگان تجار عرب و هندی و فراوانی‌ آنها به ۹ درصد می‌رسد. علاوه بر این گروه‌های نژادی، گروه‌هایی از مردمان اروپایی نیز در سریلانکا زندگی می‌کنند که از بازماندگان دوران استعمار در این کشور هستند.

باورهای مذهبی مردم سریلانکا

حدود۷۰ درصد مردم سریلانکا، به ویژه سینهالی‌ها، به آیین بودا اعتقاد دارند. تامیل‌ها از هندوییسم پیروی می‌کنند و نزدیک به ۱۰ درصد جمعیت نیز مسلمان هستند. مسیحیان نیز ۷.۴ درصد جمعیت را به خود اختصاص می‌دهند.

مردم سریلانکا به چه زبانی صحبت می کنند؟

زبان سریلانکا به صورت رسمی سینهالا و تامیل است. باوجود این، به دلیل سابقه استعمار انگلستان، زبان انگلیسی نیز کاملاً رایج است و برای اهداف آموزشی، اقتصادی، تجاری و علمی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

فرهنگ مردم سریلانکا

در فرهنگ مردم سریلانکا، نشانه‌های پررنگ حضور باورهای بودایی و اثر فرهنگ هندوستان کاملاً محسوس است. جشن‌های مذهبی بودایی و هندویی در این کشور با شکوه هر چه تمام‌تر برگزار می‌شود و معابد بودایی شاهد حضور پر رونق مردم و علاقمندان به آیین بودا هستند. مردم کشور سریلانکا بسیار خونگرم و مهربان هستند و با گردشگران برخورد بسیار خوبی دارند.

جمعیت سریلانکا چقدر است؟

جمعیت سریلانکا حدود ۲۲ میلیون نفر است که عمده آنها را سینهال‌ها تشکیل می‌دهند. در بخش‌های غربی سریلانکا به ویژه در اطراف پایتخت، تراکم جمعیت افزایش می‌یابد.

آب و هوای سریلانکا

یکی از سوالاتی که معمولاً ذهن گردشگران را درگیر می‌کند درباره وضعیت آب و هوایی کشوری است که قصد سفر به آن را دارند. هوای سریلانکا نمونه بارزی از آب و هوای مناطق گرم استوایی است. هوای سریلانکا در بیشتر ایام سال گرم و مرطوب بوده و با اثر بادهایی که از سمت اقیانوس می‌وزد، کمی متعادل می‌شود. به صورت کلی مناطق آب و هوایی را می‌توان به چهار اقلیم زیر تقسیم کرد:

-        منطقه خیلی خشک با دمای ۳۲ تا ۳۶ درجه سانتی‌گراد و بارش باران کمتر از ۱۰۰۰ میلی‌متر

-        منطقه خشک با دمای ۲۸ تا ۳۲ درجه سانتی گراد و بارش ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی‌متر

-        منطقه معتدل با دمای ۲۴ تا ۲۸ درجه سانتی‌گراد و بارش ۱۲۵۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌متر

-        منطقه مرطوب با دمای ۱۶ تا ۲۸ درجه و بارش بیش از ۲۰۰۰ میلی‌متر

توریستی ترین شهرهای سریلانکا کجاست؟

سریلانکا با تاریخی غنی که ردپای باورهای مذهبی اقوام گوناگون و نشانه‌های استعمار را در خود جای داده است، شهرهای دیدنی و جذابی دارد که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

 

  • بنتوتا: یکی از شهرهای مهم و پرگردشگر سریلانکا به شمار می‌آید که در سواحل جنوبی این کشور قرار دارد. سواحل شنی طلایی رنگ و بسیار تمیز، آب‌های زمردین، هتل‌های لوکس با خط ساحلی اختصاصی، تفریحات آبی متنوع و جاهای دیدنی بنتوتا آن را به یکی از مقاصد اصلی مسافران سریلانکا تبدیل کرده‌اند.

 

  • کندی: این شهر را به عنوان شهر مقدس سریلانکا و پایتخت فرهنگی آن می‌شناسند که بسیاری از مهم‌ترین معابد بودایی این کشور را در خود جای داده است. کندی قبلاً به عنوان پایتخت سریلانکا شناخته می‌شد و از این رو گسترش و توسعه خوبی پیدا کرده است. از جاذبه‌های این شهر می‌توان معبد دندان مقدس بودا، مجسمه عظیم بودا، باغ گیاه‌شناسی و جشنواره‌های متعدد ملی و آیینی را نام برد.

 

  • گاله: شهر تاریخی گاله در سواحل غربی سریلانکا قرار گرفته است که یکی از بهترین نقاط این کشور برای دیدن آثار به جا مانده از دوران استعمار پرتغال، هلند و انگلستان در این کشور به شمار می‌رود. سواحل این منطقه کاملاً بکر با پوشش جنگلی گسترده و انبوه، آب‌های آرام و فیروزه‌ای و هتل‌های لاکچری بسیاری از گردشگران را به این شهر می‌کشانند.

 

  • کلمبو: بزرگترین شهر سریلانکا و پایتخت تجاری آن است که در سواحل غربی این کشور قرار دارد. کلمبو شهری پرجنب و جوش و سرزنده محسوب می‌شود که در آن می‌توانید شاهد درهم آمیختن زندگی مدرن و سنت‌های منحصربه‌فرد اقوام مختلف سریلانکا باشید. گاله گرین فیس (پارک شهری در مجاورت خط ساحلی اقیانوس هند)، معبد گانگارامایا، پارک ویهارامادوی، موزه ملی کلمبو، برج لوتوس، بیمارستان هلندی و... از جمله جاهای دیدنی کلمبو به شمار می‌آیند.

 

  • پولونارووا: این شهر، دومین شهر قدیمی و باستانی سریلانکا محسوب می‌شود و در بخش مرکزی این کشور قرار دارد. پولونارووا در گذشته، یکی از مراکز تجاری و مذهبی مهم سریلانکا به حساب می‌آمد و از این رو ویرانه‌های باستانی، معابد تاریخی، بناهای باستانی و جاذبه‌های متعددی در آن به چشم می‌خورد. این شهر باستانی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

جاهای دیدنی سریلانکا کجاست؟

بدون شک، یکی از مهم‌ترین سوالاتی که باید درباره کشور سریلانکا به آن پاسخ دهیم این است که جاهای دیدنی سریلانکا کجاست. برخی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری سریلانکا عبارتند از:

 

  • قلعه باستانی سیگیریا: قلعه‌ای سنگی در دل جنگل‌های سریلانکا که بر روی صخره‌ای سنگی به ارتفاع ۲۰۰ متر قرار گرفته است. قدمت این سازه به قرن ۴ و ۵ میلادی برمی‌گردد و در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.
     

  • معبد دندان مقدس بودا: یکی از مقدس‌ترین معابد بودایی‌ها که محل نگهداری دندان مقدسی است که به باور بودایی‌ها، به بودا تعلق دارد. این معبد در شهر کندی قرار گرفته و محل برگزاری مراسم‌های آیینی مختلف است.
     

  • برج لوتوس: بلندترین سازه مستقل جنوب آسیا محسوب می‌شود که درواقع مرکز شبکه‌های رادیویی و تلفن همراه سریلانکا است. ارتفاع این برج به ۳۶۸ متر می‌رسد و مکانی ایده‌آل برای دیدن چشم‌اندازی ۳۶۰ درجه از شهر کلمبو و اقیانوس هند به شمار می‌رود.
     

  • قله آدم: کوهی به ارتفاع ۲۲۴۳ متر که پوشیده از جنگل‌های انبوه گرمسیری است و به باور مسلمانان و مسیحیان محل هبوط آدم، به باور بوداییان، محل حضور بودا و به باور هندوان، محل حضور خدای شیوا بوده است. صعود به این قله یکی از تفریحات و تجربه‌های جذاب سفر به سریلانکا محسوب می‌شود.
     

  • معبد غار دامبولا: معابدی که در دل غارهای شهر کندی ساخته شده که در داخل آن تزییناتی شگفت‌انگیز روی دیواره‌ها، مجسمه‌های متعدد و نقاشی‌های مذهبی به چشم می‌خورد.
     

  • قلعه گاله: این قلعه در شهر بندری گاله در سواحل جنوب غرب سریلانکا قرار دارد و از یادگارهای دوران استعمار این شهر توسط پرتغالی‌ها و هلندی‌ها به شمار می‌رود. قدمت قلعه به قرن هفدهم برمی‌گردد و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

 

  • پل ۹ قوس: پل نه قوس، پلی ۱۰۰ ساله است که در میان جنگل‌های انبوه گرمسیری به دست بریتانیایی‌ها ساخته شده است و اکنون محل عبور قطارهایی است که از شهر کندی به شهر الا می‌روند.

 

  • باغ وحش دهیوالا: یکی از قدیمی‌ترین باغ‌وحش‌های سریلانکا محسوب می‌شود. باغ وحش دهیوالا بیش از ۲۰۰ گونه جانوری را در خود جای داده است

 

  • موزه ملی سریلانکا: این موزه در شهر کلمبو قرار دارد و به نمایش انواع آثار هنری و تاریخی مرتبط با تاریخچه کشور سریلانکا می‌پردازد.

 

  • معبد گانگارامایا: این معبد در مرکز شهر کلمبو قرار دارد و قدمت آن به قرن نوزدهم برمی‌گردد. مجموعه‌ای از موزه‌های مذهبی و تاریخی نیز در این معبد وجود دارد.

 

  • مسجد سرخ: در میدان سرخ کلمبو، مسجدی به نام مسجد سرخ یا مسجد جامع الفار قرار دارد که یکی از خاص‌ترین نمونه‌های مساجد اسلامی به شمار می‌رود. این مسجد به سبک معماری هندی با آجرهای سرخ و سفید ساخته شده است.

در سفر به سریلانکا چه بخوریم؟

تنوع غذایی چشمگیر کشورهای جنوب شرقی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. سریلانکا هم به‌عنوان یکی از کشورهای این حوزه، از قاعده مستثنی نیست و غذاهای دریایی، گیاهی و سنتی فوق‌العاده‌ای را می‌توانید در این کشور امتحان کنید. اگر به سریلانکا رفتید از چشیدن طعم غذاهای زیر غافل نشوید:

 

  • اگ هاپرز: از معروف‌ترین غذاهای سریلانکا که برای صبحانه سرو می‌شود و ترکیب آرد برنج و تخم مرغ است.

  • کوتو روتی: یکی از غذاهای خیابانی لذیذ سریلانکا که با نان سرخ شده گوتامبا روتی و گوشت تهیه می‌شود.

  • جوجه کاری: از جمله غذاهای محبوب سریلانکا که در واقع جوجه مزه دار شده با انواع ادویه‌ها به ويژه ادویه کاری است.

  • لامپریس: از جمله غذاهای هندی که در سریلانکا طبخ می‌شود و از برنج و گوشت مزه‌دار شده با ادویه‌جات تهیه می‌شود.

  • ساموساس: غذایی خیابانی شبیه به سمبوسه ایرانی که با گوشت یا سبزیجات تهیه می‌شود.

بهترین رستوران های سریلانکا کجاست؟

اگر می‌خواهید بدانید غذاهای ناب و خاص سریلانکا را در کدام رستوران‌های این کشور باید امتحان کنید، ما چند پیشنهاد برایتان داریم:

 

  • رستوران کوری لیف: این رستوران در کلمبو قرار دارد و به سرو غذاهای سنتی سریلانکا می‌پردازد.

  • رستوران سی فود کو: رستورانی در سواحل کلمبو که به سرو غذاهای دریای بی‌نظیر شهرت دارد.

  • رستوران نیهونباشی: یکی از بهترین رستوران‌های ژاپنی در کلمبو که غذاهای اصیل ژاپنی مانند سوشی را به بهترین شکل طبخ می‌کند.

  • رستوران ۱۸۶۴: از رستوران‌های مدرن و بین‌المللی سریلانکا که غذاهای مدرن اروپایی را سرو می‌کند.

  • رستوران کندی هاوس: رستورانی در شهر کندی که انواع غذاهای آسیایی، بین‌المللی و سریلانکایی را سرو می‌کند.

واحد پول سریلانکا چیست؟

یکی از نکاتی که حتماً باید در سفر به سریلانکا به آن توجه داشته باشید، واحد پول سریلانکا است. واحد پول این کشور، روپیه سریلانکا است که نماد LKR به آن اختصاص دارد. هر یک روپیه نیز به ۱۰۰ سنت سریلانکا تقسیم می‌شود. قیمت روپیه سریلانکا در حال حاضر (خرداد ۱۴۰۳)، ۱۹۲۰ ریال است. هر یک دلار آمریکا نیز برابر با ۳۰۳ روپیه سریلانکا ارزش دارد.

سوغات سریلانکا چیست؟

از آنجایی که سفر بدون سوغاتی خریدن ناقص به نظر می‌رسد، حتماً شما هم به این فکر کرده‌اید که در سفر به سریلانکا چه سوغاتی‌هایی می‌توانید با خود بیاورید. خوشبختانه با توجه به تنوع فرهنگی سریلانکا دستتان در خرید باز است. برخی از سوغات سریلانکا عبارتند از:
 

  • ساری و سارونگ که از لباس ‌های سنتی سریلانکا برای خانم‌ها و آقایان هستند.

 

  • سنگ ماه که با حکاکی‌های مذهبی در معابد بودایی به چشم می‌خورد و انواع کوچک‌تر آنها به عنوان سوغاتی خریداری می‌شود.

 

  • چای سیلان که یکی از اصلی‌ترین محصولات کشاورزی سریلانکا و یکی از خوش‌طعم‌ترین چای‌های این کشور است.

 

  • محصولات چوبی دستساز ساخته‌شده از چوب‌های ماهون، ساج یا آبنوس هم از دیگر سوغات این کشور هستند.

 

  • ماسک‌های راکشا از نمادهای فرهنگی سریلانکاست که به صورت دست‌ساز از چوب ساخته می‌شود و با طرح‌های سنتی تزیین می‌شود.

پوشش و لباس مناسب برای سفر به سریلانکا

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که لباس مناسب برای سفر به سریلانکا باید چگونه باشد. در سفر به سریلانکا باتوجه به شرایط آب و هوایی این کشور، نیازی به لباس‌های بسیار گرم نخواهید داشت؛ بنابراین بهتر است لباس‌های خنک و نخی را به همراه خود ببرید. اگر در فصل سرد سفر می‌کنید یا قصد دارید به مناطق کوهستانی بروید، یک دست لباس گرم همراه خود داشته باشید.

 

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، پوشش در سریلانکا است. مردم سریلانکا با توجه به آداب خاص مذهبی خود لباس‌های بسیار باز را به ویژه برای خانم‌ها نمی‌پسندند و بهتر است لباس‌های پوشیده‌تر، دامن و پیراهن‌های بلند به همراه خود داشته باشید. این موضوع برای ورود به مکان‌های مقدس مانند معابد اهمیت بیشتری دارد و حتماً باید پاها و دست‌های خانم‌ها پوشیده باشد. بنابراین بهتر است برای احترام به سنت‌های کشور میزبان این نکات را در پوشش خود رعایت کنید.

بهترین زمان سفر به سریلانکا

اگر به دنبال بهترین فصل سفر به سریلانکا هستید، باید بگوییم دمای سریلانکا در طول سال دچار تغییرات چشمگیر نمی‌شود. اما در سفر به سریلانکا باید به فصل باران‌های موسمی نیز توجه داشته باشید که در ماه‌های می تا اکتبر رخ می‌دهند و شاهد افزایش چشمگیر بارندگی‌ها و رطوبت هوا خواهید بود. معمولاً گردشگران بهترین زمان سفر به سریلانکا را از ماه دسامبر تا اواسط ماه آوریل می‌دانند. یعنی از اوایل زمستان تا اواسط بهار؛ بنابراین با سفر به سریلانکا در نوروز می‌توانید از بهترین روزهای این کشور در فصل اوج گردشگری لذت ببرید. البته فراموش نکنید که در این زمان، یعنی در فصل پرگردشگر، با توجه به افزایش تقاضا و حجم مسافران، شاهد افزایش هزینه‌های سفر هستیم و قیمت مواردی همچون بلیط سریلانکا، اقامت در هتل و... افزایش آشکاری خواهد داشت.

 

سفر به سریلانکا در تابستان نیز برای لذت بردن هر چه بیشتر از سواحل خاص و منحصربه‌فرد این کشور در کرانه‌های اقیانوس هند، تجربه لذت‌بخشی خواهد بود اما به یاد داشته باشید که سواحل شرقی و مناطق شمالی در این فصل، هوای آفتابی و خشک دارند و در سواحل غربی باران‌های موسمی و ناگهانی شما را غافلگیر خواهد کرد.

حمل و نقل عمومی در سریلانکا

حمل و نقل عمومی در سریلانکا سه گزینه را پیش روی شما می‌گذارد که شامل تاکسی، اتوبوس‌های درون شهری و توک توک می‌شود. توک توک‌ یا باجاجس در واقع موتورهای سه چرخی هستند که یکی از رایج‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی سریلانکا به شمار می‌روند و قیمت‌هایی منصفانه دارند. در مقابل، استفاده از تاکسی در سریلانکا به ویژه در ساعات پایانی شب یا ساعات پرترافیک می‌تواند بسیار گران تمام شود.

هزینه سفر به سریلانکا

بر اساس تجربیات مسافرانی که سریلانکا را به عنوان مقصد خود انتخاب کرده‌اند، برای داشتن یک سفر متوسط و استفاده از خدمات میان‌رده، باید روزانه حدود ۵۰ دلار معادل ۱۵ هزار روپیه سریلانکا هزینه کنید. این هزینه شامل حدود ۱۶ دلار برای وعده‌های غذایی، ۵ دلار برای استفاده از حمل و نقل عمومی و ۴۹ دلار برای هر شب اقامت در هتل می‌شود. به این مبلغ باید هزینه بازدید از جاهای دیدنی و تفریحات را نیز اضافه کنید که به طور میانگین حدود ۸ تا ۱۰ دلار خواهد بود. به صورت کلی، شما برای یک سفر یک هفته‌ای دو نفره به سریلانکا مبلغی حدود ۷۰۰ – ۸۰۰ دلار را باید در نظر بگیرید.

پرواز سریلانکا چقدر طول می کشد و آیا مستقیم است؟

پروازهایی که از مبدأ تهران به مقصد سریلانکا انجام می‌شوند معمولاً در فرودگاه بین‌المللی کلمبو به زمین می‌نشانند. در حال حاضر پرواز مستقیمی بین تهران و کلمبو صورت نمی‌گیرد و پروازهای فعلی حداقل یک توقف در مسیر دارند. مدت زمان پرواز تهران سریلانکا با در نظر گرفتن توقف‌های بین مسیر، می‌تواند ۱۰ ساعت، ۱۴ ساعت، ۲۰ ساعت یا حتی ۲۴ ساعت به طول بینجامند.

 شرایط سفر به سریلانکا

سفر به سریلانکا اصلاً به سختی سفر به بعضی کشورهای دیگر نیست و شما می‌توانید بسیار ساده‌تر از آنچه فکر می‌کنید خودتان را به این سرزمین سبز و بکر برسانید. در ادامه به ویزای سریلانکا و مدارک لازم برای آن اشاره می‌کنیم.

سریلانکا ویزا می خواهد؟

یکی از دلایلی که باعث می‌شود سفر به سریلانکا ساده باشد این است که سریلانکا برای ایرانیان ویزای الکترونیک صادر می‌کند که فرایند درخواست آن کاملاً آنلاین است و مجوز یک اقامت ۳۰ روزه در خاک سریلانکا را به مسافران می‌دهد. هزینه صدور این ویزای توریستی نیز ۵۰ دلار است.

مدارک لازم جهت گرفتن ویزای سریلانکا

برای اخذ ویزای توریستی باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار و ۲ صفحه خالی

  • بلیط رفت و برگشت

  • اطلاعات محل اقامت

  • یک قطعه عکس

شماره تلفن های ضروری سریلانکا

مهم‌ترین شماره تلفن‌هایی که در سریلانکا به کارتان می‌آید عبارتند از:

 

  • پلیس: ۱۱۸ – ۱۱۹

  • آمبولانس و آتش نشانی: ۱۱۰

  • پلیس گردشگری: 2421052-011

راهنمای قدم به قدم سفر به مروارید اقیانوس هند

سفر به سریلانکا یک تجربه خاطرانگیز و بدیع برای کسانی است که می‌خواهند سفر به کشورهای آسیای جنوب شرقی را تجربه کنند. این کشور به واسط تنوع نژادی، تنوع زیستی، جنگل‌های انبوه گرمسیری و سواحل بی‌نظیر در اقیانوس هند، یک مقصد گردشگری محبوب به شمار می‌آید. اگر با خواندن این راهنمای سفر برای تجربه گرمای دلپذیر سواحل اقیانوس هند و اقامت در هتل‌های لاکچری سریلانکا ترغیب شده‌اید، در همراه شدن با تور سریلانکا تابستان الفبای سفر ذره‌ای تردید نکنید. آژ‌انس گردشگری الفبا یکی از بهترین‌ها در زمینه برگزاری تورهای خارجی است و سال‌هاست که تور سریلانکا را با تیمی مجرّب و حرفه‌ای برگزار می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سایر تورهای خارجی، به وب‌سایت الفبای سفر (www.alefbatour.com) سر بزنید یا با شماره ۰۲۱۴۹۳۵ تماس بگیرید.

سریلانکا کشوری جزیره‌ای است که در قاره آسیا و در همسایگی کشور هندوستان قرار دارد. اگر به محل قرارگیری سریلانکا روی نقشه نگاهی بیندازید، آن را به شکل قطره اشکی خواهید دید که از گوشه چشم هندوستان (در جنوب شرق آن) چکیده است!