مصائب و چالش‌هایی جدید در مورد خودروهای وارداتی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پس از وقفه‌ای چند ساله، زمزمه‌های بازگشت خودروهای وارداتی به ایران بار دیگر به گوش می‌رسد. این موضوع با استقبال گسترده مردم و کارشناسان روبرو شده است، چرا که می‌تواند به انحصار بازار توسط خودروسازان داخلی و ارتقای کیفیت و تنوع خودروهای موجود در کشور پایان دهد.

 

با توجه به مشاهدات میدانی به نظر می رسد که تعدادی از خودروهای وارداتی به مشتریان تحویل داده شده اما چالشی جدید برای خریداران رخ که قابل توجه است.

آيا زیر ساخت‌های خدماتی برای خودروهای وارداتی در ایران تعبیه شده است؟

بسیاری از کسانی که خودروهای وارداتی پیش خرید کرده و یا حتی آن‌هایی که تحویل گرفته اند سوالاتی در سر دارند که لوازم یدکی و لاستیک‌های این خودروها را قرار است در این آشفته بازار، لوازم یدکی ایران تهیه کنند.

برای مثال خودروهای وارداتی غالبا دارای رینگ بالای ۱۶ هستند و لاستیک فابریک این خودروها برند‌هایی همچون نکسن ، رودستون، کومهو و …. می‌باشد که در ایران با توجه به واردات کم لاستیک خارجی آن‌هم برای خودروهای SUV یا سدان‌هایی با رینگ بزرگ چالش برانگیز شده.

برای مثال لاستیک 225/55r18 نکسن که در زمستان ۱۴۰۲ حدود ۹ میلیون تومان قیمت داشت (بر اساس استعلام از پیشران خودرو)، پس از گذشت این مدت چند ماهه با توجه به اتمام موجودی اغلب فروشندگان لاستیک، قیمت این محصول تا ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان در فروشگاه‌های محلی رسیده است.

و سوال اصلی این است که با موج جدید واردات خودرو به ایران آیا موضوع تخصیص ارز برای واردات لاستیک‌های خارجی قرار است سامان بگیرد؟

لوازم یدکی موضوعی بسیار مهم

با این همه وقتی به اوضاع لوازم یدکی این خودروهای وارداتی نگاهی می‌اندازیم می‌بینیم اوضاع در لاستیک بسیار بهتر است. چرا که حداقل در موضوع لاستیک اصل و فیک بودن چندان چالشی نیست . چون عموما هیچ لاستیکی نسخه فیک ندارد.

اما لوازم یدکی چطور؟

لوازم یدکی دنیایی از قطعات ساده و پیچیده است که بسیاری از این قطعات موجود در بازار لوازم یدکی حتی برای خودروهای داخلی نمونه‌های فیک می‌باشد ، چه رسد تا لوازم یدکی خودروهای وارداتی.

از این رو امیدواریم تا هرچه زودتر شرکت‌های لوازم یدکی معتبر دست در واردات لوازم اصلی خودروهای وارداتی ببرند و اوضاع را سرو سامان دهند.

از حق نگذریم

از حق که نگذریم قرار هم نبوده و نیست که تمام این چالش ها توسط دولت سر و سامان بگیرد. چرا که دولت به شرکت‌های خصوصی و نیمه خصوصی مجوز واردات خودرو داده و تمام مسائل مربوط به افتر مارکت مربوط به همین شرکت‌های وارد کننده و در اولویت بعدی برای شرکت‌های وارد کننده قطعات و لاستیک می‌تواند باشد.

از این رو امیدواریم این شرکت‌ها با حضور حداکثری در بهتر کردن شرایط بازار قدم بردارند. البته که فراموش نکنیم وظیفه اصلی دولت ، تخصیص ارز به موقع برای واردات کالا به کشور است که همواره دولت اظهار داشته که این موضوع با هیچ مشکلی مواجه نیست و تخصیص ارز در بهترین حالت صورت می‌گیرد و از طرفی شرکت‌های وارد کننده همیشه شکایت از عدم تخصیص ارز به موقع و به اندازه دارند.

 

پس از وقفه‌ای چند ساله، زمزمه‌های بازگشت خودروهای وارداتی به ایران بار دیگر به گوش می‌رسد. این موضوع با استقبال گسترده مردم و کارشناسان روبرو شده است، چرا که می‌تواند به انحصار بازار توسط خودروسازان داخلی و ارتقای کیفیت و تنوع خودروهای موجود در کشور پایان دهد.