راهکار تیم پزشکیان اقتصاد ریاضتی و نوک پیکانش مردم عادی هستند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ از صاحب نیوز،  رسول بخشی در رابطه‌با طرح‌های اقتصادی مطرح شده از سوی یکی از نامزدها، اظهار کرد: آقای طیب نیا رکود را در اقتصاد تشدید کردند و باتوجه‌به شناختی که من از تیم آقای پزشکیان دارم، اینها تصورات درستی از دانش اقتصاد ندارند.

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این افراد برای کشور مسئله ایجاد می‌کنند، عنوان کرد: این افراد گمان می‌کنند، افزایش قیمت بنزین موجب می‌شود کسری بودجه دولت از بین برود و مشکل خلق پول حل شود، چون دلیل تورم خلق پول و رشد بالای نقدینگی است.

*راهکار تیم آقای پزشکیان گران‌سازی برای حل کسری بودجه است

وی با بیان اینکه راهکار اینها کاهش کسری بودجه دولت است، گفت: وقتی دولت کسری بودجه می‌آورد، به بانک‌ها فشار می‌آورد و پول خلق می‌شود؛ راه آن‌ها برای کاهش کسری بودجه گران‌کردن قیمت بنزین، دلار، آب، برق و گاز است.

*راهکار تیم پزشکیان اقتصاد ریاضتی است

بخشی با بیان اینکه با گران‌سازی دولت درآمد دلاری دولت زیاد می‌شود و شکاف کسری بودجه کم می‌شود، تصریح کرد: به این نوع اقتصاد، اقتصاد ریاضتی می‌گویند و نوک پیکان این اقتصاد مردم عادی هستند که در این گرانی‌ها تقصیری هم ندارند.

عضو دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان ادامه داد: اجرای اقتصاد ریاضتی البته نتیجه خوبی هم ندارد، اگر ما می‌دانستیم به لحاظ علمی افزایش قیمت بنزین، آب و برق و گاز مشکل حل می‌شود، یک‌بار دیگر این درد را تحمل می‌کردیم، اصلاً این‌گونه نیست و این یک مارپیچ است.
وی با بیان اینکه رویکرد باید اقتصاد مقاومتی باشد که نوک اصلاح را از روی مردم عادی بردارد و بر روی صاحبان اموال و املاک عمده بگذارد، تأکید کرد: چالش اصلی این است که دولت باید قیمت بنزین و دلار را زیاد کند؛ حقوق کارگر و کارمند مکفی نیست، اقشار مردم در تأمین هزینه‌های جاری خود مانده‌اند و دولت کسری بودجه دارد از طرف دیگر روزی هفت هزار میلیارد تومان پول خلق می‌شود.

*روزی هفت هزار میلیارد نقدینگی خلق می‌شود

بخشی با بیان اینکه این مشکل ابر چالش اقتصاد ایران است، خاطرنشان کرد: روزی هفت هزار میلیارد نقدینگی خلق می‌شود و از آن طرف ۷۰ درصد از نقدینگی در دست یک درصد از سپرده‌ها است، ظرف آب اقتصاد ایران کج است و هر چقدر هم آب در آن بریزد به سمت پایین می‌رود و ما باید اول این ظرف را صاف کنیم.

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گفتمان رقیب آقای پزشکیان، گفتمان برنامه‌محوری است که رویکردش به این سمت است، گفت: باید کاری کرد که آب به همه ظرف و نقدینگی به همه آن‌هایی که نیاز دارند از جمله روستاها و شهرهای کوچک برسد.

* اسم علم اقتصاد را می‌آورند؛ اما از آن استفاده نمی‌کنند

وی ادامه داد: این یک مسئله کاملاً علمی و بر اساس دانش اقتصاد است و نباید ژورنالیستی به آن نگاه کرد، متأسفانه اسم علم اقتصاد را می‌آورند؛ اما از آن استفاده نمی‌کنند.

بخشی با بیان اینکه وضعیت اقتصادی دولت روحانی با روی کار آمدن آقای پزشکیان تکرار می‌شود، عنوان کرد: این رویکرد، تکرار دولت روحانی است که صبح زود از خواب بیدار شویم و بگویند ما نمی‌دانستیم قیمت بنزین امروز گران می‌شود، نهایت این بار شب قبل از گران‌سازی در این دولت جدید خبر می‌دهند.

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی با بیا اینکه مسئله اصلی این است که نوک اصلاح اقتصادی با این رویکرد بر روی دوش مردم است، گفت: آیا آقای دکتر پزشکیان برای یک‌درصدی که ۷۰ درصد نقدینگی را در دست دارند برنامه‌ای دارند؟ اداره کشور برنامه و علم می‌خواهد.

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با گران‌سازی دولت درآمد دلاری دولت زیاد می‌شود و شکاف کسری بودجه کم می‌شود، تصریح کرد: به این نوع اقتصاد، اقتصاد ریاضتی می‌گویند و نوک پیکان این اقتصاد مردم عادی هستند که در این گرانی‌ها تقصیری هم ندارند.