به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رضامراد صحرایی در اختتامیه سی و چهارمین جشنواره قرآن و عترت دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان که امروز، چهاردهم تیر ماه در پردیس فرهنگیان شهید بهشتی مشهد، برگزار شد، اظهار کرد: خدا را شاکرم در این روز با برکت، در این مکان با برکت و در جمع امیدآفرین دانشجو معلمان آیندهساز هستم. گرامی میدارم یاد و خاطره شهید آیت الله رئیسی را که وجه مشترک ایشان با شما معلم بودن ایشان بود.
صحرایی با اشاره به اقدامات شایسته شهید رئیسی ادامه داد: حقیقتا ریلی که در زمان ایشان گذاشته شد در سالهای آینده اثرات خود را نشان خواهد داد. در دوره مدیریت شهید رئیسی، ۸۷ هزار ردیف استخدامی به دانشگاه فرهنگیان اهدا شد. سیاستها و ضوابط کیفیتبخشی به دانشگاه فرهنگیان در دوره ایشان تصویب شد. ریلی گذاشته شده که امید میرود تحولی جدی در نظام تعلیم و تربیت معلم در کشور ایجاد کند که از جمله نتایج بسیار مهم آن اصلاح آرایش درونی دانشگاه فرهنگیان و حرکت آن به سمت یک دانشگاه تحولی و مرجع در این حوزه است.
وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم عنوان کرد: در برنامه هفتم پیشرفت کشور که به تازگی ابلاغ شده، تکلیف برآن است که در کنار تقویت زیرساختهای دانشگاه، سالانه ۲۵ درصد به ظرفیت آن اضافه شود. اراده این بود که بهترین فضاها باید برای معلمین باشد که متاسفانه در حال حاضر اینگونه نیست.
صحرایی افزود: مدیر آیندهنگر کسی است که در تخصیص امکانات به دانشگاهها، اولویت قبل از یک او، دانشگاه فرهنگیان باشد زیرا که این دانشگاه نرمافزار تربیتی جامعه بوده و معلم معمار هویت آینده کشور است، سازنده زیرساخت سربلندی کشور و کشفکننده گوهر وجودی کشور است و او را در مسیر ساختن کشور قرار میدهد.
بزرگترین مشکل بشریت آن است که به قرآن عمل نمیکند
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه عامل گردهمایی در این محفل نورانی، کتاب آسمانی قرآن است، گفت: بنا بر آیات قرآنی، توصیه قرآن به همه ما و شما آن است که قرآن را بفهمیم، در آن تدبر کنیم و هر آنچه از قرآن میآموزیم را اجرا کنیم. امروز بزرگترین مشکل بشریت آن است که به قرآن عمل نمیکند درصورتی که قرآن کتاب زندگی انسان در تمام طول تاریخ است.
وی با اشاره به چند وجه آموزشی قرآن برای معلمان ادامه داد: قرآن به معنای تحتالفظی یعنی خواندنی است که ویژگی ممتاز این کتاب بوده که کلمه قرآن ۷۰ مرتبه در این کتاب مقدس ذکر شده، ۵۰ بار با ال (القرآن) به معنای مصحفی که در دست ماست و از ۲۰ بار دیگر کلمه قرآن بدون ال آمده کتابی که به سینه پیامبر(ص) نازل شده است. قرآن، یک کتاب درسی فوق العاده است و زبان آن تمثیل بوده که ۲۰۸ قطعه داستان و ۶۷ سوره قرآن بیانگر داستان هستند. قرآن دارای داستانهای پر مغز و محتوایی بوده که معلمان نیز برای فهم عمیق موضوعات آموزشی باید از اسباب داستان و پیشینهگویی بهره ببرند، از طرفی محور این داستانها بسیار عبرت آموز است.
صحرایی افزود: امروز آنچه در غزه میگذرد و بیداری که در جهان به وقوع پیوسته است از لابهلای آیات قرآن قابل فهم و پیشبینی بوده و همچنین اتفاقات مهم در تاریخ بشر با تدبر در قرآن قابل درک است. پیام قرآن برای مردم آن است که از گذشتگان عبرت بگیرید و جلوی تکرار تاریخ را بگیرید. قرآن ترسیمکننده مسیر سعادت توسط پرودگار جهانیان است. قرآن میگوید ای معلم اگر قصد تربیت و راهنمایی افراد، حتی گریزپایان و فراتر از آن مخالفان را داری، با او نرم و ملایم سخن بگو، که در این راستا میتوان به داستان رجوع موسی و هارون به فرعون اشاره کرد که خداوند در قرآن به موسی میگوید با فرعون با ملایمت سخن بگو.
وی درخصوص آموزههای قرآن برای تربیت و آموزش افراد بیان کرد: هیچ رفتار و کرداری از حافظه الهی پاک نمیشود و در روز رستاخیز هر آنچه پنهان بوده، آشکار میشود، درنتیجه دانشآموزان ما از یکایک رفتارهای ما یاد میگیرند. نکته سوم درخصوص آموزههای قرآنی داشتن رفتار میانه است، بهطوری که در همه امور اجتماعی رفتار میانه را اتخاد کرده و افراطی برخورد نکنیم.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: از دیگر آموزهها میتوان به عدم پیروی بدون آگاهی از جمع اشاره کرد. پیروی از جمع تحت هر شرایطی درست نبوده و گاهی مواقع موجب ضرر است، همانطور که در آیات ۳۶ سوره اسرا و ۱۱۶ سوره انعام بیان شده که اگر بخواهی از اکثریت مردم پیروی کنی، از راه خداوند دور میشوی. پیام دیگر قرآنی برای ما آن است که بشنوید ولی از بهترین آن پیروی کنید. درواقع یک معلم خوب همانطور که به دانشآموزان علم میآموزد میتواند از آنها نیز درس بگیرد.
صحرایی بیان کرد: از دیگر ویژگیهای قرآنی هر معلم میتوان به امانت داری اشاره کرد. داستانهای مختلفی در این مصحف گرانقدر در مورد اهمیت امانت داری بیان شده که موسی برای امانتداری خود توانست به خانواده شعیب راه پیدا کند، یوسف با این ویژگی به عزیز مصر تبدیل شد و امین بودن که از صفات بارز حضرت رسول(ص) بود.
وی یادآور شد: معلمان امانتدار سرمایههای مملکت هستند. ارزشمندترین دارایی مردم، در دست معلمین تعلیم مییابند، فرزندانی که تمام ثروت آینده کشورند.
وزیر آموزش و پرورش در پایان با تاکید بر اینکه راهی برای اعتلای جامعه خارج از مسیر قرآن وجود ندارد، گفت: حسن ابتکار مسابقات قرآن و عترت در دانشگاه فرهنگیان یکی از کارهای اصیل تربیتی است و برگزاری این جشنواره وجه متمایز دانشگاه فرهنگیان نسبت به سایر دانشگاههای کشور است و از تمام دست اندر کاران این مراسم تشکر میکنم.