هاشمی: شمشیربازی می‌تواند مردم را شاد کند/ فخری: المپیک یک مدال به شمشیربازی بدهکار است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا؛ کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان صبح امروز با حضور در محل آکادمی ملی المپیک به همراه سیدمحمدشروین اسبقیان معاون خود از اردوی تیم ملی شمشیربازی سابر کشورمان بازدید داشت.

هاشمی: شمشیربازی می‌تواند مردم را شاد کند

کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان اظهار داشت: آقای فخری سال‌ها برای شمشیربازی زحمت کشیده است و به خانه خودش خوش آمده است. از مجموعه 13 رشته که در المپیک داریم شمشیربازی تنها رشته تیمی ما در المپیک است و جای قدردانی دارد. قبلاً والیبال و بسکتبال را داشتیم اما الآن شما توانستید جای خالی آنها را پر کنید. اعتقاد دارم فرصتی برای کسب مدال المپیک دارید.

وزیر ورزش و جوانان تأکید کرد: البته نمی‌خواهم بار روانی روی تیم ایجاد شود و کار خودتان را انجام دهید و با تجارب خوب خود وارد المپیک شوید. شماها جزو باتجربه‌ها هستید و نتیجه هرچه شد می‌پذیریم، مدال ارزشمند است اما این مدال می‌تواند به توسعه شمشیربازی به سراسر ایران کمک کند. این توان در تمام شما بازیکنان وجود دارد با کمک کادر فنی و مجموعه کمیته  ملی المپیک در المپیک پاریس دل مردم را شاد کنید، نسبت به این موضوع خرسند هستیم.

وی همچنین گفت: در المپیک ریو تا دم مدال رفتید و امیدوارم در المپیک پاریس موفق باشید. سعی کردیم حمایت کنیم و اعتبارات هم نسبت به  سال گذشته دوونیم برابر شده و نیاز به توجهات بیشتر است. تأمین تجهیزات که ابزار اصلی شماست در دستور کار قرار گرفته است.

فخری: المپیک یک مدال به شمشیربازی بدهکار است

پیمان فخری، سرمربی تیم سابر کشورمان گفت: تیم سابر ایران در یک ماراتن یک سال و نیمه توانست سهمیه المپیک را بگیرد و بچه‌ها در مسابقات سختی شرکت کردند. تیم‌های بزرگی چون ژاپن و چین نتوانستند سهمیه بگیرند اما ایران توانست. سابریست‌ها تمرینات خوبی  را پشت سر گذاشتند. بچه‌ها چند ماه متاسفانه بدون مربی بودند اما الان در شرایط خوبی هستند.

وی تاکید کرد: احساسم این است المپیک یک مدال به شمشیربازی بدهکار است اینکه در طالع آنها چه چیزی نوشته شده را نمی‌دانم. رقابت سختی داریم. گرفتن مدال دور از دسترس نیست و امیدوارم همه چیز دست به دست هم بدهد و مدال تاریخی و ارزشمند بگیریم. ۱۲ سال گذشته چشم به راه این مدال بودیم و همه زحمت کشیدند تا به این مدال برسند.

سرمربی سابر در گفتگو با خبرنگاران عنوان داشت: احساس می‌کنم المپیک یک مدال به شمشیربازی بدهکار است. 12 سال است این بچه‌ها شبانه روز برای کسب مدال تلاش کردند؛ بازیکنان در یک سال گذشته زحمت زیادی کشیدند و جا دارد از زحمات امین قربانی قدردانی کنم. بچه‌ها به بلوغ لازم رسیدند و می‌دانند این مدال چه ارزشی برای خودشان و این رشته دارد.

سرمربی تیم ملی شمشیربازی عنوان کرد: در المپیک 8 کشور حضور دارند که یکی از آنها ایران است که این بزرگی کار تیم ما را نشان می‌دهد. این کشورها امکانات کلان دارند و ما چین و ژاپن را با وجود امکانات زیاد پشت سر گذاشتیم.

فخری با اشاره به اهمیت اردوی پاریس تیم ملی شمشیربازی گفت: اردوی تعیین کننده‌ای در پاریس داریم. 4 نفر اول از 16 نفر اول در این اردو هستند و کمک زیادی در جمع بندی کار ما دارد.

وی در خصوص نوسان سابریست‌ها در مسابقات مختلف گفت: موضوع این است که بچه‌ها مقابل شمشیربازان بزرگی قرار گرفتند. در این رشته تمرکز نقش مهمی دارد. اینکه توانستند جبران کنند بسیار مهم است. سابر ما همیشه شخص محور بوده است، اما این دوره برگ برنده ما در نفراتی است که خیلی شاخص نیستند. اینکه در یک سال و نیم گذشته چرا برخی افراد شاخص نتوانستند به تمرکز برمی‌گردد. ژیلاگی در هفته گذشته در جمع شانزده نفر شکست خورد ولی در المپیک متفاوت است. اینکه نفرات دیگر ما قوی شدند برگ برنده است.

وی در خصوص رقبای ایران در المپیک گفت: در دور اول قطعاً به آمریکا می خوردیم. یک اتفاق بد این بود که در چند مسابقه اخیر رنکینگ ما پایین آمد و قرعه سخت شد. در 2015 که آمریکا رنکینگ یک دنیا بود را شکست دادیم. در حال حاضر هم رنکینگ دو است و تیم یکدستی دارد. ما هم آنالیز و تحلیل خوبی داریم  و پر قدرت حاضر می‌شویم.

پاکدامن: شمشیربازی فقط مدال المپیک کم دارد

علی پاکدامن، کاپیتان تیم سابر کشورمان پس از حضور وزیر ورزش در اردوی تیم ملی سابر تاکید کرد: از شما ممنون هستم که تشریف آوردید. حضور شما باعث  دلگرمی ماست. شمشیربازی ایران همه کار کرده است؛ از سال ۲۰۱۶ با آقای فخری چهارم المپیک شدیم، در جام جهانی مقام اول را کسب کردیم،  ایتالیا را در سال ۲۰۱۹ در ایتالیا شکست دادیم، بر مجارستان پیروزی شدیم و به یک برند در دنیا تبدیل شده‌ایم.  این برند فقط یک مدال المپیک کم دارد. امیدوارم نماینده شایسته‌ای برای کشورمان باشیم و مردم را خوشحال کنیم.

رهبری: به دنبال آن هستیم تا کار نیمه تمام را تمام کنیم

محمد رهبری دیگر ملی پوش سابر در تمرین تیم ملی سابر ایران در راه المپیک تاکید کرد: هدف ما این بود که در راه کسب سهمیه المپیک حرکت کنیم و اخرین مسابقه رسمی ما قهرمانی آسیا در کویت بود.

وی ادامه داد: در اردوی آخر در پاریس به مرز نهایی آمادگی خواهیم رسید و امیدواریم این بازی‌ها با مدال همراه باشد.

او در مورد شرایط خاص المپیک توکیو یادآور شد: المپیک توکیو چون با تاخیر و فاصله همراه بود شرایط فرق داشت و در دومین حضورم در این بازی ها و در پاریس، به دنبال آن هستیم تا کار نیمه تمام را تمام کنیم. در این دوره تلاش می‌کنیم به جمع ۴ تیم برتر راه پیدا کنیم تا با مدال بازی‌ها را به پایان ببریم.

رهبری گفت: توکیو شرایط سخت بود، مشکل استراحت و خواب داشتیم و الان در پاریس با همه تجربیات المپیک اولم به میدان بروم. امیدواریم درگیر مسائل داوری در پاریس نشویم، در بعد تجهیزات به روز هستیم.

پورسلمان: از فخری قول گرفتیم هروقت نیاز داریم به تیم کمک کند

علیرضا پورسلمان درباره بازدید وزیر ورزش و جوانان از اردوی تیم ملی شمشیربازی اظهار داشت: خوشبختانه از ابتدای فصل کسب سهیمه تمام اتفاقات خوب در داخل و خارج از ایران را سعی کردیم انجام دهیم. فراز و نشیب های زیادی داشتیم و الحمدالله توانستیم موافقت فخری را برای حضور در تیم ملی کسب کنیم.

وی در خصوص برنامه تیم ملی گفت: یک اردوی هشت روزه در پاریس خواهیم داشت تا بچه‌ها با قوای کامل وارد رقابت‌ها شوند.

رئیس فدراسیون شمشیربازی گفت: تیم هایی که درحال حاضر وجود دارند توانسته‌ایم شکست دهیم و در انفرادی هم توانسیم قهرمان های جهان و المپیک را شکست دهیم. تیم‌مان در جام جهانی اسپانیا سوم شد و در مجارستان و گرجستان نتیجه گرفتیم و امیدواریم با دعای خیر مردم بتوانیم اولین بار مدال المپیک را کسب کنیم.

پورسلمان با اشاره به اینکه از فخری قول گرفتیم هروقت نیاز داریم به تیم کمک کند، گفت: بعد از بازی‌های آسیایی هانگژو رسما از او دعوت کردیم و به کمک تیم آمد و یکی از موضوعات مهم بحث داوری جهانی است که شرایط ویژه‌ای ایجاد کرده و حضور فخری کمک می‌کند و من هم کاری می‌کنم که تیم از داوری لطمه نبیند.

وزیر ورزش و جوانان از اردوی تیم ملی شمشیربازی سابر کشورمان بازدیدی داشت.