چرخ صنعت در ابهر به خوبی می‌چرخد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ یکی از اقدامات دولت سیزدهم برای ایجاد اشتغال و رونق تولید نهضت ملی احیا و راه‌اندازی مجدد واحدهای تولیدی و صنعتی راکد و غیرفعال یا افزایش ظرفیت تولید، رفع مشکلات و اعطاء تسهیلات بود.

سال گذشته در استان زنجان با ایجاد بیش از ۱۶ هزار شغل، عملکرد استان در عملیاتی کردن تعهد اشتغال به میزان ۱۰۸ درصد شد که در این زمینه در ردیف استان‌های برتر قرار گرفت.  

 تعهد استان زنجان ایجاد ۱۴ هزار و ۶۴۹ فرصت شغلی با کمک دستگاه‌های اجرایی دولتی بود که با همراهی تمامی آن‌ها اطلاعات بیش از ۱۶ هزار نفر در سامانه رصد اشتغال ثبت شد.

با این وجود اولویت استان زنجان در سال‌ جاری تمرکز بر اشتغال دانش‌آموختگان است که در این راستا باید ۴۰ درصد از سهم اشتغال‌زایی استان به این قشر اختصاص پیدا کند.  

 ایجاد اشتغال تابع مداخلات مستقیم دستگاه‌های اجرایی در پرداخت تسهیلات همچنین بهبود شرایط کسب و کار در استان است و از این راه‌ها اشتغال هدف‌گذاری شده را محقق می‌شود.

 ۱۴۷۱۰ در واحد‌های تولیدی ابهر اشتغال دارند

عباس ورقایی، معاون امور صنایع اداره کل صمت استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا اذعان کرد: در استان زنجان هزار و ۳۰۲ واحد دارای پروانه بهره‌برداری فعالیت دارد که سهم شهرستان ابهر ۲۴۷ واحد صنعتی است که حدود ۱۹ درصد از پروانه بهره‌برداری استان زنجان را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این واحد‌های صنعتی ۴۵ درصد از حجم سرمایه‌گذاری را شامل می‌شود، گفت: اکثر واحدهای بزرگ در شهرستان ابهر مستقر هستند که نزدیک ۱۶۸ هزار میلیارد ریال ارزش پروانه بهره‌برداری‌های صادره است.

معاون امور صنایع اداره کل صمت استان زنجان با تأکید بر اینکه برای ۱۴ هزار و ۷۱۰ نفر زمینه اشتغال در شهرستان ابهر با صدور این پروانه‌ها ایجاد شده است، افزود: این تعداد پروانه‌های صادر شده در ابهر، ۲۹ درصد سهم اشتغال کل پروانه‌های استان زنجان را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه توجه به صنایع با فناوری برتر و دانش‌بنیان و همچنین تکمیل زنجیره‌های تولید مثل صنعت نساجی به خصوص در زمینه پوشاک در دستور کار است، گفت: این دانش در حوزه صنایع سیم و کابل، صنایع فولادی و صنایع سلولزی بهداشتی در شهرستان ابهر استفاده شده که با توجه به محدودیت‌های موجود در مصرف انرژی، باعث بهره‌وری بالاتر و ارزش افزوده بیشتر و کاهش ضایعات می‌شوند که در اولویت جدی سرمایه‌گذاری‌ها قرار دارند. 

ورقایی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های دولت راه‌اندازی مجدد کارگاه‌ها و کارخانه‌های تعطیل شده است، تصریح کرد: طی سه سال اخیر حدود ۲۰ واحد تولیدی راکد که با سرمایه‌گذاری ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی برای نزدیک به یک هزار نفر راه‌اندازی و به چرخه تولید برگشتند، از جمله مهم‌ترین واحدهای راکد که به چرخه تولید برگشته شرکت فولاد‌آسین ابهر است.

وی با اشاره به راه‌اندازی واحد‌های جدید در شهرستان ابهر گفت: واحدهایی در شرکت ذوب آهن فرهنگ‌کاران نورین، شرکت مجتمع البرز و چند واحد در حوزه نساجی با سرمایه‌گذاری نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است که تا اواخر سال‌ جاری به بهره‌برداری خواهند رسید.

معاون امور صنایع اداره کل صمت استان زنجان گفت: واحدهای تولیدی و صنعتی شهرستان به ویژه واحدهای نساجی با مشکل تأمین نیروی کارگری و متخصص مواجه هستند.

۹۷ درصد نیرو‌های کارخانه چینی نور ابهر بومی هستند

مهدی محمدی‌ها، مدیر منابع انسانی شرکت چینی نور ابهر در این‌باره گفت: شرکت چینی نور یکی از شرکت‌های قدیمی و با سابقه شهرستان ابهر است، که بالغ بر ۴۰ سال تجربه دارد.

وی با بیان اینکه از سال ۹۵ تغییر استراتژی در این شرکت صورت گرفته است، گفت: این واحد تولیدی با تولید چینی رنگی، جزو اولین‌های تولیدکننده چینی رنگی در ایران محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه این واحد تولیدی در تولید رنگ لعاب مات جزو پیشگامان بوده است، گفت: این واحد با توجه به اینکه در اوایل کار با کمبود نیرو در قسمت کارگر و نیروهای متخصص با مشکلاتی رو‌به‌رو بود ولی از سال ۹۷ ارتباط قوی و مستحکمی با دانشگاه آزاد ابهر برقرار و با هفت نفر از اساتید ارتباط گرفته شد و پروژه‌های متعددی در این کارخانه پیاده‌سازی می‌شود و بسیاری از دانشجویان از این طریق وارد چرخه اشتغال در این کارخانه شدند.

محمدی‌ها با تأکید بر اینکه در حال حاضر این واحد جزو اولین تولیدکنندگان چینی رنگی با بدنه مات است، گفت: معادل خارجی آن فقط در ایران وجود دارد و در حال تجاری‌سازی این پروژه هستیم و به زودی وارد عرصه بازار خواهیم کرد. 

وی افزود: نزدیک به ۱۷۰ پرسنل در این واحد فعالیت دارند، ۹۷ درصد نیرو‌های این کارخانه بومی هستند که توانستند با دانش فنی بالای خود و توانمندی محصولاتی را تولید کنند که در کشور بی‌نظیرند و همچنین سعی ما بر این است که با افزایش کیفیت محصولاتمان خود را به استاندارد‌های بین‌المللی نزدیک‌تر کنیم.

مدیر منابع انسانی شرکت چینی نور ابهر با بیان اینکه در روز ۱۴ هزار قطعه در این واحد تولید می‌شود، گفت: از سال ۹۸ صادرات در این واحد آغاز شده و محصولات تولیدی این شرکت علاوه بر اینکه جایگزین محصولات کشور چین در بازار داخلی چینی رقیب شده است و به کشور‌های عراق، آذربایجان، روسیه، رومانی و ارمنستان صادر می‌شود.

استان زنجان و شهرستان ابهر در بخش صنعت دستی بر آتش دارد و سالانه محصولات بسیار متنوعی تولید و روانه بازرهای داخلی و خارجی می‌شود و به رونق اتصاد استان و کشور کمک می‌کند.

دولت سیزدهم با احیاء کارخانه‌های راکد و افزایش واحد‌های تولید در اشتغال‌زایی قدم‌های بسیار مؤثری برداشت و سبب شد تا چرخ صنعت در استان زنجان و ابهر که یک شهرستان صنعتی است به خوبی بچرخد.