مراقب سکولاریزه‌شدن مکتب امام حسین (ع) باشیم

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمیدرضا حسنی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به سبقه تاریخی و طولانی عزاداری برای امام حسین (ع) گفت: شیعیان ایران اسلامی با عزای سید و سالار شهیدان عجین هستند و هر گوشه از ایران اسلامی از دیرباز تاکنون با برافراشتن پرچم‌ها و بیرق‌های عزاداری بر سر درب مساجد و منازل و تکایا عشق و ارادت خود را به امام حسین و شهدای دشت کربلا نشان می‌دهند.

رئیس حوزه گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان در ادامه افزود: تاریخچه عزاداری برای امام حسین (ع) به همان روز واقعه و در دشت کربلا بازمی‌گردد که خانواده شهدا بر سر پیکر مطهر شهدا به عزاداری پرداختند.

وی همچنین ابراز کرد: بعد از آن زمانی که اسرای دشت کربلا به شام رسیدند، همچنان در مصیبت اباعبدالله سه روز به عزاداری پرداختند و در ادامه تاریخ نیز ائمه اطهار هرکدام در دوران امامت خودشان به شیوه‌ای و با توجه‌ به استبداد حاکمان زمان به عزاداری برای جد خود همت گماشتند.

این مقام مسئول همچنین توضیح داد: بستر تاریخی عزاداری برای امام حسین از قرن چهارم تا دهم؛ یعنی دوران آل‌بویه تا سلجوقیان، مغول‌ها و تیموریان  کم‌ و بیش ادامه داشت تا اینکه در دوران صفوی به شکل پایدار و بسیط در شهرهای مختلف ایران اسلامی برپا شد و تنها در دوران رضاشاه و پهلوی به دلیل تجددگرایی رضاشاه با عزاداری برای امام حسین (ع) مخالفت شد.

وی همچنین ابراز کرد: انقلاب اسلامی ریشه در نهضت عاشورا دارد و شیعه به عاشورا پیوند و گره‌خورده است و عزاداری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران جان دوباره گرفت و تا به امروز محور وحدت و همدلی بین ایرانیان است.

حسنی تصریح کرد: دشمن به‌خوبی می‌داند که عزاداری برای امام حسین (ع)  سبب پیوند دل‌های ایرانیان با یکدیگر شده و آن‌ها را به معارف اسلامی و مبارزه با استکبار سوق می‌دهد و به همین خاطر به انحای مختلف به دنبال از بین ‌بردن عزاداری در ایران است؛ اما خون امام حسین هرساله می‌جوشد و این عزاداری پایانی ندارد.

حسنی تأکید کرد که باید مراقب انحرافات و برخی موارد مطرح شده در اشعار مداحان و مواردی که به ائمه نسبت داده می‌شود باشیم؛ زیرا گاهی انحرافات و تحریف‌های دشمن در قالب همین اشعار و به‌صورت نامحسوس انجام می‌شود.

وی مسئله سکولاریزه شدن عزاداری برای امام حسین (ع) را یکی از آسیب‌های مراسم‌های عزاداری دانست و افزود: این مسئله باید جدی گرفته شود؛ زیرا عزاداری و اشک ریختن برای امام حسین بدون درنظرگرفتن علت قیام و تبیین مسئله امر به‌ معروف  و نهی از منکر بی‌فایده است.

بنا به گفته حسنی، امروز در هر گوشه از ایران اسلامی عزاداری برای امام حسین به یک شیوه خاص انجام می‌شود و در استان سمنان نیز از غرب تا شرق آن در هر منطقه و شهر و روستا به یک شیوه برای امام حسین عزاداری می‌کنند.

وی از  ثبت رسیدن ۶ آئین محرمی در استان سمنان خبر داد و افزود: آئین زنجیرزنی به شیوه  زانوزدن در شهرستان سرخه، رسم شاطری عزاداری  با لباس مخصوص نانوایان در روستای جزن دامغان، نخل گردانی در شاهرود و تکیه جهادیه سمنان و مراسم عزاداری روز یازدهم محرم در سمنان  و مراسم «چلچلا» در برخی روستاهای سمنان که در ان 40 چراغ را خادمان مساجد در فضای تکیه می چینند و شروع به دعاخوانی می‌کنند، به ثبت ملی رسیده است. 

این مقام مسئول توضیح داد که در روزهای آخر ماه ذی‌الحجه خادمان مساجد در سطح استان به استقبال از ماه محرم می‌روند و در برخی مناطق قدیمی‌تر با شیپور اعلام محرم کرده و شروع به سیاه‌پوش کردن تکایا و مساجد می‌کنند.

وی علم گردشی را از آئین‌های سنتی و قدیمی عزاداری در استان سمنان دانست و افزود: در این آئین طوق و علم را به نشانه علم‌دار دشت کربلا بلند می‌کنند و در شهرستان شاهرود این آئین با نام «یا عباس، یا عباس» در روز پنجم محرم با حضور انبوه عزاداران حسینی به سمت تکیه این شهرستان هدایت می‌شود و معروف‌ترین علم گردشی در استان سمنان است.

بنا به گفته وی آئین سنگ‌زنی نیز در اکثر روستاهای استان سمنان انجام می‌شود؛ اما معروف‌ترین آن مربوط به روستای علای سمنان است که در آن قدمتی ۱۰۰ساله دارد و سنگ‌های مخصوص در حالت دوضرب و سه‌ضرب به یکدیگر زده می‌شود.

وی در نهایت ابراز کرد که روضه خوانی، منبرخوانی و علامت‌گردانی از دیگر شیوه‌های سنتی عزاداری در استان سمنان است که متأسفانه برخی از این مراسم کهن در حال فراموشی است.  

رئیس حوزه گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: مراسم عزاداری برای امام حسین (ع) باید همراه با بصیرت و بینش باشد و در غیر اینصورت به سمت سکولاریزه‌شدن پیش رفته است.