تجلی وحدت شیعه و سنی در محرم

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «کُردتودی»، ماه محرم در کردستان نمایش بارز ارادت ویژه اهل‌سنت است به خاندان و اهل‌بیت رسول‌الله (ص) اینجا در این استان باگذشت بیش از هزار سال از شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان، همچنان غم فراق اباعبدالله الحسین (ع) بر دل‌های مؤمنان سنگینی می‌کند و در ایام محرم این سوگ بیشتر از هر وقتی خود را نشان می‌دهد.

در این روزها بر درودیوار شهر رخت و رنگ عزا بیشتر از هر رنگی خودنمایی می‌کند؛ چراکه اینجا دل‌ها عزادار محبوب‌ترین مخلوقات خداوند است.

وقتی با جرعه ای از دریای معرفت حضرت اباعبدالله آشنا باشی دیگر مذهب و ملت برایت فرقی نمی‌کند چرا که عشق به امام حسین (ع) حدومرز نمی‌شناسد و اینجاست که آزادمردی اباعبدالله الگوی برای آزاد مردان جهان خواهد شد.

ازآنجاکه آئین‌های ماه محرم در هر نقطه از کشور ایران اسلامی به شیوه خاص برگزار خواهد شد، در استان کردستان نیز باتوجه‌به اینکه اهل‌تشیع و تسنن در یک بافت جمعیتی زندگی می‌کنند، این آئین‌ها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد است و همین امر باعث شده است که احترام و مودت به اهل‌بیت پیامبر اکرم (ص) و خاندان مطهر ایشان موجب تقویت وحدت میان مردم اهل‌سنت و اهل‌تشیع این استان نیز شده است.

مراسم و آئین طشت‌گذاری

مراسم و آئین طشت‌گذاری نخستین مراسمی که در کردستان و در شهر سریش آباد برگزار می‌شود مراسم طشت گذاری است ماسمی که مردم این استان با آن، به استقبال ماه محرم می‌روند مراسمی که هر سال در روزهای پایانی ماه ذی‌الحجه به‌صورت ویژه خاص برگزار می‌شود، آئینی که به یاد تشنگی امام حسین (ع) و یاران او در دشت کربلا برپا می‌شود.

آئین طشت‌گذاری قدمتی ۵۰۰ساله دارد و گویا در بسیاری از شهرهای دیگر ایران نیز برگزارمی شود؛ اما در شهر سریش آباد به شیوه متفاوتی برگزار می‌شود، به این صورت که در شب بیست و هفتم ذی‌الحجه طی مراسمی طشت‌های مساجد، مهدیه و حسینیه‌ها پُر آب می‌شود و به نیت ۷۲ تن در این طشت‌ها ۷۲ سیب گذاشته و روی آن‌ها با یک‌پارچه سبز بسته می‌شود.

روز اول ماه محرم، طشت‌ها و تعدادی مشک پرازآب بر دوش ریش‌سفیدان و دوستداران امام حسین (ع) وارد مساجد می‌شود و همه حاضران به احترام این طشت‌ها به پا می‌خیزند و در مقابل آن‌ها سینه‌زنی و حرکت می‌کنند. طشت‌ها پس از دورزدن مسجد در جای مخصوص خود قرار داده می‌شود و حاضران به نیت نذرونیاز و شفای بیماران از آب آن‌ها می‌نوشند؛ این مراسم به ثبت ملی نیز رسیده است.

پخت حلیم

در روز تاسوعا پخت حلیم در شب تاسوعا از جمله رسوم دیگری است که در شهر قروه، سریش آباد و بیجار برگزار می‌شود. این مراسم نیز ریشه در نذرونیاز دارد به‌طوری‌که بانوان در شب تاسوعا در منزل فردی که نذر دارد، جمع می‌شوند و پس از پاک‌کردن و شستن گندم‌ها، آن‌ها را در ظرف‌های بزرگی نگه می‌دارند و تا صبح مشغول پخت حلیم، قرائت قرآن و ادعیه می‌شود ندو صبح روز تاسوعا این نذر میان مردم و عزاداران پخش خواهد شد.

گل‌گیران در بیجار

مراسم گلگیران نیز ویژه منطقه بیجار است که در روز عاشورای حسینی به شیوه سنتی انجام می‌شود. آغاز این مراسم به این شیوه است که جوانان و هیئتی‌ها چند روز قبل از روز عاشورا به حاشیه شهر می‌روند، مقداری خاک تهیه می‌کنند و ناخالصی‌های آن را به‌وسیله اَلک می‌گیرند.

صبح روز عاشورا این خاک‌ها را با گلاب و آب مخلوط می‌کنند، گِل اجرای مراسم گلگیران آماده می‌شود. این گل‌ها هنگام حرکت دسته‌های عزاداری به سروصورت و لباس‌های عزاداران مالیده می‌شود و این‌گونه عزاداران غم و اندوه خود را از شهادت یاران دشت کربلا نشان می‌دهند.

فلسفه برگزاری این مراسم در باورهای مردم این منطقه به این دلیل است که در عاشورا سایر اقوام و بزرگان خاندان عصمت و طهارت برای کمک به امام حسین (ع) راهی دشت کربلا شدند و در میانه راه خبر شهادت آن امام بزرگوار را شنیدند و با مالیدن خاک‌برسر و روی خود به سوگ ابا عبدالحسین (ع) و یارانش نشستند.

مراسم خاص گلگیران بیجار آذرماه سال ۹۰ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

گهواره گردانی حضرت علی‌اصغر (ع)

حرکت گهواره حضرت علی‌اصغر (ع) از رسوم دیگری است که به یاد طفل شش‌ماهه امام حسین (ع) بر روی دوش مادران در میان عزاداران حسینی به حرکت در می‌آید و مادران نذورات و صدقات خود را در این گهواره‌ها می‌اندازند.

این گهواره با پارچه‌های سبز و سیاه تزیین می‌شود و مادران با گریه و ماتم برای کوچک‌ترین سرباز دشت کربلا این گهواره را همراهی و عزاداری می‌کنند. سینه‌زنی، زنجیرزنی و قربانی‌کردن گوسفند در جلوی دسته‌های عزاداری و توزیع شیر، شربت و خرما از دیگر مراسم استان کردستان در ایام محرم است.
نذر خون در ایام محرم

 

نذر خون

یکی دیگر از اتفاقات خوب طی سال‌های اخیر است که به‌جای بعضی از روش‌های نادرست گذشته همچون قمه‌زنی جایگزین شده است و مردم استان به‌ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا در صف‌های طولانی برای اهدای خون می‌ایستند و خون خود را برای نیازمندان اهدا می‌کنند. هر ساله اداره کل انتقال خون کردستان با استقرار گروه مجهزهای سیار خود در روزها و شب‌های تاسوعا و عاشورا از افراد متقاضی، خون‌گیری می‌کنند و این سنت حسنه را ادامه می‌دهند.

محرم که می‌شود سنندجی‌ها به عشق سرور و سید و سالار شهیدان رخت عزا به تن می‌کنند، و همه داغدار داغدارترین شهادت تاریخ خواهند بود.