ایجاد منطقه بین‌المللی نوآوری در ایران

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشست خبری المپیک فناوری با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان صبح امروز برگزار شد.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در این نشست، عنوان کرد: در ارتباط با المپیک فناوری، نزدیک به یک سال است پارک و مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی تلاش کردند بتوانند یک برنامه فاخر هیجان‌انگیز برای ایجاد شور در زیست‌بوم فناوری ایجاد کنند که جنس جدیدی در تحرک زیست بوم فناوری باشد.

وی افزود: مجموعه‌های نوآورانه اگر خود نوآوری نکنند خواهند مرد. معاونت علمی یکی از اصلی ترین ستون‌های نوآوری در کشور است که باید نواوری کند. دهقانی عنوان کرد: در هر دوره معاونت، چندسالی برنامه‌های جذاب بوده است. مثل برنامه شب یلدا در حوزه فناوری. اما چون از آن گذشته است، ایجاد برنامه‌های جدید در چهارچوب‌های جدید نوآوری معاونت لازم است. المپیک فناوری از این برنامه‌ها است‌.وی اظهار کرد: همین الان ۵ الی ۶ ماه است مسابقات ملی در سطح استان‌ها انجام شده و جریان سازی را دنبال می‌کند. هم انگیزه و هم الگو پیدا می‌کنند.

ایجاد منطقه بین‌المللی نوآوری در ایران

دهقانی در ادامه گفت: خبر دوم خوب و مهم، ایجاد منطقه بین‌المللی نوآوری در ایران است. یکی از نقاط قوت شهید جمهور ایجاد زیرساخت برای کارهای بزرگ آینده است. حضرت آقا نیز در این باره به شهید رئیسی فرمودند که ویژگی دولت این است که فردا را فدای امروز نکرد. زیرساخت خیلی کار دارد، مثل هماهنگ کردن نهادهای مختلف.
وی عنوان کرد: این امر باعث می‌شود سرمایه‌گذاری خارجی راحت تر باشد تا بتوانیم شرکتهای خارجی را داشته باشیم اینترنت با کیفیت‌تر، امکانات و خدمات بهتری داشته باشیم.
دهقانی ابراز امیدواری کرد در افق ۱۴۰۸ این اتفاقات بیفتد که بتوانیم یک زیست‌بوم نمونه و جامع نوآور شامل محل کار و زندگی داشته باشیم.وی افزود: منطقه ۳۰۰ هکتار مسکونی که تبدیل به شهر نوآوری شود و طراحی‌های آن انجام شده است.دهقانی اظهار کرد: بحث بعدی اینکه آن‌جا پایگاه برتر برای جذب نخبگان و متخصصان ایرانی غیرمستقر در کشور شود. برنامه‌ریزی این است که این منطقه یکی از ده پایگاه برتر فناوری در منطقه باشد.وی افزود: قرار است حداقل ۲۵۰۰ شرکت آنجا مستقر شوند. ایجاد حداقل ده مام فناوری که در طی دو ماه آینده در حوزه کوآنتوم و زیست مهندسی افتتاح خواهد شد.دهقانی اظهار کرد: حداقل ۵۰ شرکت و سازمان غیرایرانی مرتبط با فناوری حضور داشته باشند که باعث دامنه اشتغال حداقل ۵۰ هزار نفر خواهد شد.

اففتاح سازمان ملی هوش مصنوعی

وی خاطرنشان کرد: خبر سوم این که سازمان ملی هوش مصنوعی مصوب شد و شورای راهبری ملی هوش مصنوعی تشکیل شد. فردا بعداز ظهر ساختمان سازمان به دست سرپرست محترم ریاست‌جمهوری افتتاح خواهد شد.
معاون علمی رئیس جمهور از ایجاد منطقه بین‌المللی نوآوری در ایران خبر داد.