مقایسه قیمت ورق گالوانیزه و ورق رنگی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ورق‌های گالوانیزه به دلیل داشتن پوشش فلزی از جنس روی، مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند و در صنایع مختلفی مانند ساختمان‌سازی، خودروسازی و تولید لوازم خانگی پرکاربرد هستند. از طرف دیگر، ورق‌های رنگی نیز از پوششی رنگی بر سطح خود برخوردارند و در صنایع مختلفی نظیر لوازم خانگی، مبلمان و بسته‌بندی به کار گرفته می‌شوند. این دو نوع محصول پوشش‌دار فولادی از نظر قیمت با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه محصولی است که از ورق سیاه یا ورق فولادی ساخته می‌شود. در فرایند گالوانیزه کردن، پوشش روی، بر سطح ورق اعمال خواهد شد و این پوشش سبب می‌گردد تا ورق گالوانیزه در برابر عوامل محیطی مقاوم باشد و در مناطق مرطوب مورد استفاده قرار گیرد.

ضخامت این قطعات بین 6 تا 18 میلی‌متر و طول آن بین 2 تا 6 متر متغیر است و وزن آن‌ها بین 8 تا 30 کیلوگرم برآورد می‌شود؛ از طرفی، ورق گالوانیزه مقاوم در برابر زنگ زدگی و خوردگی است و به دلیل این ویژگی‌ها در مناطق مرطوب، بسیار کاربرد دارد.

ورق رنگی چیست؟

ورق‌های رنگی در واقع یک نوع ورق گالوانیزه به حساب می‌آیند که به منظور زینت بخشیدن و زیباسازی تولید می‌شوند. فرایند تولید این نوع ورق‌ها مشابه با ورق‌های گالوانیزه است؛ اما در پایان به آن‌ها رنگ‌های مختلفی مانند سفید، آبی، قرمز، سبز، زرد، قهوه‌ای و نارنجی زده می‌شود. این قطعات رنگی بیشتر جهت کاربردهای تزئینی و ظاهری مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخلاف ورق‌های گالوانیزه که بیشتر در صنایع حساس کاربرد دارند، ورق‌های رنگی در ساخت لوازم خانگی، سقف سوله‌ها و موارد مشابه استفاده می‌شوند.

از آنجایی که ورق‌های رنگی از طریق ورق‌های گالوانیزه به مرحله‌ی تولید می‌رسند، آن‌ها نیز همانند ورق‌های گالوانیزه در برابر پوسیدگی، خوردگی و زنگ زدگی مقاوم هستند؛ این ویژگی آن‌ها را برای استفاده در موارد متنوع مناسب می‌کند.

تفاوت ورق گالوانیزه و ورق رنگی چیست؟

محصولات گالوانیزه از طریق پوشش دهی ورق‌های سرد و روغنی با استفاده از حوضچه‌های حاوی فلز روی به وجود می‌آیند. ویژگی منحصربه‌فرد آن‌ها به عنوان یک فلز، مقاومت در برابر رطوبت، زنگ زدگی و خوردگی است.

با وجود آن‌که ورق‌های رنگی از طریق فولاد گالوانیزه تولید می‌شوند، باید دارای مقاومت در برابر عوامل ذکر شده باشند؛ اما بهتر است بدانید پوشش‌های رنگی سبب تثبیت پوشش روی و افزایش مقاومت نهایی محصول و طول عمر آن خواهند شد.

سومین تفاوت محصولات گالوانیزه در صنایع مختلف کاربردهای گسترده‌ آن‌ها محسوب می‌شود. شیت‌های رنگی بیشتر جنبه زیبایی ظاهری و تزئینی دارند و جهت تولید محصولاتی مانند لوازم خانگی، بدنه و شاسی خودرو استفاده می‌شوند.

محصولات گالوانیزه فرمینگ مانند ورق‌های شیروانی رنگی به صورت سفارشی، در دستگاه رول فرمینگ قرار می‌گیرند تا شکل‌های مختلفی مانند ذوزنقه‌ای، کرکره‌ای و شادولاین را به خود بگیرند.

علی‌رغم باور عمومی، قیمت ورق گالوانیزه معمولا از شیت‌های رنگی بالاتر است و آن‌ها را برای کاربردهای بزرگ و کوچک صنعتی به طور گسترده مناسب می‌سازد.

چهار عامل اصلی افزایش قیمت ورق گالوانیزه نسبت به ورق رنگی چیست؟

ورق گالوانیزه و ورق رنگی دو نوع محصول فلزی پرکاربرد هستند که در بسیاری از صنایع و کاربردهای مختلف استفاده می‌شوند. با وجود شباهت‌های ظاهری، قیمت این دو نوع ورق متفاوت است؛ در ادامه به بررسی مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت خرید ورق گالوانیزه نسبت به ورق رنگی خواهیم پرداخت.

  • فرآیند گالوانیزه کردن:

فرآیند گالوانیزه کردن جهت پوشش دادن فلز، یک فرآیند هزینه‌بر است. این فرآیند شامل غوطه‌وری ورق در مذاب روی می‌شود که نیازمند تجهیزات خاصی است.

  • مواد اولیه گران‌تر:

روی به عنوان ماده اصلی پوشش گالوانیزه، نسبت به رنگ‌های مورد استفاده در ورق‌های رنگی، گران‌تر است؛ این اختلاف قیمت مواد اولیه نیز یکی از عوامل افزایش قیمت این قطعات محسوب می‌شود.

  • کیفیت و دوام بالاتر:

ورق گالوانیزه مقاومت و دوام بیشتری در برابر شرایط محیطی و خوردگی دارد؛ این ویژگی‌های برتر کیفی، باعث افزایش قیمت این نوع ورق می‌شود.

  • تقاضای بیشتر در صنایع:

ورق گالوانیزه عمدتا در صنایع سنگین و زیرساختی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تقاضای بیشتری برای آن وجود دارد؛ این تقاضای بالا نیز بر قیمت این محصول تاثیرگذار است.

در مجموع، هزینه‌های بالاتر تولید، به دلیل فرآیند گالوانیزه و مواد اولیه گران‌تر، در کنار ویژگی‌های برتر کیفی و تقاضای بیشتر در صنایع، مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت قطعات گالوانیزه نسبت به ورق رنگی محسوب می‌شوند.

سخن آخر

در نهایت، مقایسه قیمت ورق گالوانیزه و ورق رنگی به عوامل متعددی بستگی دارد. از آنجایی که ورق گالوانیزه از مقاومت بالاتری در برابر شرایط محیطی برخوردار است، جهت مناطق مرطوب مناسب خواهد بود.

مصرف‌کننده باید بر اساس نیازها و الزامات پروژه خود، میان هزینه اولیه و ویژگی‌های مناسب هر نوع ورق، تعادل برقرار کند تا بهترین انتخاب را داشته باشد. شما همراهان عزیز می‌توانید، جهت اطلاع از قیمت انواع ورق های فولادی از جمله قیمت ورق سیاه، ورق گالوانیزه، رنگی و... ، به سایت پیوان که از بهترین تامین‌کنندگان قطعات و ورق‌های فولادی به شمار می‌رود، مراجعه کنید.

ورق‌های گالوانیزه به دلیل داشتن پوشش فلزی از جنس روی، مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند و در صنایع مختلفی مانند ساختمان‌سازی، خودروسازی و تولید لوازم خانگی پرکاربرد هستند.