بدرقه عزاداران با شعار «خوش آمدی عزادار مکرم»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ از عصر همدان،  در شهر بهار دسته‌جات عزاداری در روز عاشورا و روز سوم عاشورا در دو نوبت صبح و بعدازظهر اقدام به عزاداری می‌نمایند که لازم به ذکر است مسیر عزاداری دسته‌جات در شب‌های محرم به‌مانند این دو روز نیست.

در این دو روز دسته‌جات عزاداری به دو قسمت تقسیم می‌شوند که دسته‌جات عزاداری محله قلعه، بعدازظهر و دیگر محله‌ها، صبح اقدام به عزاداری می‌نمایند.

علّت این‌کار نیز استقبال از عزاداران و مسیرهای متضاد دسته‌جات عزاداری با یک‌دیگر است.

دسته‌جات عزاداری که صبح اقدام به عزاداری می‌کنند مسیر عزاداری خود را از میدان امام خمینی(ره) ، مرقد آیت‌الله بهاری، مسجد جامع و نهایتاً مسجد النبی(ص) محله قلعه انتخاب می‌نمایند.

اما دسته‌جات محله قلعه عکس این مسیر را برای عزاداری انتخاب می‌کنند و علّت آن نیز شروع مسیرشان از محله قلعه است که برای دیگر دسته‌جات تقریباً انتهای مسیر است.

قبل از ظهر نیز اهالی قلعه از دسته‌جات عزاداری پذیرایی می‌کنند و عزاداری خود را به بعدازظهر موکول می‌کنند.

در بعدازظهر هم اهالی مساجدی که دسته‌جاتِ خود را قبل از ظهر برپا نموده بودند، از دسته‌جات عزاداری محله قلعه پذیرایی می‌کنند.

در مسیر عزاداری دسته‌جات محله قلعه در بعد از ظهر عاشورا و روز سوم عاشورا، آخرین مسجدی که از میهمانان پذیرایی می‌کند، مسجد علی‌ابن‌ابی‌طالب علیه‌السلام بهار است.

اهالی این مسجد از ساعت‌ها قبل مسیر را با آب و جارو برای استقبال از عزاداران آماده می‌کنند.

در این رابطه سید ابوالقاسم موسوی گلبار یکی از اعضای هیأت اُمنای مسجد علی‌ابن‌ابی‌طالب علیه‌السلام با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان گفتگو کرد و گفت: بیش از نیم قرن است که رسم استقبال از عزاداران در این مکان انجام می‌شود و اهالی این محله با شور و اشتیاق، هرساله آماده پذیرایی از عزاداران حسینی هستند.

وی گفت: اهالی مسجد برای استقبال، وظایف را در بین خود تقسیم می‌کنند و هرکسی داوطلبانه کاری را بر عهده می‌گیرد.

موسوی افزود: به‌عنوان مثال چند نفر پذیرایی را تهیه می‌کنند، عده‌ای دیگر آن‌ها را آماده می‌نمایند، چند نفر هم وظیفه آب و جارو مسیر را برعهده دارند و کارهای دیگر هم به‌همین نحو انجام می‌شود.

عضو هیأت اُمنای مسجد در ادامه گفت: سیستم صوت هم برای استقبال آماده شده و دسته‌جات عزاداری هنگام عبور از مقابل مسجد در این‌جا توقف نموده و عزاداری می‌کنند و از آن‌ها پذیرایی می‌شود.

اولین دسته عزاداری محله قلعه، یعنی دسته سینه‌زنی مسجدالنبی(ص) محله قلعه وارد محوطه مسجد علی‌ابن‌ابی‌طالب علیه‌السلام می‌شود.

جمعیتی که در این دسته حضور دارند بیش از یک‌هزار نفر تخمین زده می‌شود که مورد استقبال اهالی قرار می‌گیرند و پس از آن دسته‌جات زنجیرزنی به‌نوبت از مقابل مسجد عبور می‌نمایند.

در این بین گروه موزیک آیینی شهر لالجین نیز با نواختن موزیک عزاداری وارد محوطه مسجد شده و مورد استقبال قرار می‌گیرد.

آخرین دسته هم که دسته هیأت اباعبدالله‌الحسین قلعه معروف به حلیم‌پزان است وارده محوطه مسجد شده و با استقبال مواجه می‌شود و پس از عزاداری توسط اهالی مسجد با شعار: خوش آمدی عزادار مکرم/ دهد اجر تو را خلاق عالم، بدرقه می‌شوند.

پس از اتمام پذیرایی از دسته‌جات عزاداری، مجدداً مسیر عزاداری جارو و نظافت شده و اهالی مسجد، خود را برای استقبال دیگر در روز سوم عاشورا و شهادت امام سجاد علیه‌السلام از دسته‌جات عزاداری آماده می‌نمایند.

یکی از رسومات عزاداری در شهر بهار استقبال از دسته‌جات عزاداری توسط اهالی مساجد به‌عنوان میزبان است.