از «والعصر بخوان» تا «در جستجوی خدا»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ از صاحب نیوز، انتشار کتاب‌های جدید همواره موردتوجه و علاقه کتاب‌خوان‌ها و اهل مطالعه است. کتاب‌هایی که می‌توانند حرف و سخن نو داشته باشند و علاقه‌مندان به مطالعه را به سمت‌وسوی خود بکشانند. در این نوشتار چند کتاب نوانتشار را به شما مخاطبان گرامی معرفی کرده‌ایم.

*والعصر بخوان

«والعصر بخوان» تازه‌ترین جلد از مجموعه «قصه فرماندهان» است که به قلم «الهام طاوسی» در انتشارات سوره مهر به چاپ رسید. کتاب «والعصر بخوان» بر اساس زندگی سردار شهید حاج «اکبر آقابابایی» به بیان داستان‌هایی کوتاه از زندگی این شهید والامقام می‌پردازد.

شهید حاج «اکبر آقابابایی»، از فرماندهان شاخص سپاه پاسداران و مرد شماره یک عملیات کرکوک بود که سال ۱۳۷۵ به علت عوارض شیمیایی ناشی از جنگ تحمیلی به کاروان شهدا پیوست.

دوستانش او را اعجوبه‌ای می‌دانستند که در قلب کردستان فرماندهی می‌کرد، فرمانده‌ای جوان که در کوچه‌پس‌کوچه‌های جنوب شهر اصفهان قد کشیده بود، او یکی از بهترین طراحان جنگ بود و تمام دوره‌های نظامی و غیرنظامی سپاه را به جز خلبانی طی کرد. «والعصر بخوان» روایت‌هایی از ازدواج و زندگی خانوادگی شهید «آقابابایی» است که بیشتر آن‌ها برگرفته از خاطراتی است که دوستان و هم‌زمان او به فراخور زمان در کتاب‌هایی که از قبل چاپ شده، بیان کرده‌اند.

امتیاز این کتاب، روایت داستان‌هایی است که هنوز مخاطبی نشنیده و در کتابی نیامده است؛ مصاحبه‌هایی بکر که بعد از سال‌ها، از روزهای سخت جنگ کردستان و از زبان هم‌رزمان شنیده شده است. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «وقتی می‌آمد، مدتی آرامش و آسودگی خیال، مهمانم می‌شد. ماندن‌هایش دوام نداشت و دوباره باید زود برمی‌گشت.

بودن‌هایش کم بود، اما در همان زمان‌های کم هم احساس خوشبختی می‌کردم. از این که در کنارم بود، خوشحال بودم. دوباره که می‌خواست برگردد ناراحتی کنج دلم می‌نشست و در چهره‌ام مشخص می‌شد در دلم چه خبر است. اما اکبر به روی خودش نمی‌آورد و با شوخی و خنده می‌خواست حالم را عوض کند، اما هیچ‌چیز خوشحالم نمی‌کرد.

آخرسر هم سرش را می‌آورد دم گوشم و سوره والعصر را با آن لحن زیبایش می‌خواند و می‌گفت: «هروقت دلت گرفت، سوره والعصر بخون!» «والعصر بخوان» با شمارگان ۱۲۵۰ نسخه، در ۹۹ صفحه و با قیمت ۹۰ هزار تومان در بازار نشر موجود است.

*بر سفره توحید؛ سیری در مناجات شعبانیه

به همت مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی کتاب «بر سفره توحید؛ سیری در مناجات شعبانیه» با محوریت سیری در مناجات شعبانیه منتشر شد. کتاب «بر سفره توحید» صدر دو بخش تدوین شده است، نخستین بخش این کتاب درباره حقیقت دعا و مناجات شعبانیه است که در این بخش به اهمیت، حقیقت و شرایط استجابت دعا، اهمیت ادعیه اهل‌بیت (ع)، مراحل اخذ معارف، جایگاه مناجات شعبانیه، راه‌های کشف اعتبار ادعیه، هدف زندگی در مناجات شعبانیه و غیره پرداخته می‌شود.


بخش دوم این کتاب نیز به شرح فرازهای مناجات شعبانیه می‌پردازد که مباحثی نظیر حقیقت صلوات، بشنو دعای من، حقیقت دعا و اجابت، از تو به‌سوی تو گریختم، تقدیرم در دست توست، معنای الهی، روزی‌رسان و یاوری جز تو ندارم، من همیشه شرمنده‌ام حسن‌ظن به خدا، چه کسی از تو بخشنده‌تر، به جز اقرار به گناه چیزی ندارم، کارهای خوب من هم از توست و غیره را برای مخاطبان جوان خود بازگو می‌کند. در این کتاب در باب اهمیت دعا آمده است: «دعا، حقیقت عیادت و روح آن و اعتراف به عجز و فقر و مسکنت در محضر حضرت پروردگار و یکی از ارکان سلوک اولیاءا… است. دعا روح عبادت و عبادت روح دین است و بنابراین دعا روح دین است. به‌واسطه دعا بنده به حضرت قاضی الحاجات متصل شده و جریان امور خود را از منبع فیض و سرچشمه جود طلب می‌کند.

دعا، بزرگ‌ترین وسیله‌ای است که برای نیل به مقصود مفید است؛ زیرا تمام امور مبتنی بر سلسله اسبابی است که منتهی به ذات مقدس ربوبی می‌شود و دعا درخواست از آن ذات مقدس و کلید گشایش تمام قفل‌هاست.» این کتاب در شمارگان هزار نسخه با ویراستاری «مهدی قاسمی» و صفحه‌آرایی «حامد امامی»، در قالب ۱۴۳ صفحه با نثری شیوا و روان ویژه مخاطبان جوان به چاپ رسیده است.

*راز قنات

رمان «راز قنات» نوشته «فاطمه بختیاری» توسط انتشارات به‌نشر (آستان قدس رضوی) منتشر و روانه بازار نشر شده است. داستان این کتاب درباره دختری روستایی به نام «شهربانو» در زمان جنگ تحمیلی است. او با دوستش «کبری»، انبار جنس‌های احتکار شده را پیدا می‌کنند. آن‌ها در پی کنجکاوی به قناتی می‌روند که برایشان گرفتاری‌هایی متعددی را ایجاد می‌کند. «فاطمه بختیاری» نویسنده این اثر، متولد و ساکن قم، دارای مدرک کارشناسی ادبیات فارسی است. او حدود ۲۵ سال است به‌صورت جدی و مستمر در زمینه داستان‌نویسی و تدریس داستان‌نویسی فعالیت دارد. مسئول واحد خواهران انجمن شعر و قصه قم، مربی داستان‌نویسی در مراکز فرهنگی، داوری مسابقات و جشنواره‌های ادبی، سردبیری مجله امیدان، دبیری تحریریه مجله پوپک و بخش آسمانه مجله سلام بچه‌ها از جمله مسئولیت‌های اجرایی اوست. از کتاب‌های چاپ شده او برای مخاطب کودک و نوجوان می‌توان به «گلبرگ و دوست صمیمی‌اش خدا»، «دختری که ستاره‌ها را شست»، «آرزوی ماهی‌ها»، «آتیش پاره»، «بابابزرگ و راز صندوقچه»، «راز قنات» و «یتیم غوره» اشاره کرد.


«راز قنات» جدیدترین اثر «بختیاری» است که درباره آن می‌گوید: رمان «راز قنات» یک داستان برخاسته از دل بود به این معنا که نوشتن آن سفارش ناشر نبود و من برای چاپ آن را به انتشارات به‌نشر سپردم. این اثر تلاش کوچکی برای نشان‌دادن ارادت مردم ایران نسبت به امام رضا (ع) بود. در این رمان سعی کردم هم باورهای مذهبی مردم را بیان و هم هیجان داستانی برای مخاطب نوجوان ایجاد کنم. به گفته «بختیاری»، شخصیت‌های اصلی داستان دو دختر به نام‌های «شهربانو» و «کبری» هستند که در ایام جنگ تحمیلی در روستایی کوچک زندگی می‌کنند. در یک شب توفانی درختی روی دیوار باغ می‌افتد. «شهربانو» و «کبری» برای بازی روی درخت می‌روند. از شکاف دیوار قلعه را می‌بینند در همان موقع دو سوار به قلعه می‌روند.

آن‌ها کنجکاو می‌شوند تا بفهمند آن دو سوار برای چه به قلعه رفته‌اند. این اتفاق شروع ماجرایی بزرگ است که نه‌تنها «شهربانو» و «کبری»، بلکه همه مردم آبادی را درگیر می‌کند. نویسنده کتاب «راز قنات» با اشاره به لزوم خلق شخصیت‌های داستانی برگرفته از دختران نوجوان در داستان ادامه داد: نویسندگان در آثارشان کمتر به حضور نوجوانان آن هم دختران نوجوان در جامعه پرداخته‌اند. به نظرم پرداختن به حضور دختران فقط در آثار عاشقانه، ناسپاسی به این قشر از جامعه است.

اگر نقش واقعی دختران در انواع قالب‌های ادبی و گونه‌های مختلف داستانی بیاید، مسلماً حق مطلب ادا می‌شود. «بختیاری»، یکی از دلایل گره‌زدن ماجراهای کتاب را با امام مهربانی‌ها، توسل مردم به ائمه (ع) در زمان حوادث بزرگ مثل جنگ می‌داند و می‌گوید: جنگ تحمیلی یک اتفاق بزرگ بود که نه‌تنها در زمان خود؛ بلکه هنوز هم آثار آشکار و پنهان آن همراه ماست؛ البته جنگ تحمیلی یک حماسه بزرگ از مقاومت، ایثار و حب وطن بود که باید آثار آن به مخاطب امروز ارائه شود.

در «راز قنات» خواستم از تأثیر جنگ تحمیلی بر زندگی شخصی و فردی دختران بگویم. این کتاب تلاش کوچکی بود تا تقدیر کنم از مردم سرزمینم به‌ویژه از دختران نوجوانی که به‌یک‌باره بزرگ شدند و کارهای بزرگی کردند. نویسنده کتاب «آرزوی ماهی‌ها» با اشاره به این که در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور انواع وقف‌نامه برای ائمه اطهار (ع) داریم که نشان از توجه پیشینیان به وقف و ارادت آنان به امامان معصوم (ع) است، گفت: یکی دیگر از دلایلم برای پرداختن به این سوژه، توجه به وقف و جایگاه این سنت حسنه به‌ظاهر فردی؛ اما نتیجه‌بخش و اثرگذار در زندگی اجتماعی بود. در قالب داستان «راز قنات» ماجرای قناتی روایت می‌شود که برای تأمین هزینه سفر زائران به مشهد وقف شده است. این کتاب با ۱۳۶ صفحه و قیمت ۸۵ هزار تومان عرضه شده است.

*ذخیره المعاد فی شرح الارشاد
به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، دهمین جلد از کتاب «ذخیره المعاد فی شرح الارشاد» چاپ و روانه بازار نشر شد. کتاب «ذخیره المعاد فی شرح الارشاد» اثر فقهی ارزشمند علامه محقق «محمدباقر سبزواری» معروف به «فاضل خراسانی» از علما و فقیهان بزرگ دوره صفویه است که به همت پژوهشگران گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تصحیح و تحقیق شده است.

 

علامه «فاضل خراسانی» در حکومت صفویان مسئولیت و سمت‌هایی همچون منصب شیخ‌الاسلامی و امامت جمعه مرکز حکومت صفویه یعنی اصفهان را برعهده داشت. از وی کتاب‌ها و آثار مختلفی در فقه، اصول، کلام، فلسفه، اخلاق و تربیت و سیاست برجای‌مانده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کتاب «ذخیره المعاد فی شرح الارشاد» اشاره کرد.

برای تألیف این اثر از نسخ خطی کتاب، متن کتاب «ارشاد الاذهان» و برخی از شروحی که بر آن نوشته شده مانند «روضه الجنان»، «مجمع الفایده و البرهان فی شرح ارشاد الاذهان» و سایر منابع فقهی و حدیثی بهره گرفته شده است. کتاب «ارشاد الأذهان» یک دوره فقه از طهارت تا دیانت است که محقق سبزواری در این کتاب تنها بخش عبادات آن را شرح داده است. در واقع این کتاب از موسوعه‌های فقهی استدلالی مفصلی است که از زمان نگارش موردتوجه فقهای بزرگ واقع و حواشی و شروح متعددی بر آن نوشته شده است.

کتاب «ذخیره المعاد فی شرح الارشاد» به کوشش حجت‌الاسلام‌والمسلمین «مهدی شریعتی تبار»، به زبان عربی و در شمارگان ۳۰۰ نسخه و قطع وزیری، در ۴۵۲ صفحه منتشر شده و در اختیار جامعه هدف قرار گرفته است.

*بازنشر «در جست‌وجوی خدا»

کتاب «در جست‌وجوی خدا» به نویسندگی و تصویرگری «کلر ژوبرت» از مجموعه «کتاب نوش» از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بازنشر شد.

این کتاب که اولین‌بار در سال ۱۳۸۴ برای کودکان بالای هفت سال (نوخوان) منتشر شد، اکنون بعد از ۱۹ سال به نهمین مرحله چاپ رسیده است. کتاب «در جست‌وجوی خدا» که پیش‌تر برگزیده جشنواره کتاب رشد شده است، در مورد «موشکا» سنجاب کوچکی است که هر روز از بالای درخت می‌دید که بی‌بی سکینه، خدا را صدا می‌زند. اما هیچ‌کس جوابش را نمی‌دهد.

روزی «موشکا» تصمیم گرفت برود خدا را پیدا کند و از او بخواهد که جواب بی‌بی سکینه را بدهد. آیا او خدا را پیدا کرد؟! نویسنده در این کتاب با استفاده از داستان‌های حیوانات، به‌صورت غیرمستقیم به موضوع خداشناسی و بیان مفاهیم دینی و معنوی پرداخته است. حق نشر کتاب «در جست‌وجوی خدا» که یکی از پرخواننده‌ترین کتاب‌ها در مراکز فرهنگی هنری (کتابخانه‌ها) و پرفروش‌ترین کتاب‌های کانون است، پیش‌تر به زبان ترکی استانبولی، اسپانیایی و عربی واگذار شده است. شمارگان کتاب ۲۴ صفحه‌ای «در جست‌وجوی خدا» که نویسنده آن را به پسرش «هادی» تقدیم کرده، تاکنون به ۴۲ هزار و ۵۰۰ نسخه رسیده است.

دوستانش او را اعجوبه‌ای می‌دانستند که در قلب کردستان فرماندهی می‌کرد، فرمانده‌ای جوان که در کوچه‌پس‌کوچه‌های جنوب شهر اصفهان قد کشیده بود، او یکی از بهترین طراحان جنگ بود و تمام دوره‌های نظامی و غیرنظامی سپاه را به جز خلبانی طی کرد.