طلای ترش سیستان‌وبلوچستان در انتظار توجه مسئولان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛از عصر هامون، یکی از مرکباتی که امروزه کاربرد زیادی در خوراکی‌ها و درمان دارد، لیموترش است؛ لیموترش میوه‌ای با طعم و بوی بی‌نظیر است و سرشار از مواد مغذی برای بدن است.
 
لیموترش که به‌عنوان طلای ترش به‌حساب می‌آید یکی از مرکبات پرخاصیت است که علاوه بر فواید غذایی باعث افزایش سلامتی، طراوت، شادابی، جوانی و نیروی حیات است. لیموترش یکی از گونه‌های مرکبات مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری به‌حساب می‌آید.
 
 این محصول در طب سنتی در درمان روماتیسم، نقرس، یرقان، چاقی، سرماخوردگی، التهاب، آفتاب‌سوختگی، مالاریا، و خون‌ریزی بینی استفاده می‌شود. همچنین به‌صورت موضعی در رفع التهاب مخاط دهان و زبان، آفت و شکننده شدن ناخن‌ها مؤثر است. از طرفی اسانس لیمو که از پوست آن استخراج می‌شود دارای خاصیت آنتی‌باکتریال، آنتی‌سپتیک و کاهش‌دهنده فشارخون است.
 
سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط خاص آب‌وهوایی ظرفیت بی‌نظیری برای تولید لیموترش در کشور را دارد. لیموی تولیدی سیستان و بلوچستان علاوه بر فراوری خانگی شامل‌ترشی و آبگیری در منطقه، برای مصرف تازه‌خوری به سایر شهرستان‌های استان نیز ارسال می‌شود.
 
سؤال اینجاست حال که سیستان و بلوچستان این ظرفیت ویژه در تولید لیموترش را دارد، تا چه مقدار برای ارزآوری و معرفی این محصول در کشور تلاش شده است؟
یکی از موضوعات مهمی که باید موردتوجه مسئولین قرار بگیرد، حوزه کشاورزی و توسعه اقتصادی آن است. سیستان و بلوچستان باتوجه‌به شرایط آب‌وهوایی خاص خود می‌تواند به مهم‌ترین قطب کشاورزی کشور از جمله لیموترش تبدیل شود که این مسئله نیازمند نگاه ویژه مسئولین استان و کشور است.
 


 ۵ هزار و ۵۰۰ تن انواع لیمو در استان برداشت شده است
  مصیب سیاسر معاون مدیر باغبانی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، بیان کرد: سطح باغات لیموترش استان هزار و ۲۳۵ هکتار است که از این مقدار هزار و ۱۵۰ هکتار آن بارور است. پیش‌بینی تولید محصول امسال ۱۰ هزار و ۵۰ تن است.
 
وی افزود: شروع برداشت لیمو از اویل تیرماه است و تا شهریورماه ادامه دارد. تاکنون ۵ هزار و ۵۰۰ تن انواع لیموترش برداشت و روانه بازارهای مصرف داخلی و استان‌های هم‌جوار شده است.
 
 این مسئول خاطرنشان کرد: مناطق تولید این محصول ایرانشهر. دلگان، راسک، لاشا، نیکشهر، فنوج، قصرقند، سرباز، دشتیاری، کنارک، چابهار و زرآباد هستند. محصول لیمو استان در کشور شناخته شده است و لیمو سرباز به‌عنوان برند استانی معروف است.
 
وی با اشاره به برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی در تولید و معرفی این محصول افزود: تولید نهال سالم و استاندارد و معرفی ارقام جدید مثل رقم لیمو پرشین لایم و تولید در زیر شید (سایبان) از برنامه این سازمان است.
 
معاون مدیر باغبانی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: باتوجه‌به شرایط خاص منطقه فعلاً امکان برگزاری جشنواره برای معرفی این محصول نیست.
 

سیستان و بلوچستان به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید لیموترش ارگانیک نیازمند نگاه ویژه مسئولین است.