ظهور خوشه‌های طلایی گندم در کردستان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، گندم از مهم‌ترین غلات است که جزو قوت غالب مردم جهان به شمار می‌رود، شغل بیشتر مردم شهرستان دهگلان کشاورزی است که اکثر آنها نیز به کشت محصول گندم مشغول هستند، در سال زراعی ۱۴۰۳ بسیاری از کشاورزان این شهرستان متحمل مشکلاتی شدند که در ادامه به بحث و باز نمودن این موضوع اشاره خواهیم داشت.

علی کاظمی، کشاورز گندم‌کار و از ساکنان روستای گردمیران در گفتگو با خبرنگار کردتودی، اظهار داشت: کشاورزان با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، متأسفانه آنها به‌صورت دیم‌کاری فعالیت دارند، کشاورزی که در تلاش است تا مقداری گندم برداشت‌شده‌اش را بفروشد، حداقل باید دو روز را در صف انتظار بایستد و منتظر رسیدن نوبتش باشد.

کاظمی در ادامه تشریح کرد: استان کردستان آخرین پیک برداشت گندم در کل کشور است و به همین دلیل پایتخت اعلام می‌کند که انبارها پر شده و نمی‌تواند حجم بیشتری را در خود جای دهد، در واقع در برداشت گندم استان کردستان، عرضه و تقاضا به‌هم‌خورده است.

کاظمی کشاورز گندم‌کار دهگلانی اذعان کرد: متأسفانه سیلویی که در روستای گردمیران واقع شده است، دارای فضایی کوچک و کم بوده و چون روستاهای مجاور نیز گندم‌های خود را به سیلوی این روستا می‌آورند، به‌ناچار چند روزی را در نوبت تحویل گندم خواهند ماند.

وی در ادامه افزود: عدم درج افت بار گندم در برگه‌های تحویل بار کشاورزان از دیگر مشکلاتی است که کشاورزان در موقع تحویل بار گندم با آن روبه‌رو هستند، قبلاً کشاورز، میزان افت بار را در همان دقیقه در برگه ثبت می‌کرد و می‌دانست که گندمش چه میزان افت کیفیت بار را دارد، اما امسال افت بار را در برگه‌های تحویل قید نمی‌کنند، به این دلیل که شرکت متحمل ضرر و زیان نشود.

وی گفت: از دیگر مشکلات موجود عدم تعامل و همکاری جهاد کشاورزی شهرستان با کشاورزان است، بدین معنا که مقرر بود جهاد کشاورزی، زمین‌های کشاورزان را بیمه کند که هنوز نتوانسته آن را عملی سازد.

فرهاد طهماسبی، مسئول اکیپ افت و ریزش، جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان عنوان کرد: در شهرستان دهگلان ۷ مرکز تحویل گندم وجود دارد که ۲ مرکز آن سیلو بوده و ۵ مرکز دیگر آن گندم را تحویل می‌گیرد.

طهماسبی، در ادامه بیان داشت: وظیفه ما در فصل برداشت گندم، بازدید از کمباین‌ها، دادن معاینه فنی در برداشت اولیه به کمباین‌ها است.

وی اشاره کرد: توصیه به کشاورزان این است که حتی‌الامکان از کمباین کاکوب استفاده نکنند، زیرا این کمباین دارای تلفات پنهان بوده و محصول را به آرد تبدیل می کندو آرد نیز به هوا تبدیل می‌شود، لذا توصیه می‌شود از کمباین‌های جاندیز معمولی یا هلندی استفاده شود.

زلیخا میرکی، مسئول نباتات جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان تصریح کرد: ۸۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان دهگلان زیر کشت دیم و آبی قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود از این سطح ۱۷۰ هزار تن گندم برداشت شود.

میرکی اضافه کرد: در کاشت سال آینده به کشاورزان توصیه می‌شود که عمق کاشت را رعایت کنند، در صورت استفاده از خودمصرفی، حتماً سم زنی صورت گیرد، سمومی که مخصوص مناطق سرد است، به دلیل جلوگیری از سیاهک می‌باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کشاورزان تراکم را رعایت کنند، یعنی میزان بذری که به کار می‌برند در زمان کشت حداقل در اراضی آبی ۲۳۰ الی ۲۴۰ کیلوگرم جوابگو باشد و در اراضی دیم نیز بین ۱۵۰ الی ۱۶۰ کیلوگرم، مقدار مناسبی برای تراکم خوبی در کاشت خواهیم داشت.

۸۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان دهگلان زیر کشت دیم و آبی قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود از این سطح ۱۷۰ هزار تن گندم برداشت شود.