فنی حرفه‌ای نقش کلیدی در توسعه اشتغال و کارآفرینی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، ششم مرداد روز ملی کارآفرینی و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است. بدون تردید مهم‌ترین سرمایه هر سازمان و جامعه نیروی انسانی ماهر و متخصص آن است. در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته جهان آموزش فنی به‌عنوان عنصر مکمل نظام آموزشی در نظر گرفته می‌شود. در کشور ایران هم اهمیت مهارت‌آموزی به‌خوبی احساس شده است و به همین منظور ۶ مرداد روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نام‌گذاری شده است.

 سال‌ها از تدوین نظری سرمایه انسانی می‌گذرد. در این مدت، نقش و اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در توسعه اقتصادی نزد کشورهای توسعه‌یافته و بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه، شناخته شده است؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از کشورها برای ایجاد تحول در توسعه اقتصادی به‌عنوان پیش‌زمینه و اولین گام، اقدام به اصلاح نظام آموزش فنی و حرفه‌ای خود و سرمایه‌گذاری در آن می‌نمایند.

امروز جهان آن‌گونه اهمیت مهارت را لمس کرده است که کشورهای پیشروی صنعتی، انقلاب مهارت را به‌عنوان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای باقی‌ماندن در عرصه قدرت و رقابت جهانی همگام با تحولات سریع دانش و فنّاوری، تلقی می‌کنند.

سعید حیدریان، مدیر مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان دهگلان، در گفتگو با خبرنگار «کردتودی» اظهار داشت: ششم تا دوازدهم مردادماه به‌عنوان هفته ملی مهارت نام‌گذاری شده است، سازمان فنی و حرفه‌ای برای هر کدام از روزهای هفته ملی مهارت شعارهایی را در نظر گرفته است.

حیدریان در ادامه گفت: از اولین روز تا هفتمین روز هفته ملی مهارت به نام روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، روز رسانه، ترویج و اعتلای فرهنگ کار و مهارت، روز پژوهش، صلاحیت حرفه‌ای، نخبگان، اقتدار ملی، روز مجلس و دولت، آموزش‌های دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی، روز هم‌افزایی، امیدآفرینی، پیشکسوتان، بانوان مهارتی، روز افزایش مشارکت مردم، خیرین مهارتی و توسعه بخش غیردولتی و روز نیاز امروز و فردای ایران نام‌گذاری شده است.

مدیر مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان دهگلان عنوان کرد: باتوجه‌به اینکه شعار امسال به جهش تولید با مشارکت مردم توسط رهبر معظم انقلاب نام‌گذاری شده است، هدف از این شعار در سازمان فنی و حرفه‌ای بسیار مهم و بارز است، نقش این سازمان در سال جاری، تولید نیروی انسانی برای بازار کار است.

حیدریان در ادامه افزود: مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دهگلان، آماده آموزش و پذیرش افراد کارآموز، کارآموزان آزاد، بیمه بیکاری، دانش‌آموزان، دانشجویان، افراد فاقد حرفه، بازاریان، اصناف، کارآموزان جواز صنایع و کارخانجات، آموزش در کمپ و آموزش روستائیان خواهد بود، هدف سازمان فنی و حرفه‌ای تولید نیروی انسانی در سایر بخش‌های سازمان است.

وی در ادامه یادآور شد: مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان دهگلان در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۷۷ هزار نفر/ ساعت آموزش در بخش‌های مختلف از جمله بخش ثابت مرکز، بخش کارگاه‌های آموزشی، بخش کارگاه‌های صنایع ضمن کار، بخش کارگاه مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی، آموزش در کمپ ترک اعتیاد، آموزش روستائیان، ارائه داده است.

حیدریان رئیس اداره فنی و حرفه‌ای دهگلان اذعان کرد: در بخش آموزش روستائیان (خانم‌های خانه‌دار) حدود ۲۰ هزار نفر / ساعت آموزش در زمینه قالیبافی با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان داشته است، در این راستا، مرکز فنی و حرفه‌ای با کمیته امداد امام تفاهم‌نامه‌ای امضا شده و همکاری خوبی صورت‌گرفته است، در بخش پادگان و کارگاه‌های آموزشی سربازان حین خدمت بالغ بر ۱۹ هزار نفر /ساعت آموزش ارائه شده است، در بخش کارگاه‌های ثابت شهری نیز حدود ۳۳ هزار نفر /ساعت و بالغ بر ۲۰۰ نفر آموزش‌داده‌شده است.

وی ابراز داشت: در مهارت‌آموزشی در محیط کار واقعی یا استاد – شاگردی که محیطی جدا از مرکز بوده و کارآموز به مرکز مراجعه کرده و ثبت‌نام می‌کند، بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که سازمان فنی حرفه‌ای با اصناف دارد، صاحب‌کار یا صاحب جواز کسب به‌عنوان مربی و کارآموز نیز به‌عنوان هنرجو در کارگاه آموزش‌دیده و در نهایت در طی آزمونی که توسط مرکز از هنرجو گرفته می‌شود، مدرک تحصیلی معتبری به کارآموز داده خواهد شد.

حیدریان تأکید داشت: کارگاه صنایع شاغلین بنگاه اقتصادی که مختص به کارگران شهرک صنعتی است، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۴۸ نفر (۱۷۰۰ نفر /ساعت) از متقاضیان شاغل در کارخانجات در مرکز آموزش فنی حرفه‌ای آموزش‌دیده‌اند، حدود ۱۰۰۰ نفر / ساعت به مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی سربازان آموزش‌داده‌شده و افراد معتاد بهبودیافته که در کمپ های ترک اعتیاد هستند نیز توسط مرکز فنی حرفه‌ای حدود ۴۷ نفر (۳۰۰۰ نفر /ساعت) در سال ۱۴۰۲ آموزش‌داده‌شده است.

وی تصریح کرد: از مجموع آموزش مرکز آموزش فنی حرفه‌ای دهگلان در سال گذشته توانستیم در حدود ۸۲ درصد تحقق آموزش را کسب کنیم، در عملکرد آموزشگاه‌های آزاد سطح شهرستان دهگلان در سال ۱۴۰۲ باید بگوئیم که حدود ۱۸ آموزشگاه آزاد در سطح شهرستان اعم از آموزشگاه خیاطی، آرایش و پیرایش مردانه و زنانه، کامپیوتر، آشپزی، آموزشگاه چرتکه وجود داشته که بالغ بر ۹۸ هزار نفر/ ساعت (۴۱۶ نفر خانم و ۸۶ نفر مرد) آموزش داشته‌اند .

حیدریان در ادامه اضافه نمود: عملکرد بخش خصوصی و تحقق آموزشگاه‌های آزاد در شهرستان دهگلان حدود ۲۰۰ درصد بوده است، به این دلیل که تعهد مرکز فنی و حرفه‌ای ۴۸ هزار نفر/ساعت بوده که این رقم از دوبرابر نیز فراتر رفته است، کارآموز المپیادی رشته خیاطی را داشته‌ایم که به مرحله کشوری نیز صعود کرده است و دیپلم افتخار را کسب کرده است.

وی با اشاره به اجرای طرح ملی مدرسه تابستانه مهارت در دهگلان بیان داشت: تابستان ۱۴۰۲ اجرای طرح ملی مدرسه تابستانه مهارت که جزو تفاهم ۷ جانبه کشوری بوده است که شامل سازمان آموزش‌وپرورش، کمیته امداد امام خمینی (ره)، دانشگاه آزاد، سازمان صداوسیما، سازمان بسیج دانش‌آموزی، وزارت کار و سازمان فنی و حرفه‌ای است، در این طرح بالغ بر ۱۱۰ نفر دانش‌آموز در رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال آموزش‌دیده‌اند، طرح ملی مدرسه تابستانه به‌صورت تفاهم‌نامه سه‌ساله بود.

حیدریان تشریح کرد: در چهارماهه اول سال ۱۴۰۳ حدود ۶۰ نفر دانش‌آموز ثبت‌نام کرده‌اند، در سه کارگاه تأسیسات، برق و اتومکانیک که اکنون در حال برگزاری دوره می‌باشند، در بخش ثابت شهری نیز بالغ بر ۸۰ هزار نفر/ ساعت، در بخش پادگان سربازان وظیفه حدود ۱۵۰۰ نفر/ ساعت، در بخش کارگاه صنایع ضمن کار که مربوط به شهرک صنعتی و کارخانجات است، بالغ بر ۱۰۰۰ نفر/ ساعت، در بخش مهارت‌آموزی محیط کار واقعی که در بخش اصناف صورت می‌گیرد، حدود ۳۰۰۰ نفر/ ساعت و در بخش معتادان بهبودیافته بالغ بر ۳۰۰۰ نفر/ ساعت عملکرد داشته‌اند، در بخش خصوصی و آموزشگاه‌های فعال در سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۲۵ هزار نفر/ ساعت آموزش‌دیده‌اند.

وی گفت: در طی چند سال اخیر، مردم استقبال خوبی از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کرده‌اند، جواب این سؤال که علم بهتر است یا مهارت، ذهن بسیاری از هنرجویان را به خود جلب کرده بود، در جواب این سؤال تأکید ما بر این بوده که علم بهتر است، اما در کنار آن الزاماً مهارت نیز باید داشت.

مدیر مرکز فنی و حرفه‌ای دهگلان اعلام داشت: دانشجویانی که از نظر علمی تمامی واحدهای درسی‌شان را پاس کنند، برای فارغ‌التحصیلی در رشته تحصیلی خود تا مدرک فنی و حرفه‌ای را اخذ ننمایند، در استخدام و پذیرش دچار مشکل خواهند داشت، در واقع آن کارآموز دارای علم بوده، اما هیچ مهارتی ندارد، شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا که با سازمان فنی و حرفه‌ای تفاهم‌نامه امضا کرده‌اند در صورت داشتن مدرک فنی حرفه‌ای متقاضی، پذیرش و استخدام وی صورت خواهد گرفت.

حیدریان مدیر مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان دهگلان در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه روندگرایش و استقبال جوانان، متقاضیان و کارآموزان برای یادگیری مهارت و آموزش در شهرستان دهگلان مدتی است که رو به بهبودی پیش می‌رود، مرکز آموزش فنی حرفه‌ای شهرستان دهگلان یکی از مراکزی است که از لحاظ تجهیزات در سطح یک قرار دارد و همچنین مربیان مرکز نیز از اساتید باتجربه در استان کردستان هستند، از مردم می‌خواهیم که فرزندان خود را برای یادگیری و آموزش به مرکز آموزشی فنی حرفه‌ای بفرستند، یا حتی می‌توانند به همراه آنها به بازدید از مرکز مراجعه کنند.

سازمان فنی حرفه‌ای نقش کلیدی در توسعه اشتغال و کارآفرینی در تمام استان‌های کشور دارد و آموزش‌های مهارتی برای ورود به کسب‌وکار و موفقیت در کارآفرینی ضروری است.