راه‌اندازی جشنواره‌ها به تولید تئاتر کمک کرد/ نرخ اجاره سالن‌ها بالاست

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارگردان نمایش «افلیا» یکی از مشکلات گروه های تئاتری را نرخ بالای اجاره سالن های نمایش عنوان کرد و افزود: در مورد سالن‌های نمایش، اوضاع خوب نیست. سالن‌های خصوصی که اجاره‌های نجومی دارند. تعداد محدودی سالن هم هست که به صورت درصدی وارد مذاکره می شوند و کار می‌کنند که اینها هم شرایط خاص خود را دارند؛ این که باید در کار، بازیگر سلبریتی حضور داشته باشد و یا این که کار، یک کار اورجینال باشد.

وی افزود: سالن‌های دولتی هم نوبتی هستند و هر کارگردانی دو سال یک بار می‌تواند در این سالن‌ها اجرا کند، این که چرا باید چنین قانونی بگذارند دلیل منطقی ندارد.

فتحی تاکیدکرد: این مساله به دغدغه ای برای نمایش هایی که تهیه‌کننده و دلگرمی از حیث کمک هزینه و اسپانسرینگ ندارند، تبدیل شده است.

سیاست گذاری در مورد تئاتر باید به گونه ای باشد که برای قشر متوسط یا حتی درجه سه جامعه هم نمایش ها قابل تماشا و دیدن باشندتهیه کننده نمایش «تصادف قطار ۵:۲۵» افزود: امیدوارم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌های ناظر بر سالن‌های خصوصی نظارت را از سالن های نمایشی خصوصی بابت این مبالغ کلانی که از گروه های تئاتری دریافت می‌کنند، بیشتر کنند.

فتحی تصریح کرد: حتی شخصی که تئاتری نیست اما با گروه‌های تئاتری کار می‌کند باید درد خیلی از این تئاتری‌ها را بداند، با این روند، چرخه تئاتر متوقف می‌شود و فقط برای نمایش‌های محدودی، کارها جلو خواهد رفت.

بازیگر نمایش «مجلس آخر» ادامه داد: سیاست گذاری در مورد تئاتر باید به گونه ای باشد که برای قشر متوسط یا حتی درجه سه جامعه هم نمایش ها قابل تماشا و دیدن باشند و قابلیت اجرایی کردن داشته باشند و اجراهایی هم داشته باشیم که قشر متوسط هنرمند جامعه بدون سلبریتی و تهیه کننده هم بتواند اجرای خود را روی صحنه ببرد. در غیر این صورت فضای رقابت و تولید آثار متنوع و کیفی محدود می شود.

فتحی گفت: چون از بازیگری شروع کرده‌ام دغدغه بازیگری هم دارم. البته قبلا خیلی دغدغه‌مند نبودم اما از جایی که یاد گرفتم چطور باید خلق کنم و این اتفاق برایم جذاب شد، علاقه‌مندتر به کارگردانی شدم و آن را خیلی پررنگ و جدی‌تر دنبال می‌کنم.

وی با بیان این‌که در مرحله پیش‌تولید یک سری فیلم‌های کوتاه است که به زودی شروع می‌شود، درباره این که کارگردانی تئاتر سخت‌تر است یا سینما گفت: هر دو به نوعی کار آسانی در کشور نیست. چون ما خیلی نمی‌توانیم حمایت از هر حیثی در کشور داشته باشیم. خیلی وقت‌ها کارگردان‌هایی شروع به کار می‌کنند که خیلی گروه منسجم و خوبی ندارند. در کشور هم کار تیمی خیلی جا نیفتاده است. این که گلچین کنی و آدم‌های خودت را پیدا کنی زمان‌بر است و در یک زمان طولانی این اتفاق می‌تواند بیفتد.

نویسنده نمایش «خواب عجیب» افزود: امیدوارم بتوانم این را برای خودم رقم بزنم که گروه منجسم داشته باشم و تولیدات خیلی خوب و با کیفیتی ارائه دهم هم برای خودم و هم برای گروهی که همکاری می کنند.

یک کارگردان و بازیگر تئاتر گفت: در یکی دو سال اخیر آثاری بسیار خوبی در حوزه تئاتر تولید و جشنواره‌ها دوباره راه اندازی و گروه‌ها مشغول به کار شده اند اما یکی از دغدغه‌های فعلی گروه‌های تئاتری نرخ بالای اجاره سالن‌های خصوصی است.