به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ باسکول 60 تنی تریلی کش قابل طراحی و اجرا در مدل داخل زمین، روی زمین و روی زمین لبه دار میباشد. این باسکول مناسب وسایل نقلیه ای است که طول آن ها از 16 متر بیشتر نباشد. همچنین قیمت باسکول های 60 تنی بسته به لودسل انتخابی توسط مشتری طیف وسیعی از قیمت دارد.
اجزای تشکیل دهنده باسکول 60 تنی
1) فونداسیون باسکول 60 تنی
فونداسیون سازه زیرین باسکول میباشد، كه از میلگردهای به هم كلاف شدهو صفحه هایی (Base Plate) جهت محل قرارگیری حسگرهای وزن یا لودسلها تشكیل شده استو فضای بین میلگردها را پس از قالبگیری با بتن پر مینمایند.
نقش فونداسیون آن است كه با كلاف و یكپارچه شدن با دیگر نقاط اعمال نیروی وزن، و گستردهتر نمودن مجموع سطوحی كه وزن كل به آن اعمال میشود، فشار ناشی از وزن بار را كاهش داده و مانع از نشست و فرو رفتن آن به داخل زمین شود.
استقرار صحیح باسكول در محل نصب و انتقال صحیح بار به زمین از وظایف فونداسیون میباشد. اهمیت این جزء تا آنجایی است كه 30% از دقت باسكول به كیفیت و نحوه اجرای آن وابسته است.
انواع فونداسیون 60 تن از نظر نوع اجراء به دو صورت می باشد :
- فونداسیون اجرا در محل
- فونداسیون پیش ساخته
فونداسیون پیش ساخته باسکول 60 تنی
در فونداسیون های پیش ساخته، تمامی مراحل مربوط به ساخت فونداسیون در كارخانه انجام می شود و تولید و عمل آوری بتن در شرایط استاندارد و كنترل شده جهت حصول بیشترین مقاومت صورت می پذیرد. با توجه به امكان استفاده از قالب ریزی معكوس در كارخانه این فونداسیون ها بصورت قالب ریزی معكوس بتن ریزی می گردد و در استخرهای آب عمل آوری می شوند این كار باعث بالابردن مقاومت فونداسیون می شود.
نكته قابل توجه در مورد فونداسیونهای پیشساخته آن است كه سرعت اجرای سازه و نیز مقاومت بتن (به شرط اجرا تحت شرایط و مواد كنترل شده و عملآوری مناسب بتن) در آن بیشتر، و هزینه آن به دلیل میزان گودبرداری كمتر از حالت اجرای فونداسیون در محل میباشد.
فونداسیون اجرا در محل باسکول 60 تنی
در این نوع فونداسیون كلیه عملیات مربوط به آماده سازی فونداسیون در محل نصب باسكول انجام می گردد. لذا بدلیل عدم كنترل بر روی شرایط محیطی و استفاده از نیروهای غیر متخصص، در اغلب مواقع ساخت این فونداسیون بصورت كارشناسی انجام نمی شود و با گذشت زمان و بدلیل نبود مقاومت لازم در فونداسیون دقت و صحت عملكرد باسكول پایین آمده و سبب بروز خطا در اندازه گیری می شود.
2) لودسل باسکول 60 تنی
یکی از مهمترین قسمت های هر باسکول، لودسل آن می باشد که با توجه به وجود دیدگاههای مختلف در طراحی و تولید این محصول، لودسل باسکول می تواند بصورت های مختلف و متفاوت تولید گردد. همانطور که می دانیم لودسل یک ابزار دقیق می باشد لذا لزوم رعایت اصول مهندسی و تکنولوژی تولید در آن بسیار مهم و ضروری می باشد.
اصولاً دقت و کیفیت هر لودسل به چند عامل اصلی نظیر طراحی لودسل، هسته لودسل، استرین گیج، محفظه کالیبره لودسل، نوع اتصالات و جوشکاری لودسل و مقره لودسل بستگی دارد.
در ایران شرکت های زیادی هستند که لودسل های باسکول جاده ای را به فروش می رسانند. به عنوان نمونه شركت فرد ایران تنها نماينده انحصاری لودسل های مدل PR 6221 و PR 6201 شركت مینه بئا (سارتوریوس سابق) آلمان در ایران می باشد.
ضرر میلیاردی استفاده از لودسل بی کیفیت
توزين غير دقيق باسكول مخصوص توزین کامیون و تریلی که ناشی از تولید بی کیفیت و استفاده از لودسل (سنسور وزن) چینی آن می باشد می تواند در كوتاه مدت معادل چند برابر ارزش اقتصادي باسكول ضرر مالی را به صاحب آن تحميل نماید!
خطای عملکرد یک باسکول با 30 توزین در روز و با حداقل خطای 20 کیلوگرم در يک كارخانه فولاد می تواند در طول يكسال نزديک به 5 میلیارد تومان به صاحب کارخانه ضرر رسانده است این خسارت در سایر اصناف با توجه به ارزش کالایی که توزین می شود می تواند میلیون تومانی برآورد شود.
3) نمایشگر باسکول 60 تنی
نمایش نیروی اندازه گیری شده توسط لودسل ها به صورت وزن بر عهده نمایشگر باسکول است. بیشتر لودسل های استفاده شده در صنعت توزین آنالوگ می باشد. نمایشگر باسکول وظیفه دارد اطلاعات را به حالت دیجیتال تبدیل کرده و آن را به صورت عددی نشان دهد.
4) جعبه تقسیم باسکول 60 تنی
در باسکول های جاده ای و سنگین با توجه به ابعاد باسکول تعداد لودسلها 4 ، 6 و 8 عدد می باشد، لذا نیاز به دستگاهی جهت متحد کردن این لودسلها و ارتباط یکپارچه آنها با نشاندهنده می باشد، این دستگاه را جعبه تقسیم j-box می نامیم.
مسئولیت جمع آوری و یکپارچه سازی کلیه اطلاعات ورودی از لودسل ها و همچنین ارسال آنها بر روی نشاندهنده بر عهده جعبه تقسیم است . البته باید دقت شود که جعبه تقسیم باسکول فقط یک ارتباط دهنده و مسئولیت جمع آوری اطلاعات را دارد و به هیچ عنوان نباید به نحوی طراحی و تولید شده باشد که با وجود قطعات الکترونیکی نظیر مقاومت و پتاسیومتر بخواهد اطلاعات دریافتی را تغییر دهد .
اگر در جعبه تقسیم مقاومت (پتانسیومتر) وجود داشته باشد هدف از آن جبران ضعف سایر اجزای باسکول نظیر ضعف پلاتفرم، فونداسیون غیر استاندارد، لودسل نامرغوب و… به هنگام کالیبراسیون می باشد و در این حالت به علت وجود قطعات الکترونیکی با افزایش دما و یا کاهش دما در مقاومت تغییر رخ می دهد که به دنبال آن تغییر در وزن نمایش داده شده ایجاد می گردد لذا باسکول دچار بی دقتی در اندازه گیری وزن میشود.
5) پرینتر باسکول 60 تنی
چاپگر باسکول 60 تنی یک دستگاه است که برای چاپ اطلاعات وزنی و دیگر اطلاعات مرتبط با وزن بارها در محلهای وزنگیری استفاده میشود. این دستگاه به طور معمول در ایستگاههای وزنگیری جادهای، ایستگاههای باسکول و مراکز توزین استفاده میشود.
عملکرد چاپگر باسکول 60 تن به این صورت است که ابتدا باری که بر روی باسکول قرار دارد وزن گرفته میشود. سپس این اطلاعات به چاپگر ارسال میشود و چاپگر آن را بر روی رسید یا برچسب مربوطه چاپ میکند. اطلاعاتی مانند وزن بار، تاریخ و زمان وزنگیری، شماره سریال باسکول و ممکن است سایر اطلاعات مرتبط نیز به همراه آن چاپ شود.
از پرینتر باسکول 60 تنی برای ثبت و نگهداری دقیق اطلاعات وزنی بارها استفاده میشود. این اطلاعات میتواند برای اهداف تجاری، مالی، مالیاتی و قانونی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، با استفاده از این چاپگر، امکان صدور رسیدهای وزنگیری و گزارشهای مربوطه نیز وجود دارد.
لازم به ذکر است که با توجه به پیشرفت تکنولوژی، چاپگرهای باسکول جاده ای میتوانند امکاناتی مانند اتصال به شبکههای اطلاعاتی، ذخیره سازی اطلاعات در حافظه داخلی و ارتباط با سیستمهای مدیریت وزن بار را نیز داشته باشند.
نکات مهم نگهداری باسکول 60 تنی
6 اقدام اصلی که به صورت دائم توسط مالك باسكول 60 تنی باید انجام پذیرد:
- مجرای آب را تمیز نگه دارید
- باسكول را تمیز نگه دارید
- باسكول را به طور مرتب سرویس نمایید
- از رمپ های ورودی و خروجی نگهداری كنید
- از منبع تغذیه خوب استفاده نمایید
- از جوشكاری بر روی سطح باسكول 60 تنی خودداری نمایید
کالیبراسیون باسکول 60 تنی
پس از خرید باسکول و نصب آن می بایست باسکول توسط آزمایشگاه همکار مورد تایید اداره استاندارد در زمینه آزمون باسکول های وسایل نقلیه چرخدار جاده ای (استاندارد ملی 10274) استاندارد شده و پروانه مجوز فعالیت دریافت نماید. همچنین هرگاه قطعات حساسی از باسکول نظیر لودسل (سنسور وزن) و یا نمایشگر وزن باسکول تعویض و یا تعمیر شوند باسکول می بایست توسط آزمایشگاه همکار مورد تایید اداره استاندارد در زمینه آزمون باسکول های وسایل نقلیه چرخدار جاده ای (استاندارد ملی 10274) مجددا کالیبره، تنظیم و استاندارد شوند.
نحوه نصب و پیاده سازی باسکول 60 تنی
مراحل نصب و راه اندازی کامل باسکول های جاده ای شامل موارد زیر می باشد:
• آماده سازی زیرساخت لازم برای نصب باسکول و گودبرداری محل و ساخت اتاقک باسکول مطابق با نقشه ارائه شده از طرف شرکت
• اجرای فونداسیون پیش ساخته توسط شرکت در یک روز و یا اجرای فونداسیون اجرا در محل توسط مشتری
• نصب سازه باسکول در یک روز
• نصب تجهیزات الکترونیک باسکول دیجیتال شامل لودسلها، سیم کشی تا اتاقک در کمتر از چندساعت
• کالیبره باسکول جهت دریافت گواهی استاندارد برای شروع کار باسکول
نکات مهم خرید باسکول 60 تنی
انتخاب صحیح یک باسكول 60 تن باید حتماً با توجه به عوامل مهم زیر انجام شود:
1) شرایط آب و هوایی، میزان متوسط دما و رطوبت و بازه تغییرات آن در محل نصب
2) نیاز به جابجایی باسكول در آینده
3) حداقل زمان قابل تخصیص برای نصب و راهاندازی (فوریت زمانی نصب و راهاندازی)
4) هزینههای مراحل اجرا و حمل و نقل
5) متوسط تعداد توزین در روز
6) حداكثر بار محوری وسیله نقلیه ای كه توزین می گردد.
7) مسقف بودن و محدودیت فضا برای انجام مراحل نصب
همچنین در انتخاب نحوه قرارگیری باسكول در محل نصب، كه به دو شكل همكف زمین (داخل گود) و یا روی زمین امكانپذیر است؛ تصمیمگیری باید با توجه به عوامل زیر صورت پذیرد:
1) مقاومت زمین نسبت به تحمل فشار
2) سطح آبهای زیرزمینی
3) میزان حداقل و حداكثر دما و میزان بارندگی
4) مقدار فضای قابل تخصیص برای نصب باسكول
5) امكان ریزش كالا به هنگام توزین
6) امكان تجمع خاك، گل و لای و مواد زاید در زیر باسكول (در معادن و محیطهای خاكی و پرتردد)