شفیعی: الكساندر گريشوک به ایران می‌آید/ مربی روسی در المپیاد جهانی شطرنجبازان را هدایت می کند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با توجه به نزدیک شدن زمان مسابقات المپیاد جهانی بوداپست مجارستان و حساسیت آن علیرضا شفیعی مدیر فنی تیم‌های ملی در یک گفتگو درباره آخرین وضعیت تیم های ملی شطرنج ایران صحبت کرد.

شفیعی در خصوص نفرات انتخابي تيمهاي ملي اعزامي به المپياد جهاني شطرنج، مربيان و برنامه هاي تداركاتي و آمادگي اظهار داشت: در بخش زنان، با توجه به رده بندي نهایی قهرمانی كشور، آيين نامه اعلام شده و تصميمات نهایی كميته فنی فدراسيون، خانم‌ها مبينا علي نسب، طناز ازلی، ستايش كريمی، وصال حامدی نيا و پروا بهزادنظيف به عنوان نفرات اعزامی برگزيده شده اند. سرمربيگري و هدايت تيم به استاد بزرگ همايون توفيقی سپرده شده كه از فروردين ماه مسئوليت برگزاری كلاسها و اردوها را هم به شكل حضوري و هم آنلاين بر عهده داشته اند. اين كلاسها به طور مستمر تداوم داشته و پيش از المپياد یک اردوی حضوری ديگر به شكل متمركز برگزار خواهد شد.

وی درباره تیم مردان نیز گفت: در بخش مردان، پيش از اين پرهام مقصودلو، محمدامين طباطبایی، برديا دانشور و پويا ايدنی به عنوان نفرات اعزامی برگزيده شده بودند. در خصوص انتخاب نفر پنجم، با توجه به آيين نامه اعلام شده، ابتدا بنا بر اين بود كه پس از پايان مسابقات قهرمانی كشور تصميم گيری نهايي انجام پذيرد، اما به دلايل مختلف از جمله انتخابات رياست جمهوری، برگزاری فينال قهرمانی كشور با تاخير مواجه شد.

مدیر فنی تیم‌های ملی انتخاب نفر پنجم را به گریشوک نسبت داد و بیان کرد: با توجه به پايان مهلت ثبت نام و لزوم اعلام اسامی نهایی بازيكنان به برگزاركننده المپياد، درخواست دعوتنامه رسمی و همچنين پيچيدگيهای اخذ ويزاي شینگن، نفر پنجم نيز بايد انتخاب مي شد. خوشبختانه در همين زمان تمامی مذاكرات صورت گرفته با استادبزرگ الكساندر گريشوک نهایی و ايشان به عنوان سرمربی تيم ملی شطرنج آقايان برگزيده شد. گريشوک پس از بررسی، سينا موحد را به عنوان نفر پنجم برگزيد. كميته فني فدراسيون نيز با احترام به نظر سرمربی روس كه بدون شک در ميان بهترينهای حال حاضر جهان است، موحد را به عنوان نفر پنجم انتخاب كرد.

مدیر تیمهای ملی درباره حضور گریشوک در ایران و اعزام تیم های ملی شطرنج به المپیاد جهانی بیان کرد: طبق توافقات و هماهنگی های انجام شده، اردوي تيم ملی مردان در فاصله ١٠ تا ١٨ شهريورماه با حضور گريشوک در تهران برگزار خواهد شد. همچنين تيمهاي ملی مردان و زنان از ٢٠ شهريورماه به چهل و پنجمين دوره المپياد جهانی شطرنج كه در بوداپست مجارستان برگزار خواهد شد، اعزام می شوند. تمامي امور مقدماتی، هماهنگی ها و مكاتبات لازم در خصوص اخذ ويزای شینگن از نيمه خردادماه با برگزاركننده المپياد و سفارت مجارستان آغاز شده و همه چيز طبق زمان بندی انجام شده پيش رفته. به نظر نمی رسد كه در اين خصوص مشكلی باشد. استادبزرگ گريشوک در المپياد وظيفه سرمربيگري تيم را بر عهده دارد و اميد است كه تيم ملی كشورمان با هدايت ايشان به نتيجه ای مطلوب دست يابد. تا اين لحظه حدود ١٩٠ كشور برای حضور در المپياد اعلام آمادگی كرده اند كه تيم كشورمان در رده بندی اوليه و بر اساس متوسط درجه بين المللی در جايگاه يازدهم قرار دارد.

شفیعی در ادامه به پروسه انتخاب گریشوک اشاره کرد و افزود: در طول يك سال قبل با برخي از برترين اساتيد حال حاضر شطرنج جهان چون كرامنیک، سويدلر، وانگ هائو، موروزويچ، كارياكين و… تماس داشته و آنها را دعوت به همكاری كرديم كه هر كدام به دلايلی به نتيجه نرسيد، اما خوشبختانه حالا تيم ملي كشورمان مي تواند یكی از بهترين، بادانش ترين و به روزترين اساتيد تاريخ شطرنج را به عنوان مربی در كنار خود ببيند. تمامی مجوزهای لازم براي حضور ايشان از وزارت ورزش اخذ شده و منابع مالی مورد نياز تامين شده است. اميدوارم تغييرات احتمالی مديريتی چه در سطح وزارت ورزش و چه در فدراسيون شطرنج، خللی در جهت حضور اين استادبزرگ توانمند روس ايجاد نكرده و مسئولان جديد احتمالی، ارزش و اهميت حضور ايشان برای آينده شطرنج كشور را به شكل كامل احساس نمايند.

مدیر تیم های ملی شطرنج گفت: الكساندر گريشوک برای هدایت تیم ملی شطرنج به ایران می‌آید.