شعار اربعین امسال"کربلا طریق الاقصی" است/ آمادگی برای ظهور از طریق اربعین حسینی رقم می‌خورد

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ صبح امروز سه‌شنبه ۱۶ مرداد مراسم آغاز مأموریت اربعین حسینی ع در سالن وزارت کشور با حضور مقامات کشوری و لشگری برگزار شد.

شعار اربعین امسال"کربلا طریق الاقصی" است


سید مجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی، در ابتدای این مراسم اظهار کرد: امسال اربعین ما در شرایط خاصی برگزار خواهد شد، در حالی که جهان شاهد جنایت‌های ددمنشانه جنایت‌کاران تاریخ است که حدود ۴۰ هزار فلسطینی و ساکنان مظلوم و بی‌دفاع غزه را به شهادت رسانده‌اند.

وی افزود: امروز جهان در انتظار خون‌خواهی یکی از سرداران جبهه مقاومت، شهید اسماعیل هانیه، است و در چنین شرایطی، حماسه اربعین حسینی آغاز می‌شود. اربعین حسینی امتداد حرکت عاشورا و یک موهبت الهی و کنگره بزرگ شیعیان جهان است که ترکیبی از عشق و ایمان و نشانه‌ای از آمادگی برای مبارزه در راه خداست.

میراحمدی تأکید کرد: این مراسم پاسخی به نیازهای دنیای اسلام و پدیده‌ای توصیف‌ناپذیر و بی‌نظیر است که دشمنان اسلام نمی‌توانند آن را تحلیل کنند. اربعین حسینی تمدن‌ساز است و به همین جهت، دشمنان اسلام به دنبال اربعین هراسی هستند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در پایان گفت: اربعین امسال قطعاً با حماسه‌ای عظیم‌تر و باشکوه‌تر به فضل الهی و با شعار "کربلا طریق الاقصی" برگزار خواهد شد.

آمادگی برای ظهور از طریق اربعین حسینی رقم می‌خورد

احمد وحیدی وزیر کشور در این مراسم اظهار کرد: امام خمینی (ره) ۴۰ سال قبل فرمودند راه قدس از کربلا می‌گذرد که امروز این یک حقیقت است. پیوند آزادسازی قدس و کربلا زمینه ساز ظهور است. ماجرای اربعین برای تحقق آرمان‌های بشری است. اربعین در راستای ظهور و پر کردن زمین از قسط و عدل است.

وی ادامه داد: تا مدتی قبل که رژیم صدام حاکم بود، رفتن به اربعین جرم تلقی می‌شد و اما امروز به برکت قیام مردم عراق بستر اربعین فراهم شده است. متشکر دولت عراق هستیم که بستر اربعین را فراهم کرده‌اند. همه امکانات عراق به میدان آمده است و این مسئله را مدیون شهدا هستیم.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: اربعین جریانی است که در طول تاریخ حیات خود را بازیابی کرده و به‌عنوان موهبتی در این زمان به ما عنایت شده تا با کمک آن، حرکت جهانی دین را دنبال کنیم. اربعین معدن فضیلت، انرژی و قدرت است. کافی است که نگاه کنیم و دریابیم که چرا اربعین مقدمه ظهور است؛ وقتی حضرت مهدی (عج) ظهور کنند، خطاب به جهانیان خود را به امام حسین (ع) معرفی می‌کنند.

وحیدی ضمن اشاره به برخی احادیث و ادعیه، حماسه عاشورا و موضوع مهدویت را متصل به یکدیگر دانست و تصریح کرد: آمادگی برای ظهور از طریق اربعین حسینی رقم می‌خورد و رهبر معظم انقلاب نیز بر جهانی شدن این حماسه اشاره دارند و می‌بینیم که اهل سنت، ارامنه، آشوری‌ها و سایر ادیان و مذاهب در کنار شیعیان در اربعین حضور دارند؛ این یعنی اربعین جهانی شده است.

وی با تأکید بر اینکه گردهمایی میلیونی هر ساله در کربلا یک امر عادی نبوده و کربلا راه نجات قدس نیز هست، گفت: امام راحل هم اشاره داشتند که راه قدس از کربلا می‌گذرد و امروز این حقیقت را می‌بینیم. رهبر معظم انقلاب نیز فرموده‌اند که کلید رمزآلود ظهور در آزادی قدس است. این ارتباطِ جهانی شدن اربعین و آزادی قدس و فرارسیدن ظهور است.

بخشی از سخنان احمد وحیدی وزیر کشور  در مراسم آغاز عملیات اربعین

وزیر کشور عنوان کرد: امروز یاوران مردم فلسطین، اربعینی‌ها هستند؛ مقاومت که یک لحظه از حمایت قدس کوتاه نیامده، همین اهالی اربعین هستند. این نشان از عظمت و بزرگی اربعین برای تحقق آرمان‌های بشری و ظهور است.

وحیدی بیان کرد: اگر شهید سلیمانی و ابومهدی و دیگر شهدای مدافع حرم نبودند، مشخص نبود که داعش دست‌ساخته آمریکا و اسرائیل چه بر سر منطقه می‌آورد. داعش آمده بود که بساط شیعیان، اربعین، مقاومت و منطقه را به هم بریزد. اربعین راه نجات بشریت است و دشمنان هم به همین دلیل با آن کینه‌توزانه رفتار می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: برخی اتفاقات کوچک در هر جای جهان توسط رسانه‌های دشمن بزرگ‌نمایی می‌شود؛ ولی این حماسه بزرگ توسط آن رسانه‌ها مورد اشاره قرار نمی‌گیرد؛ چون از آن هراس دارند و می‌دانند این حرکت ضد استعمار و اتفاقاً مردمی است که همه انسان‌های آزاده می‌توانند در آن شریک باشند.
وزیر کشور ادامه داد: تمامی فعالان این عرصه و خدمتگزاران اربعین باید به خود افتخار کنند که توفیق خدمتگزاری را کسب کرده‌اند. شهید رئیسی دغدغه اربعین را داشت و مسائل آن را دنبال و پیگیری می‌کرد و امیدواریم امسال بتوانیم کارها را به بهترین وجه انجام دهیم.

وحیدی در پایان تأکید کرد: در روزهای آینده نیز سفر زوار شدت می‌گیرد و همه چیز آماده است و دستگاه‌های مختلف پای‌کارند و خدمات‌رسانی مناسبی صورت خواهد گرفت. آقای پزشکیان رئیس‌جمهور نیز بر این مسئله اهتمام دارند و یکی از اولین جلساتشان را با نشست ستاد اربعین برگزار کردند و امیدواریم خدمت‌رسانی به این حرکت بزرگ در دولت جدید نیز ادامه یابد.

نصیر عبدالمحسن عبدالله، سفیر عراق در ایران، گفت: زیارت اربعین حسینی یک کار مشترک بین کارگروه‌ها و کمیسیون‌های مشترک ایران و عراق است که جلسات خود را در تمام سال برگزار می‌کنند و کار اصلی‌شان از ابتدای ماه صفر آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: از اقدامات دولت دو کشور برای ایجاد آمادگی‌های لازم برای برپایی مراسم اربعین حسینی (ع)، موکب داران و عتبات‌های عملیات و برقرار کنندگان امنیت در دو کشور برای برگزاری این حماسه عظیم تقدیر کرد.

وی با بیان اینکه راهپیمایی از چند روز پیش به سمت کربلا آغاز شده است، گفت این راهپیمایی پیش از این به‌صورت محلی برگزار می‌شد، اما خیل عظیمی از شهدا در این مسیر در خون خود غلتیدند تا این مراسم که در گذشته ممنوعه بود، امروز جهانی شود. گورهای دسته‌جمعی که بعداً کشف شد، شاهدی بر این مدعاست.

بخشی از سخنان نصیر عبدالمحسن عبدالله، سفیر عراق در ایران

نصیر عبدالمحسن عبدالله افزود: امروز زائران از ۱۵۰ کشور جهان در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند و هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود. ما امیدواریم که تعداد شرکت کنندگان به ۵۰ میلیون نفر برسد.

سفیر عراق در ایران تأکید کرد: ما مردم عراق ایمان داریم که هرچه داریم اول از فضا خدا پ بعد هم از فضل امام حسین (ع) است. پس هرچه به زائران امام حسین (ع) ارائه می‌کنیم، کم است. به برادران ایرانی و زائران دیگر می‌گوییم که دل‌های ما درب خانه‌های ما به روی شما باز است. امیدواریم به سلامتی در این مراسم شرکت کنید و به سلامت نزد خانواده‌ها خود بازگردید.

در پایان این برنامه گروه‌های سرود اجراهای حسینی داشتند و محمد رسولی در این همایش «مأموریت اربعین حسینی» شعری با مفهوم اربعین و فلسطین را خواند.

در این مراسم از برگزیدگان سوگواره عبرت نیز تقدیر و تشکر شد.

 

امروز سه‌شنبه ۱۶ مرداد مراسم آغاز مأموریت اربعین حسینی ع در سالن وزارت کشور با حضور مقامات کشوری و لشگری ایران و عراق برگزار شد.