قلمی در مسیر شهادت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، هفدهم مرداد یادآور روزی است که بزرگ‌مردی از دیار بروجرد با نثار جان خود در عرصه خبر نشان داد که متعهدانه برای رسالت خبرنگاری ایستاده تا جایی که در همین راه جان خود را تقدیم کرد و به شهادت رسید.

روایت قلم، قصه دیروز و امروز نیست بلکه حکایت مقدس بودن آن است که در قرآن هم به آن قسم خورده شده است، قلمی که با نگارش می‌تواند، فریادرس صدای مظلومان باشد و قلم‌هایی هستند که می‌نگارند و در کنار رسالت و تعهد خود، ایثار را معنایی دیگر می‌بخشند.

هفدهم مرداد پاسداشت تلاش‌های صادقانه و شبانه‌روزی خبرنگارانی است که می‌کوشند تا مشکلات را با قلم‌های خود بیان کنند و بتوانند مرهمی بر دردها و مشکلات بگذارند که جانفشانی و ایثار خبرنگاری از شهر علما و فرزانگان سبب شد تا این روز به عنوان روز خبرنگار در تقویم جمهوری اسلامی ایران ثبت شود.

از دیار بروجرد بزرگان زیادی برخاستند که هر کدام نه فقط در این خطه و کشور، بلکه در جهان اسلام هم خوش درخشیده‌اند، بزرگانی همچون آیت‌الله بروجردی(ره)، شهید محمد بروجردی(مسیح کردستان)، زرینکوب، اوستا، شهید شمسه اولین شهید مدافع حرم لرستان و شهید محمود صارمی که قلمش با خون نگاشت و در عرصه خبر به شهادت رسید.

 

شهید صارمی از ولادت تا شهادت

 

شهید محمود صارمی در سال ۱۳۴۷ در بروجرد و در خانواده‌ای متدین و مذهبی چشم به جهان گشود، از همان دوران کودکی هوش و استعداد بسیار زیادی داشت و در دوران تحصیل تا دیپلم، همه مقاطع را با موفقیت سپری کرد.


پس از دوران تحصیل برای کنکور ثبت‌نام کرد و در رشته جغرافیا پذیرفته شد از همین رو از بروجرد راهی تهران شد تا بتواند تحصیل در دانشگاه را ادامه دهد و به اهداف خود برسد، در همان زمان که مشغول تحصیل در دانشگاه شد در دوران جنگ تحمیلی برای دفاع از ارزش‌ها و سرزمین خود به همراه سایر رزمندگان در میدان‌های نبرد با دشمن حاضر شد تا به نوبه خود بتواند از کشورش دفاع کند.


شهید صارمی به عنوان بسیجی دانشجو ۱۷ ماه در جبهه‌های جنگ تحمیلی حضور داشت و در مناطقی از حلبچه و خرمشهر برای دفاع حضور داشت و نشان داد که باید در هر شرایطی برای دفاع از ارزش‌های وطن باید ایستاد.


پس از پایان جنگ تحمیلی و در سال ۷۰ در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی استخدام شد و از همان زمان فعالیت و کار خبری را با عشق و علاقه خاصی آغاز کرد و پس از اینکه چند سال در این سازمان مشغول فعالیت کار خبر بود، مسئولیت خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزار شریف افغانستان را عهده‌دار شد تا در همان جا هم بتواند به رسالت خود عمل نماید.


شهید صارمی به مدت دو سال در افغانستان فعالیت داشت و سرانجام در روز ۱۷ مرداد به شهادت رسید و تا آخرین لحظه نشان داد که رسالتی را که عهده‌دار شده است را به خوبی انجام می‌دهد.

 

 

برادر شهیدم اسوه اخلاق و تعهد در کار خبری بود
 

آمنه صارمی خواهد شهید صارمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهارداشت: در خانواده، چندین خواهر و برادر بودیم ولی محمود اخلاق و رفتارش با همه فرق می‌کرد، مهربانی و دلسوزی او در بین خانواده و فامیل زبان‌زد بود و همیشه تلاش می‌کرد تا بتواند رفتار مناسبی با پدر و مادر و اعضای خانواده داشته باشد.


وی افزود: تواضع و فروتنی برادرم آنقدر زیاد بود که به یک اسوه و الگو تبدیل شده بود و در عرصه فعالیت خبری می‌کوشید تا بتواند به بهترین شکل به رسالت خود عمل نماید.


خواهر شهید صارمی تصریح کرد: امروز خبرنگاران زیادی در عرصه خبر در حوزه‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند لذا می‌طلبد که در تعهد و انجام وظیفه خود، شهید صارمی را الگو قرار دهند تا بتوانند در این شغل به بهترین شکل موفق شوند.


وی بیان کرد: شهید صارمی در آخرین لحظه نیز، رسالت خبرنگاری خود را فراموش نکرد و در آخرین تماس تلفنی خود گفت: اینجا محل کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان است، من محمود صارمی هستم، طالبان ساعاتی پیش وارد مزار شریف شده‌اند، مزار شریف سقوط کرد، عده‌ای از طالبان در محوطه کنسولگری هستند، به من بگوئید که چه وظیفه‌ای دارم؟


خواهد شهید صارمی خاطرنشان کرد: این آخرین صحبت‌های برادر شهیدم است که کلمه به کلمه آن نشان می‌دهد که قلم و خبرنگای چقدر برای برادرم حرمت داشته و در رسالتی که بر عهده داشت به گونه‌ای عمل کرد که جان خود را تقدیم نمود.

ایثارگری شهید محمود صارمی در عرصه خبر بی‌نظیر بود، قلمی که در مسیر شهادت حرکت کرد.