به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آیین تحویل و ورود یک هزار دستگاه تاکسی برقی جدید در روزهای میانه خرداد در حالی برگزار شد که مسیری برای هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل پایتخت فراهم شد اما با وجود اینکه یک هزار خودرو وارد تهران شد اما ۲۰۰ دستگاه وارد ناوگان تاکسیرانی پایتخت شد و مابقی تاکسیها نیز به مرور زمان با طی روال اداری واگذاری به تاکسیرانان وارد چرخه خدماترسانی میشوند.
ورود تاکسیهای برقی به تهران در حالی شیرینی آن را برای همه مردم شیرینتر میکند که همه تاکسیداران توان خرید این نوع خودروها را داشته باشند، خودروهایی که از چین وارد ایران شده هرکدام نیازمند تامین مبالغ هنگفتی برای خرید هستند که از توان برخی از رانندگان خارج است.
تسهیلات مربوط به خودروهای هوشمند و برقی برای ناوگان تاکسیرانی به گفته برخی از رانندگان تاکسی حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان میشود که آورده راننده حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان و مابقی آن با حدود یک میلیارد و بیشتر را باید تاکسیداران تسهیلات بانکی دریافت کند که پرداخت اقساط آن در توان آنها نیست.
موضوعی که بسیاری از رانندگان تاکسی نسبت به دریافت تسهیلات تاکسیهای برقی گلایههایی دارند زیرا پرداخت بیش از ۱۰ میلیون تومان به صورت ماهانه برای بازپرداخت این تسهیلات در توان بسیاری از رانندگان ناوگان تاکسیرانی نیست و باید چارهای دیگر برای آن اندیشیده شود.
توان بازپرداخت اقساط ۹۰۰ میلیون تومان تسهیلات را نداریم
تسهیلات مربوط به خودروهای هوشمند و برقی برای ناوگان تاکسیرانی به گفته برخی از رانندگان تاکسی حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان میشود که آورده راننده حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان و مابقی آن با حدود یک میلیارد و بیشتر را باید تاکسیداران پرداخت کنند
به گفته یکی از رانندگان تاکسی در تهران، برای خرید تاکسی برقی هزینهای حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نیاز است که باید۹۰۰ میلیون تومان تسهیلات به عنوان آورده راننده و ۳۰۰ میلیون تومان نیز آورده خود تاکسیداران باشد اما بسیاری از تاکسیداران توان پرداخت هزینههای زندگی خود را ندارند چه برسد به اینکه هر ماه بیش از ۱۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت کنیم.
وی ادامه داد: اینکه تمهیداتی برای نوسازی ناوگان فرسوده تهران اندیشیده شده اقدام مثبتی است اما باید جیب رانندگان هم در این فعالیت دیده میشد زیرا اغلب رانندگان تاکسی به دلیل نداشتن توان مالی بالا مجبور هستند که از ساعت پنج صبح تا پاسی از شب در خیابانها حضور داشته باشند تا بتوانند علاوه بر تامین مایحتاج زندگی برای استهلاک خودورهای فرسوده خود هم اندوختهای داشته باشند.
انجام معاینه فنی هر سه ماه یکبار، تعویض روغن خودرو در برخی مواقع هر ماه یکبار، هزینههای مربوط به تعمیرات خودرو به دلیل آسفالت نامناسب برخی خیابانها از دیگر مواردی است که این راننده مطرح کرد و گفت: با این اوصاف داشتن خودرویی نو و جدید به عنوان مطالبه جدی رانندگان است اما نه اینکه بازپرداخت تسهیلات آنها به شیوهای باشد که از توان بسیاری از رانندگان خارج باشد.
اگر مدیریت شهری به فکر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و جلوگیری از فرسوده شدن بیشتر ناوگان حمل و نقل به وییه تاکسیهای فرسوده تهران هستند باید برای بازپرداخت تسهیلات هم برنامهریزی داشته و وامهایی در اختیار رانندگان قرار دهند که طولانی مدت و اقسط پایین باشد نه اینکه بیش از ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان قسط در ماه، اقساطی که در توان بسیاری از رانندگان نیست.