طب سنتی یا پزشکی مدرن

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، امروزه در جامعه می‌بینیم که برخی از مردمی که از توان مالی مناسبی برخوردار هستند ابتدای هر بیماری به سمت پزشکی مدرن و بیمارستان حرکت می‌کنند امّا بخشی از جامعه که جمعیت قابل‌توجهی هستند و در سطح درآمد کمتری زندگی می‌کنند، تمایل بیشتری به درمان‌های سنتی نشان می‌دهند.

پیشرفت هر روزه علوم پزشکی از یک سو و عدم سرعت شکوفایی مناسب طب سنتی از سوی دیگر، تبلیغات و خبرهای متعدد پزشکی مدرن در رسانه‌های عمومی و حتی اخبار ویژه پزشکی نوین، دست‌به‌دست هم داده است که برای هر ناراحتی جسمی و یا روانی، تعداد مراجعه‌کنندگان به درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها و مطب پزشکان افزایش چشمگیری داشته باشد و این خود تازه آغاز مشکلات بیشتری برای مردم ایجاد خواهد کرد.

اگر سری به بیمارستان تخصصی امام حسین (ع) شهر بیجار و یا درمانگاه تخصصی و حتی مطب پزشکان داخلی در سطح این شهر بزنید، با جمعیت زیادی از مراجعه‌کنندگان روبه‌رو می‌شوید که ساعت‌ها در صف انتظار پذیرش بوده و حتی بیش از یک‌ماهه در صف نوبت‌دهی با همان درد و رنج بیماری صبر و تحمل کرده‌اند.

آنچه که در این گزارش تحلیلی قرار است به آن بپردازیم، نهی از پزشکی مدرن و تبلیغ برای طب سنتی نیست، هدف ما ابتدا شرح واقعیت موجود زیر پوست بهداشت و درمان نوین است و نمایشی هرچند کوتاه از پیامدهای طب سنتی است، گاهی روزمرگی و عدم وقت و حوصله موجب افزایش هزینه‌های درمان و عدم نتیجه مطلوب شده که تصور جامعه را به درمان نوین و سنتی به میزان زیادی تغییر خواهد داد.

ادامه مطلب قبلی به اینجا ختم شد که مادامی که در سراسر رسانه‌های اجتماعی و عمومی صحبت از پزشکی مدرن است، جمعیت بیشتری برای دریافت درمان و حتی مصرف خودسرانه دارو به مراکز درمانی و داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند، حال با ظرفیت محدود و امکانات فرسوده یک شهرستان، چه مسائل و مشکلات جدیدی در انتظار مردم و بخش درمان خواهد بود.

در حال حاضر با افزایش گرمای هوا، اورژانس و پیش بیمارستانی بیجار توان پاسخگویی به‌موقع بیماران سرپایی را ندارد و با ۲ پزشکی که همواره یکی از آنها در جای دیگر مشغول است، نمی‌تواند پاسخگو مناسبی برای مراجعه‌کنندگان باشد، یا باید ساعت‌ها در صف و محیط اورژانسی بمانید یا باید به مطب با هزینه‌های سرسام‌آور روبه‌رو شوید.

از سوی دیگر محدودیت مکان فعلی بیمارستان و اورژانس بیجار به‌گونه‌ای است که ظرفیت مناسب برای صف انتظار، تهویه مناسب برای بیماران و همراهان، مسیر مناسب ورود و خروج بیماران تصادفی یا بدحال به بخش‌های درمان و غیره، دست‌به‌دست هم خواهد داد که روان عمومی جامعه را بیش از گذشته‌نگران سازد.

بسیاری از افرادی هم که تمکن مالی دارند با مراجعه به مطب پزشکان معروف شهر بیجار، بازهم باید ساعت‌ها در صف انتظار بمانند، مطب کوچک، جمعیت فزاینده، محیط نامناسب ساختمان پزشکان، همان مسائل و مشکلات طرح شده در خصوص بیمارستان و اورژانس را تداعی خواهد کرد.

از نخواهیم در این گزارش به موضوع نوبت‌دهی اینترنتی و سنتی اشاره کنیم و به مردمی برای دریافت نوبت مجبور هستند هزینه زیادتری را بابت نوبت اینترنتی پرداخت کنند و یا برای نوبت سنتی از بامداد در مقابل ساختمان در انتظار باشند سخن نگوییم، بازهم نمی‌توانیم به موضوع اصلی درمان سنتی یا مدرن بپردازیم.

طب سنتی را بدون شک با خطای زیادی که دارد می‌شناسیم، عملاً باید پیش‌ازاین گفت که درمان سنتی چه بر اساس تجربه باشد و چه بر اساس طب اسلامی، نیازمند طی یک دوره خاص و مرتب است چرا که لازمه درمانی که بدون مواد شیمیایی است و به‌صورت طبیعی دریافت می‌شود، چنین خاصیتی دارد، همین یک مورد می‌تواند آن‌قدر طاقت‌فرسا باشد که از حوصله هر فردی خارج است.

در یک دهه اخیر نیز با ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی فرصتی برای انتشار کتب طب سنتی و اسلامی پیش آمد و خانواده زیادی نیز به دلیل کنجکاوی و شاید بهره‌گیری از درمان‌های خانگی و مسکن، روی به تهیه و استفاده از این طب قدیمی آورده و شباهت زیادی که طب سنتی درآمیختگی دین اسلام دارد امروزه طب سنتی را همان طب اسلامی برشمرده و باتوجه‌به اسلامی بودن آن، اعتماد استفاده از این طب را برای هر نوع بیماری و مشکلات روحی و روانی، تزویج می‌کنند.

 

امّا چرا به طب اسلامی می‌توان اعتماد کرد، پیش‌تر گفتیم که طب نوین‌پزشکی بر اساس علم‌آموزی دانشجویان در دانشگاه و سپس کارآموزی در شهرستان‌ها دورافتاده به سمت تجربه‌افزایی می‌رود و طب سنتی هم بر اساس علم خودآموز و بیشتر تجربه موارد متعدد کسب می‌شود، هر ۲ از جایگاه ویژه خود برخوردار هستند و نیازی نیست یکی را تطهیر و دیگر را نفی کنیم، امّا امروزه متأسفانه باتوجه‌به جایگاه دین مبین اسلام در خواستگاه عمومی جامعه، برخی افراد سودجو با استفاده از لغت طب اسلامی، همان طب تجربی سنتی را ترویج می‌کنند تا در صورت عدم نتیجه، ضربه‌ای برای طب سنتی نباشد.

طب سنتی را در همان کوچه و بازار و مراکز عرضه گیاهان دارویی می‌توان یافت، دیگر به‌قدری ساده‌انگاری شده است که هر کودک ۱۰ ساله‌ای را گذر از رسانه‌های اجتماعی تصویر محور تصور می‌کند درمانگر است و با هزینه متوسطی که در بازار این نوع طب وجود دارد، مردم تریج می‌دهند ابتدا یک‌بار هم شده امتحانی از آن داشته باشند، همان‌طور که گفته شد، طب نوین‌پزشکی از هزینه بالایی برخوردار است و در کمبود فضای درمانی و تجهیزات و حتی پزشک متخصص، گرایش به طب سنتی رویه افزایشی داشته باشد.

اشاره کردیم که هنوز آنچه که در تفکیک طب سنتی با اسلامی باید باشد نیست و کسانی که مدعی توانایی طب اسلامی هستند عملاً همان طب سنتی را آموخته که برخی آیات و روایات را هم برای پوشش کار خود حفظ کرده‌اند، امّا اگر همان طب اسلامی برگرفته از قرآن کریم و روایات معتبر را در کنار علم پزشکی نوین به کار می‌گرفتیم، بدون شک ریشه بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه کم‌رنگ می‌شد و آرامش ازدست‌رفته مردم رنگ بهتری می‌یافت و بار بزرگی از شانه‌های بیمارستان‌ها کاهش چشمگیری می‌یافت.

ناگفته نماند که اگر امروز طب اسلامی به‌صورت ناقص در دست ما است و بر اساس آنچه که در جامعه رویت شده است، طب تجربی است، زیرا به‌صورت میدانی مشاهده می‌شود در همین شهر بیجار، برخی از کسبه که تا دیروز در عرضه یک محصول غیرخوراکی فعالیت داشتند، باتوجه‌به بازار خوب گیاهان دارویی تغییر کسب‌وکار داده و در حال حاضر ویزیت رایگان هم انجام می‌دهند، خطر جدی برای بیماران کم‌درآمد محسوب می‌شود.

 مشورت پیش از استفاده از دارو

محمدرضا داودی فعال گیاهان دارویی می‌گوید: سال‌هاست در حوزه گیاهان دارویی مطالعه کردم و دوره‌های طب اسلامی را در استان‌های تبریز و ارومیه کسب دانش داشته‌ام، امروز که در مرکز عرضه گیاهان دارویی فعالیت می‌کنم، به مشتریانی که به علت هر نوع بیماری زمینه‌ای قصد استفاده از داروی گیاهی را دارند، توصیه می‌کنم با یک پزشک ابتدا مشورت کنند.

وی افزود: فاصله زیادی با تشخیص صحیح بیماری با استفاده از شرح‌حال بیمار وجود دارد، طب اسلامی باید علت بیماری را بداند سپس به تزویج اقدام کند، تا زمانی که آزمایش دقیقی توسط بیمار تهیه نشده، حتی پزشکان متخصص هم از مصرف داروی زیاد جلوگیری می‌کنند.

داودی توصیه داشت: فروش داروهای گیاهی اگرچه بازار پر سودی ندارد و همه فعالان این حوزه برای فروش محصولات خود گاهی اوقات با مشکلات مالی روبه‌رو هستند، امّا این نکته را هیچگاه فدای درآمد نمی‌کنند و از ارائه داروهای گیاهی متعدد با تأثیرگذاری مختلف پیشگیری می‌کنند.

 *طب سنتی کمک‌کننده است

مهسا نجفی متخصص داخلی گفت: به‌عنوان یک پزشک، هر گاه که بیماران به من مراجعه می‌کنند، متوجه می‌شوم پیش از آمدن به مرکز درمانی، یک دوره یک هفته تا ۱۰ روز از داروهای گیاهی که تصور می‌کردند برای نوع مرض خود مناسب است استفاده کرده و سپس به پزشک مراجعه کرده‌اند.

وی افزود: استفاده بیش از حد داروی گیاهی و یا حجم بالایی عرقیات و غیره، گاهی اوقات نتیجه عکس در بدن بیمار ایجاد کرده و افزایش مقاومت علت اصلی بیماری، طول درمان شیمیایی و پزشکی را هم به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد که هم برای بیمار هزینه زیادی خواهد داشت و هم توان جسمی و روحی خانواده وی را متأثر می‌کند.

این متخصص داخلی ادامه داد: برخی از بیماری‌ها از یک تا سه درصد منشأ ژن‌شناختی دارند و در سایر اعضای خانواده نمونه آن وجود دارد و ۱۰ تا ۱۵ درصد آن هم می‌توان به روابط جدید خانوادگی اشاره داشت، حال می‌توان به‌جرئت گفت بیش از ۸۰ تا ۸۵ درصد نیز منشأی اتفاقی دارند که دلیلی برای آن نمی‌توان یافت.

 *گیاهان داروی در درازمدت درمانگر است

علیرضا پیران پدر طبیعت‌گرد بیجاری که در حوزه گیاهان داروی هم فعالیت زیادی دارد، گفت: شهرستان بیجار از کوه‌ها و دشت‌های زیبایی برخوردار است که همگی زیستگاه بیش از ۲۲۰ نوع گیاه است که همگی خواص درمانی دارند، امّا استفاده از این نوع گیاهان که در محافل خانگی و دوستانه برای هر بیماری تزویج می‌شود، توصیه نمی‌شود.

 

وی افزود: این شهرستان ظرفیت مناسبی برای ترویج طب سنتی آمیخته با طب اسلامی دارد و باتوجه‌به زیستگاه بکر و طبیعی این نوع گیاهان، ۲ فرصت طلایی پیشروی شهرستان در راستای تولید و اشتغال وجود دارد که هنوز مورد بی‌توجهی و بی‌مهری مسئولین قرار دارد.

پیران توضیح داد: مراتع این شهرستان منبع بزرگی از گیاهان دارویی و جانوری است، صنعت سودآور برداشت، بسته‌بندی و حتی بهره‌وری و فناوری در کشت و داشت گیاهان دارویی، می‌تواند همانند باغ‌های گل محمدی قمصر کاشان شهرت جهانی پیدا کند و در هر فضای سبزی در این دیار، یک کارگاه عصاره‌گیری سنتی شروع به فعالیت کند.

وی با اشاره به اینکه بازار خوبی در شهرهای بزرگ برای عرضه گیاهان دارویی وجود دارد، اظهار کرد: داروهای شیمیایی اگرچه پاسخگویی سریعی به بیماری‌ها دارند؛ اما امروزه بر کسی پوشیده نیست که درمان زمانی اتفاق می‌افتد که علت ایجاد آن کشف و برای عدم بازگشت برنامه‌ریزی داشت، داروهای شیمیایی درمان سریع با ایجاد زمینه برای ایجاد بیماری‌های نوظهور هستند.

*کردتودی، امروزه رشد فزاینده عطاری‌ها بدون دانش تخصصی، یک خطر جدی برای شیوع بیماری‌های جدید و سخت علاج به شمار می‌روند و از سوی دیگر مصرف بی‌رویه داروهای شیمیایی بدون نسخه هم شباهت زیادی به هم دارند، از دلایل گرایش هم پیش‌تر عنوان شد که محدودیت اماکن درمانی، محدودیت پزشک متخصص و غیره، سبب شده است که بیماری و مشکلات مردم روزبه‌روز روند افزایشی یابد.

طب سنتی را بدون شک می‌توان پایه و اساس پزشکی امروز دانست و از القاب پدر یا مادر طب نوین استفاده کرد؛ ولی چرا با رشد روزافزون طب نوین، حملات علیه طب سنتی فراگیر شده است و بسیاری از مردم با ترس خاصی سمت طب سنتی می‌روند، باورپذیری جامعه گاهی می‌تواند خطرآفرین باشد و گاهی موجب فرهنگ‌سازی، مسئله تشخیص درست مطلب است.