بلاتکلیفی مردم کمندان ازنا ۲۰ ساله شد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» عملیات اجرایی سد خاکی «کمندان» ۲۰ سال پیش، یعنی سال ۱۳۸۳ در منطقه کمندان شهرستان ازنا شروع شد تا با ساخت و بهره‌برداری از آن، آب آشامیدنی دو شهر ازنا و الیگودرز تامین و ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی پایین دست آن آبی شود.

با شروع ساخت و ساز این سد، قاعدتاً روستاهای حریم آن باید جابه‌جا می‌شدند و ساکنان روستاها به مکان دیگری منتقل می‌شدند اما با اینکه ۲۰ سال از اجرای سد گذشته و بخشی از آن بگیری شده است هنوز مردم روستای کمندان جابه‌جا نشده‌اند و سال‌هاست معترض بلاتکلیفی و نابسامانی خانه و زندگی خود هستند.

ناگفته نماند از همان ابتدای امر مسئولان مربوطه زمینی برای ساکنان روستای کمندان در پایین دست سد در نظر گرفتند اما چون مردم خواستار سکونت در بالادست سد بودند، تَن به این خواسته دولت ندادند و سال‌هاست که نسبت به این موضوع معترض‌اند تا آنجا که بارها راهی درب استانداری، مجلس و ... شده و از ۶ دولت خواستار رسیدگی به وضعیت خود شده‌اند.

 

بلاتکلیفی اهالی روستای کمندان پس از ۲۰ سال

ساکنان روستای کمندان نبود زیرساخت‌ها و امکانات اولیه در روستای کمندان، تخریب برخی مناطق مسکونی بر اثر انفجارهای سدسازی و از دست دادن اراضی کشاورزی و بیکاری را ارمغان ساخت این سد می‌دانند و تاکید دارند که خانه و کاشانه‌شان را در بالادست سد برپا کند اما چون قرار است آب شرب دو شهر از این سد تامین شود، مسئولان سکونت در بالادست سد را غیر کارشناسی و غیر اصولی می‌دانند. 

برای اطلاع از آخرین وضعیت سدکمندان و جابه‌جایی روستای کمندان گفتگویی داشتیم با مردم منطقه و نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی که بدین شرح آمده است:

یکی از اهالی روستای کمندان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهار‌ داشت: چندین سال است که مشکل جابه‌جایی روستای ما حل نشده و علی‌رغم پیگیری‌های زیادی که داشته‌ایم اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم و همچنان بلاتکلیف هستیم.

یکی دیگر از ساکنان روستای کمندان گفت: ۲۰ سال است که به خاطر ساخت یک سد خاکی معطل مانده‌ایم و خانه و زندگی نداریم.

وی به نبود زیرساخت در روستای کمندان به دلیل عدم جابه‌جایی روستا تصریح کرد: ما اهالی روستای کمندان خواستار تعیین تکلیف هرچه سریعتر خانه و زندگیمان هستیم.

 

روح‌اله لک‌علی‌آبادی نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهار داشت: سد کمندان ازنا باید تکمیل می‌شد که کارهای آن در حال انجام است، تاکنون بخشی از آن (۴۰ درصد) آبگیری شده و بخش دیگر آن باقی مانده و نیازمند اعتبار است.

 

اعتراض مردم نسبت به جانمایی روستا

 

وی با اشاره به اعتراض مردم روستای کمندان نسبت به مکان جابه‌جایی روستا افزود: برای اهالی روستا که ۱۰۹ یا ۱۱۰ خانوار هستند مکانی در پایین دست سد از طریق فرمانداری در نظر گرفته شده است اما مردم روستا جانمایی خودشان را دارند به‌طوری که در بالادست سد مکانی را برای خود در نظر گرفته و تسطیح کرده‌اند.

 

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در بحث جابه‌جایی روستای کمندان، مردم منطقه و دولت باید به توافق برسند تا این مشکل حل شود، البته مردم کمندان در بالادست سد جانمایی انجام داده‌اند اما نمی‌شود در بالادست سد خانه احداث شود، جانمایی دولت نیز در نزدیکترین محل به سد است ولی به جای بالادست پایین دست است تا از نظر بهداشتی مشکلی برای آب سد پیش نیاید.

 

وی با اشاره به اینکه برای تکمیل سد کمندان ازنا و جابه‌جایی روستای کمندان ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است گفت: بابت جابه‌جایی یک بخش از روستا پول واریز و کار خریداری شده و کار آبگیری انجام شده است و روستا زیر آب رفته است اما برای آن بخش از روستا که بیرون از محدوده سد است باید بودجه لحاظ شود تا کار جابه‌جایی انجام گیرد.

 

لک‌علی‌آبادی تصریح کرد: چندین روز پیش با اهالی روستای کمندان و دهیار این روستا جلسه داشتیم که مردم در بحث جانمایی اعتراض داشتند؛ با آبگیری نهایی سد کمندان نیز این منطقه به یک منطقه بکر و درجه یک گردشگری تبدیل می‌شود که حرف مردم این بود که اکنون که کمندان منطقه گردشگری شده است و ما اینجا زندگی می‌کردیم و سختی مسیر را کشیده‌ایم پس حقمان است که یک خانه در این منطقه داشته باشیم.

 

 

 

تملک ۱۰۸ واحد مسکونی منطقه کمندان

 

داریوش حسن‌نژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهار داشت: از ۱۱۲ واحد مسکونی روستای کمندان که در داخل دریاچه سد قرار داشتند تقریباً ۱۰۸ واحد تملک شده و تنها تملک چهار واحد و یک باغ باقی مانده است در فاز بعدی نیز منازل مسکونی که در حریم سد قرار دارند تملک می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه حدود ۲۵۰ میلیارد تومان دیگر برای تملک روستاهای حریم سد کمندان نیاز است افزود: مردم در بحث اسکان آبادی توافق نکردند، برخی می‌گفتند پایین دست سد و یک عده می‌گفتند بالادست باشد که توافقی حاصل نشد الان هم در بحث تملک اگر قرار باشد کاری انجام گیرد از طریق بنیاد مسکن باید انجام شود وگرنه آنچه که باید آب منطقه‌ای انجام می‌داد، انجام گرفته است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان عنوان کرد: اگر قرار باشد دوباره روستایی به اسم کمندان احیاء شود بحث جدایی دارد و از طریق بنیاد مسکن باید این کار صورت گیرد که فعلاً دستور کاری برای این موضوع ندارند.

 

با توجه به تشدید خشکسالی در لرستان طی سال‌های اخیر و وضعیت معیشتی کشاورزان و همچنین خروج رواناب‌های زیاد از استان، احداث سد و تکمیل به موقع آن یک ضرورت است و مردم احداث این سد را باید به عنوان یک ظرفیت در نظر گیرند از سویی بهبود زندگی و ساماندهی خانه و کاشانه اهالی روستایی که در مجاورت سد قرار دارند نیز یک حق مسلم است که امیدواریم بحث این جا‌به‌جایی پس از سال‌ها کش و قوس پایان یابد و مردم با آرامش خاطر در خانه‌شان ساکن شوند.

مردم روستای کمندان ازنا پس از گذشت ۲۰ سال از اجرای سد کمندان، همچنان برای جابه‌جایی روستا بلاتکلیف و سردرگم هستند.