آغاز به‌کار بزرگترین موکب مردمی غرب کشور

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، قرارگاه مردمی امام خامنه‌ای متشکل از گروه‌های جهادی، مرکز خیریه، موکب اعظم امام خامنه‌ای و مجموعه‌های مردمی است، این قرارگاه در سیل سال ۹۸ پلدختر، زلزله سر پل ذهاب، شیوع کرونا، کمک‌های مؤمنانه، مواسات، جریان‌سازی اربعین، خدمت‌رسانی به زائران امام حسین(ع) و دیگر کارها فعالیت داشته است.

موکب اعظم امام خامنه‌ای یک موکب بین‌المللی است که در ورودی شهر خرم‌آباد قرار دارد و به عنوان بزرگترین موکب غرب کشور شناخته شده و از سال ۱۳۹۱ فعالیت خود را آغاز کرده است، در این موکب حدود ۲۰ روز قبل از اربعین تا روز اربعین خدمات‌رسانی به زائران امام حسین(ع) انجام می‌شود.

این موکب مردمی در مسیر عبور حداقل ۱۶ استان از جمله تهران و مشهد و بسیاری از کشور‌های خارجی از جمله پاکستان، تاجیکستان، افغانستان و... قرار دارد و به صورت مردمی و از محل نذورات مردم خدمات متنوعی از جمله اسکان، پذیرایی، خدمات پزشکی و دیگر خدمات را به زائران ارائه می‌دهد.

کریم خورشیدوند مسئول موکب امام خامنه‌ای در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: همایش بزرگ اربعین مهم‌ترین استراتژی و راهبرد نظام جمهوری اسلامی ایران است و این راهبرد همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند با شعار یا لثارات الحسین(ع) به سمت تمدن نوین اسلامی در حرکت است و ان‌شاءالله به‌زودی زمینه ساز ظهور خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه قرارگیری موکب امام خامنه‌ای در کریدور شمال به جنوب و موقعیت مناسب، افزود: موکب امام خامنه‌ای به وسعت لرستان به ویژه شهرستان خرم‌آباد است چرا که درب خانه بسیاری از منازل مسکونی لرتباران به روی زائران اباعبدالله حسین(ع) باز است.

 

خدمت‌رسانی به یک میلیون ۲۰۰ هزار زائر در اربعین سال گذشته

مسئول موکب امام خامنه‌ای با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ خادم در موکب امام خامنه‌ای خدمت‌رسانی می‌کنند، تصریح کرد: طبق آمار قرص نان و ظروف یکبار مصرف سال گذشته به یک میلیون و ۲۰۰ هزار زائر خدمت‌رسانی کردیم و پیش‌بینی می‌کنیم امسال با حسینیه، انبار و آشپزخانه‌ای که راه‌اندازی شده به زائران بیشتری خدمت‌رسانی کنیم.

خورشیدوند بیان کرد: به برکت مؤسسه خیریه الغدیر که متعلق به مرحوم آیت‌الله شیخ مهدی قاضی و فرزندانشان است آشپزخانه موکب دایر شده و شهرداری نیز در زمینه ساخت سرویس‌های بهداشتی کمک کرده، البته نیروهای ما هم به صورت جهادی کمک می‌کنند.

 

آمادگی ۴۰۰ منزل مسکونی برای اسکان زائران اربعین

وی‌ گفت: بیش از ۴۰۰ منزل مسکونی برای اسکان زائران ثبت نام کردند، همچنین حسینیه حبیب ابن مظاهر، مسجد نبی(ص)، برخی مساجد و ورزشگاه‌ها برای اسکان اعلام آمادگی کردند البته تا این لحظه اسکان نداریم و از دانشگاه آزاد توقع داریم مانند سال گذشته برای اسکان همکاری کنند.

مسئول موکب امام خامنه‌ای افزود: با اداره غله هماهنگ شده که سه نانوایی به صورت ۲۴ ساعته پخت نان را انجام دهند همچنین پیگیر هستیم داربست و بنر‌ها در سال‌های آتی برداشته شود تا بتوانیم سایبان دائم احداث کنیم.

خورشیدوند عنوان کرد: انتظار داریم دانشگاه علوم پزشکی و آتش نشانی مانند سنوات گذشته در موکب مستقر شوند و با توجه به حجم زیاد زائران و گرمای هوا خدمت‌رسانی را انجام دهند.

وی یادآور شد: در این مکان می‌توان یک مجمتع رفاهی فرهنگی احداث کرد که ان‌شاء‌الله به همت مسئولان استانی تغییر کاربری زمین انجام شود و زمین در اختیار موکب اعظم امام خامنه‌ای قرار گیرد.

مسئول موکب امام خامنه‌ای اظهارداشت: بسیاری از نذورات مردمی و ظرفیت نیروی انسانی صرف کارهای زیرساختی می‌شود بنابراین به دلیل دائمی بودن جریان اربعین باید زیرساخت‌ها آماده شوند، در این راستا بعضی از سازمان و نهاد‌های خدمات‌رسان پای کار آمدند اما توقع ما به اندازه نیاز مردم و زائران است و توقع داریم جایی که وظیفه دولت است به‌ویژه در کارهای زیرساختی مانند سنوات گذشته به موکب کمک کنند.

خورشیدوند گفت: از نماینده ولی فقیه در لرستان، نیروی انتظامی، شورای تأمین، سپاه پاسداران، بسیج، مؤسسه خیریه الغدیر، زائران، خیرین، شهرداری، ستاد اربعین، شرکت برق و سازمان امور آب تشکر می‌کنم و توقع داریم این مجموعه از نظر زیرساختی توسعه پیدا کند.

وی افزود: از خیرین و مردمی که تاکنون به هر دلیلی فرصت نداشته‌اند به موکب خدمت کنند برای خدمت‌رسانی دعوت می‌کنم، مردم می‌توانند کمک‌های نقدی و غیرنقدی خو‌د را برای موکب ارسال کنند.

 

شوق خدمت دهه هشتادی‌ها در موکب اعظم امام خامنه‌ای

نازنین زهرا قربانی یکی از خادمان موکب امام خامنه‌ای در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: من ۱۴ سال سن دارم و اکنون حدود پنج سال است که به همراه خانواده‌ام در این موکب مردمی فعالیت‌های مختلفی از جمله پخت غذا، پذیرایی و... را انجام می‌دهیم.

وی افزود: موکب اعظم امام خامنه‌ای با هزینه و کمک‌های مردم اداره می‌شود و به صورت ۲۴ ساعته به زائران امام حسین(ع) خدمت‌رسانی می‌کند.

این خادم امام حسین(ع) تصریح کرد: من به همراه هم سن و سال‌هایم سال‌هاست که به عشق امام حسین(ع) در این موکب فعالیت می‌کنیم و از دیگران نیز دعوت می‌کنم که در اینجا حضور پیدا کنند و به مردم خدمت کنند.

خدمت به زائران امام حسین(ع) اجر و ثوابی بی‌نظیر دارد و شیرینی و لذت این خدمت‌رسانی با هیچ چیزی در دنیا قابل مقایسه نیست و بی‌شک افرادی که خود را وقف حسین(ع) می‌کنند از بالاترین جایگاه‌ها نزد خداوند متعال برخوردارند.

موکب اعظم امام خامنه‌ای یک موکب بین‌المللی است که به عنوان بزرگترین موکب غرب کشور شناخته شده و در این موکب ۲۰ روز قبل از اربعین تا روز اربعین به زائران امام حسین(ع) خدمت‌رسانی می‌شود.