پولادگر: دختر شهید رضایی سرپرست معنوی کاروان است/ تا امروز 33 درصد بودجه دریافت کرده ایم

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشست خبری کمیته پارالمپیک درباره بازیهای پارالمپیک با حضور محمد پولادگر نایب رییس کمیته و سرپرست کاروان ایران در پاریس و سعید سلگی مدیر فنی کمیته برگزار شد. 

پولادگر در ابتدای نشست درباره کاروان اعزامی توضیحاتی ارائه کرد و اظهار داشت: کاروان پارالمپیک ایران جمعه 2 شهریور شامل ورزشکاران، مربیان و کادر اجرایی به پاریس اعزام خواهد شد. مسابقات با حضور 184 کشور جهان در 22 رشته ورزشی برگزار خواهد شد. ما در 10 رشته ورزشی شامل در 2 رشته تیمی و 8 رشته انفرادی با 65 ورزشکار حضور خواهیم داشت و در 5 رشته زنان ما حضور خواهند داشت. 4400 ورزشکار از سراسر جهان به مدت 11روز رقابت خواهند کرد. تمامی کاروان در همان روز اعزام می شود اما در بازگشت 3 مرحله خواهیم داشت. نام کاروان فرزندان ایران است و شعار کاروان ایران، ایثار و افتخار است. 

وی افزود: در دورانی که در پاریس هستیم، چند رویداد مذهبی خواهیم داشت؛ اربعین، رحلت حضرت پیامبر و شهادت امام رضا. شعار کاروان متناسب با این ایام انتخاب شده و رویدادهای فرهنگی را نیز تدارک دیده ایم. 

وی درباره شرایط تیمهای اعزامی گفت: در پاریس شرایط تیم های اعزامی مطلوب است. پاراتیراندازی با قهرمان جهان و پارا ساره جوانمردی، والیبال نشسته پرافتخارترین تیم پارالمپیکی با 7 عنوان قهرمانی، پارادوومیدانی با تعدد مدال ها، پاراتیر و کمان با مدال های بسیار و حضور نعمتی به عنوان کاندیدای کمیسیون ورزشکاران، گلبال که سمبل پارالمپیک است و امیدوار به مدالیم، پاراتکواندو که دومین حضور خود را تجربه می کند و در دوره قبل با 3 ورزشکار 2 طلا و یک نقره گرفتیم و بسیار امیدواریم، در پاراشنا با 2 ورزشکار حضور خواهیم داشت، پاراجودو که رشته پرافتخار ماست اما یکی از طلایی های دوره قبل یعنی نوری را به دلیل حذف کلاس جهانی نخواهیم داشت اما 2 نفر داریم، در پاراکانو با یک ورزشکار مرد و زن حضور داریم و در نهایت پاراوزنه برداری که رشته طلایی ما است که با یاد و نام سیامند رحمان همیشه همراه ماست. از مجموع 65 نفر، 12 نفر ورزشکار زن خواهیم داشت.

وی با اشاره به سرپرست کاروان گفت: سرپرست معنوی کاروان آرمیتا رضایی نژاد دختر شهید رضایی نژاد از دانشمندان هسته ای کشور هستند و امیدواریم که قدم ایشان برکت کاروان باشد. این سنت همیشگی پارالمپیک است.  همچنین حاج آقا سرلک روحانی کاروان هستند که برنامه های فرهنگی را خواهیم داشت.

سرپرست کاروان ایران در پاریس درباره پاداش اعضای کاروان بیان کرد: پاداش کاروان بحث روز است. پاداش پای سکو بستگی به تامین مالی دارد و استاندارد نیست. هنوز منابع مالی تامین نشده اما رییس پارالمپیک تاکید کرد که اعلام کنیم. برای طلا 4 میلیارد، نقره 1.5 میلیارد و برنز 1 میلیارد در نظر گرفته شده است. مسائل فرهنگی و اخلاقی و ملی و اعتقادی نیز مدنظر است و 25 درصد میزان پاداش تشویقی در نظر گرفته ایم که جداگانه پرداخت می شود. برای رشته های تیمی هم 75 درصد پاداش انفرادی را در نظر گرفته ایم.

برای سرپرستان و مربیان نیز 70 درصد پاداش ثابت در نظر گرفته ایم و 30 درصد برای مسائل فرهنگی و اعتقادی لحاظ می شود.

نایب رییس کمیته پارالمپیک درباره پرچمدار ایران گفت: پرچمدار کاروان ما تنها ورزشکار جانباز ما در میان ورزشکاران است که مسن ترین فرد کاروان نیز محسوب می شود. 

سیدمحمدرضا میرشفیعی در پاراتیراندازی با 51 سال سن پرچمدار مرد و هاجر صفرزاده ورزشکار پارادوومیدانی پرچمدار زن ما خواهند بود. رحیمی جوانترین عضو کاروان است با 18 سال سن. میانگین سنی کاروان اعزامی 33 سال تست.

وی درباره بودجه کاروان گفت: بودجه پرداختی به پارالمپیک تا به امروز 33 درصد بوده اما قول دادن که تا هفته آینده تا 96 درصد پرداخت خواهد شد.

وی درباره اختصاص یافته توسط دولت گفت: پاداش دولت برای قهرمانان المپیک و پارالمپیک یکسان است و از قبل بوده. بنابراین اصل بر یکسان سازی هست. در پاراآسیایی هم همینگونه بود. مصوبه دولت است و در آخرین مراسم تجلیل رییس جمهور شهید تاکید کردند که پاداش ها یکسان باشد. پاداش دولت چارچوب و آیین نامه دارد اما پاداش المپیک استاندارد نیست. کمیته المپیک تامین منابع کرد و پاداش 20 برابری نسبت به ادوار قبلی پرداخت که بسیار جالب بود.

وی گفت: مراسم بدرقه خواهیم داشت البته مراسم کوچکی در فدراسیون جانبازان و توان یابان خواهیم داشت. تمامی اعضای کاروان را هفته آینده به سفر معنوی مشهد مقدس اعزام می کنیم.

نایب رییس کمیته پارالمپیک درباره پیش، بینی اش از مسابقات گفت: خیلی اهل پیش بینی نیستم. از 12 طلای دوره قبل 3 طلایی را نخواهیم داشت. چند نفر شانس طلا نیز غایب هستند اما باز هم امیدواریم.

سرپرست کاروان ایران در پاریس درباره نگرانی ها درباره میزبانی فرانسوی ها گفت: اعتقاد دارم پارالمپیک بهتر از المپیک برگزار می کنند؛ اول به دلیل اینکه نواقص المپیک را در پارا رفع می کنند و دوم اینکه تعداد نفرات محدودتر است.

وی با تاکید بر برگزاری مراسم بدرقه گفت: امیدواریم که در مراسم بدرقه وزارت ورزش مشارکت کند و قول دادند که مراسمی همانند المپیکی ها بگیرند.

پولادگر درباره جلوگیری از اشتباهات گفت: اتفاقاتی که درباره اشتباهات در پاراآسیایی رخ داد، بررسی شد و حتی برخورد تنبیهی داشتیم. نهایت تلاش کردیم که در پارالمپیک رخ ندهد.

پولادگر در پایان با تاکید بر حمایت دولت گفت: حمایت بی سابقه دولت از ورزش قهرمانی را شاهدیم. این میزان حمایت دولت از ورزش قهرمانی بی سابقه بود چه از تخصیص بودجه. کلیه تعهدات مالی و بودجه فدراسیونها 100 درصد پرداخت شد. در سال 1402 بودجه فدراسیونها چندین برابر شد. پاداش هایی نیز که در نظر گرفته شد، بی سابقه بود. امیدواریم دولت جدید هم توجه ویژه به ورزش قهرمانی داشته باشد.

سلگی: 9 طلای قطعی داریم

سلگی مدیر فنی کمیته پارالمپیک هم در این نشست درباره جزئیات پیش بینی از رقابتهای المپیک اظهار داشت:
پیش بینی مدال عوامل و فاکتورهای مختلفی دارد. سیر ورزشکاران خودمان و رقبا را در 4 سال گذشته بررسی کردیم. 6 نفر طلایی دوره قبل یعنی نیمی از طلاهای دوره قبل بنا به دلایل مختلف نداریم. در پاراجودو، در پاراتکواندو، در پارادوومیدانی و در پاراتیر و کمان. 4 فدراسیون همکار داریم، جانبازان و توان یابان، نابینایان، تکواندو و قایقرانی. پیش بینی ما 9 طلای قطعی داریم، 7 نقره ای نزدیک به طلا داریم، 5 نقره و 13 ورزشکار با اولویت برنز.

وی درباره برنامه کمیته پارالمپیک برای جلوگیری از خطاهای قبلی و از دست رفتن مدال ها نیز گفت:
در بحث پاداش ها لحاظ شد و در المپیک هم لحاظ می شود. کلاسهای آموزشی داشتیم. از تمامی اعضای کادر فنی تعهدنامه و ضمانت نامه گرفتیم. تست دوپینگ دو بار گرفتیم.
در پارادوومیدانی نیز بعد از جهانی مربیان تخصصی در نظر گرفتیم تا تکنیک ها و اشتباهات اصلاح شود. در رکوردگیری نیز 6 داور بین المللی قضاوت کردند و اذعان داشتند که اشتباه و اشکال وجود نداشت.

سرپرست کاروان ایران در پاریس گفت: دختر شهید رضایی از شهیدان هسته ای کشور سرپرست معنوی کاروان خواهد بود.