وزیر علوم: دانشگاه آینده جایگاه تعامل با نسل جوان است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدعلی زلفی‌گل ظهر امروز در حاشیه بازدید از روند اجرای طرح فرادانشگاه آینده در دانشگاه اراک و یک شرکت صنعتی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروزه در دنیا آموزش‌های دانشگاهی و تحقیقاتی باید نیازمحور و مهارت‌محور باشد، خوشبختانه دانشگاه اراک از امتیازات و مزیت‌های نسبی برخوردار است و سعی کرده از این مزیت‌ها استفاده کند و مزیت‌سازی کند و مزیت‌های جدید ایجاد کند.

وی افزود: طرح فردای روشن آموزش، راهی برای مهارت محور کردن آموزش است و خوشبختانه صنایعی که در شهر اراک وجود دارد در طراحی کلاس‌ها و‌ حضور دانشجویان در بستر عملی کار در  کارخانه و صنعت فضایی ایجاد کردند و شرایط کارورزی و‌ کاربینی را برای دانشجویان محیا کردند، این اقدامات دانشگاه اراک می‌تواند الگویی برای سایر دانشگاه‌ها باشد و شرایطی ایجاد کنند که افراد صاحب نظر بتوانند در کلاس‌های درس و محل کار حضور پیدا کنند و بخشی از آموزش‌ها را در محل کار آموزش ببیند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیاندکرد: این اقدام دانشگاه اراک برای رشته‌های علوم طبیعی و فنی مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی که از اساتید کاردان که در زمینه اجرایی و عملیاتی صاحب نظر هستند دعوت می‌کند و یک سیستم فعالی را در آموزش ایجاد می‌کنند، امید است این اقدام الگویی برای سایر دانشگاه‌ها باشد و سایر دانشگاه‌ها طرح فرادانشگاه آینده را در مناطق مختلف گسترش دهند.

زلفی‌گل بیان کرد: طرح فرا در حال حاضر تنها در دانشگاه اراک آغاز شده و در دفترچه کنکور سال 1403-1404 این رشته پیش‌بینی شده و تعدادی دانشجو برای این طرح پذیرفته می‌شود، این طرح یک سرآغازی برای مهارت محور کردن و نیازمحور کردن آموزش است و صنایعی که این همکاری را می‌کند یک تضمین شغل برای اینده دانشجویان ایجاد می‌کنند.

وی عنوان کرد: اقدام صنایع خصوصی برای عملیاتی شدن طرح فرا، جدا از اینکه آموزش دانشگاهی را نیاز محور و‌ فرا محور می‌کند یک کار خیر به شمار می‌رود و ضمن اینکه دانشجویان آموزش موثر می‌بینند دیگز نگران آینده شغلی خود نیستند و این سبب ایجاد امید در بین نسل جوان و افزایش سرمایه اجتماعی می‌شود‌.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: روسای دانشگاه‌ها تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم را برای  حضور دانشجویان در سال جدید در دانشگاه محیا کنند که با استقرار دولت جدید شرایطی در دانشگاه‌ها محیا باشد و وزیر علوم جدید نگران سال جدید نباشند، همچنین تمام تلاش ما بر این است از ظرفیت تعطیلات تابستان برای بازسازی و تجهیز کلاس‌های دانشگاه، خوابگاه و سلف استفاده شود و نگران سال تحصیلی آینده نباشیم.

زلفی‌گل ادامه داد: طرح دانشگاه آینده طرحی برآمده از انتظارات رهبر معظم انقلاب اسلامی از دانشگاه و حوزه علم و فناوری است که به‌عنوان یک ایده‌ تحولی توسط دانشگاه اراک ارائه و به‌صورت پایلوت کشوری با شعار «زندگی در مدار آینده» در این دانشگاه آغاز شده است و نخستین هدف آن جذابیت دانشگاه و آموزش برای جوانان است.

وی تصریح کرد: تبدیل دانشگاه به زیست‌بوم زندگی بر مدار دانایی، تدریس مبتنی بر واقعیت، تولید علم با تمرکز بر زمینه‌های بومی، مشارکت مؤسسات فناور و ساختارهای حاکمیتی در آموزش و پژوهش، مشارکت دانشجویان در اداره دانشگاه، نگاه فرصت‌محور نسبت به نسل جدید و مردمی‌سازی تأمین مالی از اهداف طرح دانشگاه آینده است. دانشگاه آینده، دانشگاه تعامل با نسل جوان است و به‌جای آموزشِ علم به آموزش استفاده از علم پرداخته می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه آینده، دانشگاه تعامل با نسل جوان است و به‌جای آموزشِ علم به آموزش استفاده از علم پرداخته می‌شود.