مرادی: اگر از VAR بدون تاییدیه فیفا استفاده می‌کردیم، فدراسیون فوتبال تعلیق می‌شد!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا؛ دانیال مرادی درمورد ملاک استفاده از VAR در بازی‌های لیگ برتر، اظهار داشت: از اطلاعات عمومی خودم جواب این سوال را می‌دهم. الان ۲ دستگاه در ایران داریم که با آنها بازی‌ها را پوشش می‌دهیم‌. هرچه تعداد باشگاه‌ها بیشتر باشد، پوشش بیشتری اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: برخی زیرساخت‌ها مثل کابل‌کشی، سیم‌کشی، اتاق VAR و... هم اهمیت دارد. از خدا می‌خواهیم هر ۸ بازی هفته را پوشش بدهیم که امیدوارم با همکاری باشگاه‌ها و هیات‌ها چنین اتفاقی بیفتد. ما هم با توجه به ابلاغ فدراسیون سعی کردیم از هفته اول لیگ، موارد مربوط به چیدمان داوران بازی‌های VAR را انجام بدهیم. من هم مثل سعید مظفری ‌زاده باور نمی‌کردم VAR به ایران بیاید.

سرپرست کمیته داوران اضافه کرد: از اوایل سال ۹۷ عضو اصلی کارگروه VAR بودم اما باور نمی‌کردم امسال چنین سیستمی داسته باشیم. فدراسیون برای این کار همت بزرگی داشت. اتفاق بسیار خوشایندی است که جای تقدیر و تشویق دارد. در برنامه‌های مختلف می‌گفتند پروسه آموزش داوران حدود شش ماه تا یک سال طول می‌کشد. با تلاش شبانه‌روزی همگی و تیم VAR خودمان این اتفاق رخ داد‌. اکنون ۱۶ داور وسط لیگ برتری، ۹ کمک داور بین‌المللی مرد و ۲ کمک داور بین‌المللی زن به انضمام ۶ داور بین‌المللی که مدرک اتاق نداشتند و فقط مدرک درون زمین داشتند از اردیبهشت در یک روند فشرده و برنامه‌ریزی مدون آموزش دادیم. اکنون همه این افراد از فیفا تاییدیه داور وسط و اتاق را گرفته‌ و می‌توانند بازی‌ها را قضاوت کنند.

مرادی ادامه داد: در همین هفته اول بازی‌هایی که از VAR استفاده شد برای فیفا فرستاده و گفتیم تایید بدهید اما اکنون برای هفته سوم نیازی به استعلام از فدراسیون جهانی نداریم زیرا همه داوران مدرک گرفته‌اند‌. این نکات مثبت و خوب است. 

وی خاطرنشان کرد: شعار فیفا این است که VAR کمترین دخالت و بیشترین نفع را داشته باشد. در پروتکل این سیستم به صراحت قید شده اگر تصمیمی اتفاق بیفتد و داور تصمیمی بگیرد که به وضوح مشخص نشود اشتباه بوده، به هیچ وجه اتاق VAR ورود نمی‌کند‌ و تصمیم داخل زمین تایید می‌شود‌. حتی اگر شواهدی هم وجود داشته باشد، بازهم تصمیم نهایی با خود داور وسط است و می‌تواند با همان تصمیم قبلی کار را ادامه بدهد. VAR نمی‌گوید قطعا تصمیم داور اشتباه بوده بلکه توصیه می‌کند تصویر را ببیند و درمورد چهار حوزه‌ای که این سیستم می‌تواند به آن ورود کند، تصمیم بگیرد.

رئیس دپارتمان داوری اضافه کرد: باید با این دید مثبت نگاه کنیم که لیگ امسال با اقدامی که سال‌ها فقط قولش را دادیم، شروع شد. هرچند دستگاه‌ها اکنون کم است اما به تعداد آن اضافه می‌شود. این پروسه ملی است و همه می‌توانند از آن بهره ببرند. هرچه گسترش بیشتر باشد، حتی می‌توانیم سال‌های آینده از آن در لیگ‌های پایین‌تر استفاده کنیم. 

مرادی ادامه داد: امیدواریم در لیگ امسال اشتباهات داوری کمترین تاثیر را در نتایج داشته باشد. انتقادات مثبت را می‌پذیریم. قطعا برای داوران کلاس می‌گذاریم و هر ۳_۲ هفته یک بار آنلاین صحنه‌ها را برای داوران توضیح می‌دهیم. حتی اگر خیلی نیاز ببینیم، حضوری دعوت می‌کنیم. امیدوارم داوران به بهترین شکل مسابقات را قضاوت کنند.

سرپرست کمیته داوران اضافه کرد: اینگونه نیست که یک دستگاه خریداری شود، به ایدان بیاید، آموزش داوران را با آن انجام داده و بگوییم لیگ را با همان دستگاه شروع کنیم. در تاریخ ۲۰ مرداد یعنی ۵ روز قبل شروع لیگ در اراک ارزیابی نهایی را توسط فیفا آنلاین انجام دادیم. همه موارد عکس شده و به صورت عکس و فیلم برای فیفا بارگذاری شد. تاییدیه گرفتیم که لیگ را شروع کردیم‌. استفاده از VAR بدون تاییدیه فیفا، فوتبال ما را تعلیق می‌کند. حتی اگر تکنولوژی مورد تایید خودش را بیاوریم‌. خدا را شکر در این ۲ هفته تعلیق نشدیم زیرا تاییدیه داشتیم.

رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال گفت: در صورت استفاده از VAR بدون تاییدیه فیفا، قطعا تعلیق می‌شدیم.