زهک قطب اقتصادی در دل کویر

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری «عصرهامون» زهک یکی از شهرستان‌های شمالی سیستان و بلوچستان است، یک شهرستان مرزی و استراتژیک است که نقش بسیار مهمی نه‌تنها در منطقه سیستان بلکه می‌تواند موتور پیشتاز توسعه استان باشد.
 
  شهرستان زهک دومین قطب آبزی‌پروری استان
  حسن دهمرده فرماندار شهرستان زهک در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون» ابتدا ضمن گرامی داشت هفته دولت در خصوص ظرفیت‌های مختلف و متمایز شهرستان زهک بیان کرد: در حوزه آبزی‌پروری شهرستان زهک قطب آبزی‌پروری استان بعد از چابهار است.
 
  وی افزود: یک هزار و ۱۵۰ باب استخر پرورش ماهی در زهک فعال است همان‌طور که می‌دانید در حوزه آبزی‌پروری مصرف آب وجود ندارد و تنها یک چرخش آب شکل می‌گیرد که در قسمت دیگر کشاورزی و مصارف گلخانه‌ای از آن آب استفاده می‌شود.
 
  فرماندار زهک خاطرنشان کرد: برای اولین‌بار بعد از شمال کشور در حوزه شهرستان زهک ۵۰۰ قطعه ماهی خاویار به شکل الگوی رهاسازی شده و در حال انجام اقدامات بعدی است و همچنین سه مزرعه الگو در حوزه ماهی‌های خاویار در حال انجام است.
 


  ۴ هزار و ۵۰۰ نفر در حوزه آبزی‌پروری دارای شغل پایدار هستند
  فرماندار زهک تصریح کرد: جمعیتی بالغ بر ۴ هزار تا ۴ هزار و ۵۰۰ نفر در حوزه آبزی‌پروری در شهرستان زهک مشغول به کار هستند.
 
  دهمرده یکی دیگر از اقداماتی که در شهرستان زهک صورت‌گرفته، تغییر الگوی کشت است، عنوان کرد: باتوجه‌به شرایط آبی که در منطقه سیستان وجود دارد چاره‌ای جز تغییر الگوی کشت نداریم در این شرایط کم آب دیگر کشاورزی سنتی و آبیاری غرقابی معنایی ندارد.
 
  وی افزود: یک هزار و ۷۰ واحد گلخانه‌ای در سال گذشته در زهک ایجاد شده که یک هزار و ۲۰۰ گلخانه هم از خانگی و صنعتی در یک سال گذشته افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است و این خود نشان‌دهنده این است که مسیر شناخت و تغییر الگوی کشت در این شهرستان ایجاد شده و برای مردم منطقه الگوسازی شده است.
 
  ۳۵۰ تن از محصولات گلخانه‌ای شهرستان زهک به روسیه صادر می‌شود
  فرماندار شهرستان زهک تشریح کرد: ۳۵۰ تن از محصولات گلخانه‌ای شهرستان زهک به کشور روسیه از طریق شرکت‌های شتاب‌دهنده صادر شده است؛ همان‌طور که می‌دانید محصولات صادراتی باید شاخص‌های مهمی مانند کیفیت خوب داشته تا امکان صادرشدن را داشته باشد.
 
  وی ادامه داد: صادرات محصولات کشاورزی در استان از سه شهرستان خاش، زهک و سیب سوران انجام می‌شود؛ شهرستان زهک همچنین دارای تنها مجتمع گلخانه‌ای شمال استان در کنار چاه نیمه‌ها با بیش از ۱۰۰ واحد گلخانه‌ای به‌صورت تجمیعی است و شرکت‌تعاونی گلخانه‌ای در آنجا فعال است و اخیراً در این مکان سردخانه‌ای برای بسته‌بندی و برندسازی احداث شده است.
 
  دهمرده یکی دیگر از ظرفیت‌های شهرستان زهک وجود راه‌ها و جاده‌های ترانزیتی در این شهرستان است، بیان کرد: همان‌طور که می‌دانید یکی از مؤثرترین عوامل توسعه یک شهر راه‌ها و همچنین وجود نیروی جوان مستعد است.
 
  فرماندار شهرستان زهک با بیان اینکه در زمینه عمران و زیرساخت در شهرستان زهک اقداماتی مانند نخستین تقاطع غیرهمسطح سیستان که احداث تقاطع غیرهمسطح روستای عطا محمد در شهرستان زهک بود، افزود: این پروژه از ۱۴ دی‌ماه ۱۴۰۱ به مبلغ اولیه ۱۲۸ میلیارد تومان به مدت ۲ سال شروع شده و بنا شده مسیر ترانزیتی محمدآباد به سمت میلک را به‌صورت غیرهم‌سطح به هم متصل کند.
 
  وی اذعان کرد: همچنین اجرای راه انحرافی زابل به زهک و برعکس برای مدت ۸ ماه احداث می‌شود و این پروژه با اعتبار اولیه ۱۲۰ میلیارد تومان آغاز شده و تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
 
  تکمیل بزرگراه زهک به زابل
  دهمرده خاطرنشان کرد: تکمیل بزرگراه زهک به زابل که این پروژه پس از وقفه ۸ساله با طول ۲۶ کیلومتر تا پایان سال جاری به بهره‌برداری و اجرای کمربندی شهر زهک (فاز اول آن به طول ۵ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و فاز دوم آن در دست اقدام است)، احداث بلوار ورودی شهر زهک که این پروژه به طول یک کیلومتر در قالب یک کار بین‌بخشی با همکاری شهرداری زهک، اداره کل راه و شهرسازی استان و اداره برق استان به بهره‌برداری رسیده و مبلغی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و ۲۰۰ نفر در این دو پروژه بزرگ مشغول به کار هستند.
 
  فرماندار شهرستان زهک در خصوص بهسازی و آسفالت روستاها عنوان کرد: هرچه بتوانیم مردم را در روستا نگه داریم از حاشیه‌نشینی در شهرها جلوگیری می‌شود و به تولید کمک کرده‌ایم؛ تاکنون معابر ۲۲ روستا با مساحت ۱۵۰ هزار مترمربع بهسازی و آسفالت شده است؛ همچنین نهضت ملی مسکن با احداث مجموعه ۵۰ واحد مسکن شهری ساخت ۹۰۰ باب مسکن روستایی و مجتمع ۱۴ واحدی امام علی (ع) در حال اجرا است.
 
  وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان در زمینه‌های اقتصادی دارای ظرفیت‌های بالایی است که شهرستان زهک هم از این قاعده مستثنا نیست و طبیعتاً برای تولید ثروت و توسعه اقتصاد باید از اقتصاد قوی برخوردار بود.
 
  دهمرده با بیان اینکه امروزه یکی از مهم‌ترین معضل و موضوع در جامعه معیشت مردم است، بیان کرد: امروز در حوزه شهرستان زهک برگرفته از نقشه راهی که بیان کرده‌ایم در سبد اقتصادی منطقه سیستان هم سهم صنعت، تجارت مرزی و محلی، سهم شرکت‌های دانش‌بنیان، سیستم بودجه برنامه‌ریزی و همچنین جهت‌دهی تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده است.
 


  رشد ۱۲۰ درصدی محصولات گلخانه‌ای
  وی افزود: در مدت یک سال در حوزه گلخانه‌ای رشد ۱۲۰ درصدی را داشته‌ایم که با حذف‌کردن کشت سنتی و غرقابی ایجاد شده است و همچنین در حوزه شیلات نیز اتفاق بزرگی افتاده است که مبلغی بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان به مرکز تکثیر پرورش ماهی‌های زهک در سال گذشته اختصاص پیدا کرده و بعد از ۴ سال تعطیلی بزرگ‌ترین مرکز تکثیر پرورش ماهیان جنوب شرق کشور در شهرستان زهک راه‌اندازی شد.
 
  بهره‌برداری از اولین کارخانه تولید عرق‌گیری گیاهان دارویی و کارخانه تولید پنیر لاکتیکی
  دهمرده تشریح کرد: در حوزه صنایع تبدیلی اولین کارخانه تولیدی عرقیات در شهرستان زهک به بهره‌برداری رسیده و همچنین کارخانه پنیر لاکتیکی که روزانه بالغ بر یک تن تولید و به تمام نقاط کشور ارسال و صادر می‌شود.
 
  وی ادامه داد: همچنین تسهیلات مشاغل خانگی بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته از بنیاد برکت، بنیاد علوی، سیستم بانکی و نهادهای انقلابی مانند آستان قدس رضوی در حوزه شهرستان زهک پرداخت شده است.
 
  ایجاد طرح هر روستا یک محصول در شهرستان زهک
  فرماندار شهرستان زهک یکی دیگر از اقدامات بسیار خوب در حوزه شهرستان زهک در زمینه اشتغال و سرمایه‌گذاری ایجاد شده، تصریح کرد: روش‌های الگویی در قالب «هر روستا یک محصول» که در حال حاضر ۹ روستای زهک اطلاعاتی را از دهیاران و شورای روستا دریافت شده در قالب طرح‌هایی در عرصه‌های مختلف مانند صنایع‌دستی، سوزن‌دوزی، خامه‌دوزی، فرش، پرورش اسب، احیای اسب سیستانی، پارچه‌بافی، پرورش ماهی، شیلات و غیره فعالیت می‌کنند.
 
  دهمرده عنوان کرد: در حوزه دام و طیور ۱۱ واحد پرورش شترمرغ، ۱۸ باب واحد پرورش مرغ صنعتی که وظیفه تأمین گوشت سفید منطقه را بر عهده دارند وجود دارند و همچنین در حوزه دام باید از قرارگاه الغدیر برای احیای صنعت دام و پرورش سیستان تشکر کرد.
 
  پارک علم و فناوری زمینه اشتغال یک هزار و ۲۰۰ نفر را ایجاد می‌کند
  وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی سهم ۴۰ درصدی از اقتصاد دنیا اقتصاد دیجیتال است در شهرستان زهک ابتدا مرکز نوآوری بوده و اکنون به پردیس علم و فناوری هم‌تراز یک دانشگاه تبدیل شده است و ۶۰ شرکت دانش‌بنیان امروز در شهرستان زهک در حال فعالیت هستند که بعد از شهرستان زاهدان شهرستان زهک از لحاظ تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و نوع شرکت میزان هسته‌های فناور در حال فعالیت هستند.
 
  فرماندار شهرستان زهک تشریح کرد: یکی از هسته‌های فناور کار تولید البسه را دارد و همچنین دیگر هسته‌های فناور که در مرحله صدور مجوز هستند که در هفته گذشته یکی از شرکت‌های بنیادی شهرستان زهک مقام اول کشور را کسب و از رئیس‌جمهور لوح سپاس دریافت کرده‌اند؛ با افتتاح پارک علم و فناوری در شهرستان زهک برای حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر به‌صورت مستقیم شغل پایدار ایجاد می‌شود.
 
  یک هزار پنل خورشیدی ۵ کیلوواتی در حال اجرا است
  وی افزود: حدود ۵۰۰ پنل خورشیدی ۵ کیلوواتی در شهرستان اجرا شده و تا یک هزار و ۵۰۰ واحد هدف‌گذاری شده و در حال اجرا است؛ راه‌اندازی بازارچه مرزی شاهگل (تکمیل زیرساخت‌های بازارچه از قبیل احداث سوله محوطه‌سازی و غیره)؛ همکاری با بنیاد برکت برای ایجاد کسب‌وکار در ۷۰ روستای شهرستان زهک و سه طرح اشتغال‌زایی بالغ بر ۴۵ میلیارد تومان در شهرستان زهک به اجرا درآمده است.
 
  فرماندار شهرستان زهک در ادامه بیان کرد: جذب سرمایه‌گذار و تصویب ۲۸ طرح سرمایه‌گذاری از قبیل واحد تولید فیلتر هوا، آب‌معدنی، مخازن پلاستیکی، کیک و کلوچه و کارگاه عرق‌گیری گیاهان دارویی، و همچنین در سال گذشته ۲۲ روستا توسط طرح هادی آسفالت معابر آنها انجام شده و برای سال جاری ۱۶ روستا آسفالت آن‌ها در حال در حال انجام است.
 
  وی افزود: سه روستا که زمینه گردشگری دارند علاوه بر آسفالت، سنگ‌فرش نیز شده‌اند و همچنین ۹ تا جاده روستا آسفالت شده و در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسند.
 
  دهمرده در خصوص اقدامات مسکن شهرستان زهک بیان کرد: ۹۵۰ مسکن روستایی ساخته و تحویل روستاییان داده شده است و همچنین ۳۶ واحد مسکن طلاب و ۲۰ واحد مسکن محرومین ویژه مددجویان کمیته امداد که به‌صورت ۱۰۰ رایگان ساخته شده به آنها تحویل داده می‌شود.
 
  کسب مقام اول تیم کبدی و فوتسال نونهالان زهک
  فرماندار شهرستان زهک در حوزه پروژه‌ها و مقامات ورزشی اظهار کرد: پروژه مانند احداث ورزشگاه و استخر شنا در شهرستان زهک به بهره‌برداری رسیده است و همچنین قهرمانی تیم کبدی و تیم فوتسال نونهالان زهک در بین ۷۰ تیم از سطح کشور مقام اول کشوری را کسب کرد و جز افتخارات ورزشی شهرستان زهک محسوب می‌شود.
 
  ارتقا مراکز آموزش عالی شهرستان زهک به ۴ دانشگاه
  مجموعه تجاری مرزی در زهک افتتاح خواهد شد که باعث پیشرفت و توسعه چشمگیری در این شهرستان می‌شود، از نظر دانشگاه نیز شهرستان زهک دارای دانشگاه پیام‌نور، دانشگاه آزاد و همچنین امسال دارای پردیس علم و فناوری شده و ما در تلاش هستیم که دانشگاه مامایی و پرستاری را نیز به این شهرستان اضافه کنیم.
 
  در حوزه بهداشت نیز برای اولین‌بار بخش دیالیزی شهرستان برای ۷۲ فرد تالاسمی افتتاح شد که دیگر نیاز نیست این افراد به نقاط مختلف استان برای دیالیز مراجعه کنند.

شهرستان زهک با دارابودن ظرفیت‌های فوق‌العاده اقتصادی می‌تواند به قطب بسیاری از محصولات کشاورزی، شیلات و صنایع‌دستی تبدیل شود و ایجاد پارک علم و فناوری در شهرستان زهک زمینه اشتغال پایدار برای یک هزار و ۲۰۰ نفر را ایجاد می‌کند.