اصلی‌ترین تفاوت آرتروز و دیسک گردن

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آیا شما هم از گردن‌درد رنج می‌برید؟ اگر کارمندید و ساعت‌های زیادی را با کامپیوتر کار می‌کنید؟ قبلا تصادف کرده‌اید و دچار آسیب و شکستگی در ناحیه گردن شده‌اید؟ ‌هنگام خوابیدن و یا انجام حرکاتی مانند بلند کردن اجسام سنگین از روی زمین به نحوه صحیح قرارگیری بدنتان توجه نکرده‌اید؟ چاق هستید و فشار زیادی را روی ستون فقراتتان احساس می‌کنید؟ کمبود ویتامین D دارید؟ شما ممکن است دچار آرتروز یا دیسک گردن شده باشید. ما در این مطلب به بررسی علائم این دو بیماری، تفاوت آرتروز و دیسک گردن و نوع درمان هریک می‌پردازیم و در انتها بهترین متخصص ارتوپد برای تشخیص و درمان را به شما معرفی می‌کنیم. همراه ما باشید.

آرتروز گردن چیست؟

به نوعی بیماری که در آن غضروف‌های بین مهره‌های گردن ساییده می‌شوند و درد، سفتی و کاهش حرکت گردن را به دنبال دارد، آرتروز گردن یا استئوآرتریت گردن می‌گویند. طی این بیماری، لایه محافظ بین مهره‌ها نازک می‌شود. به عبارت ساده‌تر، غضروف تحلیل می‌رود. سپس بدن برای جبران این اتفاق، استخوان اضافی تولید می‌کند. در نتیجه مفصل تغییر شکل می‌دهند و ممکن است ناپایدار شوند. افزایش سن، اصلی‌ترین علت ابتلا به این بیماری به شمار می‌رود. اما ضربات یا شکستگی‌های قبلی، کار بیش‌ازحد با کامپیوتر، رانندگی طولانی‌مدت، ژنتیک، فشار اضافی بر مفاصل گردن بر اثر چاقی و روماتیسم مفصلی از دیگر دلایل ابتلا به آرتروز گردن خواهد بود.

علائم آرتروز گردن

اگر شما یک یا چندتا از علائم زیر را دارید، احتمالا به آرتروز گردن مبتلا شده‌اید. در ادامه، شما را با علائم ساده و پیشرفته این بیماری آشنا می‌کنیم:

  • در جلو یا پشت گردنتان احساس درد می‌کنید و این درد به شانه‌ها، بازوها و حتی سرتان هم سرایت کرده است.
  • هنگام حرکت دادن گردن صدای ساییدگی یا ترک خوردن می‌شنوید.
  • موقع چرخاندن سر یا خم کردن گردن، دردتان تشدید می‌شود.
  • احساس می‌کنید به‌خوبیِ گذشته نمی‌توانید دست‌ها یا بازوهایتان را حرکت دهید و دچار بی‌حسی در این اندام‌ها شده‌اید و یا احساس گزگز می‌کنید.
  • احساس می‌کنید عضلات گردنتان خشک شده و به‌ویژه صبح‌ها به‌سختی می‌توانید آن را حرکت دهید.
  • دچار مشکلات حرکتی و عدم تعادل در پاها شده‌اید یا به عبارت ساده‌تر، راه رفتن برایتان دشوار شده است و یا دچار بی‌اختیاری روده یا مثانه شده‌اید، این موارد از علائم پیشرفته بروز آرتروز گردن به شمار می‌آید. در چنین حالتی، فضای اطراف نخاع تنگ شده و به آن فشار وارد می‌شود.

دیسک گردن چیست؟

بالشتک‌های نرمی بین مهره‌های ستون فقرات قرار دارند و به انعطاف‌پذیری ستون فقرات مانند خم‌شدن و چرخیدن سر و کمک به جذب ضربات کمک می‌کنند. اگر این بالشتک‌ها آسیب ببینند یا پاره شوند، دیسک گردن اتفاق افتاده است. با بالا رفتن سن، دیسک‌ها خشک می‌شوند و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند. بنابراین احتمال بیرون‌زدگی آن‌ها افزایش می‌یابد. همچنین ضربه مستقیم به گردن، تصادفات رانندگی، بلند کردن اجسام سنگین از روی زمین، کار زیاد با کامپیوتر، رانندگی طولانی‌مدت و قرار گرفتن بدن در وضعیت ناپایدار برای چند ساعت و حتی عوامل ژنتیکی هم می‌تواند به دیسک گردن منجر شود. از عوامل تشدیدکننده دیسک گردن نیز می‌توان به چاقی که منجر به افزایش فشار روی ستون فقرات می‌شود، کمبود ویتامین D و ضعف عضلات گردن اشاره کرد.

علائم دیسک گردن

اگر شما یک یا چندتا از علائم زیر را دارید، احتمالا به دیسک گردن مبتلا شده‌اید. در ادامه، شما را با علائم ساده و پیشرفته این بیماری آشنا می‌کنیم:

  • اگر در یک طرف گردن خود احساس درد می‌کنید و این درد به بازو، شانه، کتف و یا حتی انگشتان دستتان سرایت کرده است.
  • اگر به‌سختی سر خود را می‌چرخانید و یا خم کردن گردن به سمت پایین برایتان دشوار است.
  • اگر موقع راه رفتن دچار سرگیجه می‌شود و تعادل خود را از دست می‌دهید.
  • اگر دچار بی‌حسی یا گزگزشدن بازوها، دست‌ها و یا انگشتانتان شده‌اید و به‌خوبی نمی‌توانید آن‌ها را حرکت دهید و یا سردرد دارید.
  • فلج شدید یک یا چند ناحیه و عدم کنترل روده و مثانه را نیز می‌توان از علائم پیشرفته و نادر بروز دیسک گردن نام برد.

تفاوت‌های اساسی آرتروز با دیسک گردن

آرتروز

دیسک گردن

           

علت

علائم

عوامل پیدایش

تغییرات بدنی

علت

علائم

عوامل پیدایش

تغییرات بدنی

ساییدگی غضروف‌های بین مهره‌های گردن در طی زمان.

درد گردن، تشدید درد به‌هنگام حرکت دادن سر و گردن و صدای تق‌تق .

افزایش سن، ضربات یا شکستگی‌های قبلی، کار بیش‌ازحد با کامپیوتر، رانندگی طولانی‌مدت، ژنتیک، چاقی و روماتیسم مفصلی.

تشکیل زائده‌های استخوانی، نازک شدن غضروف و تغییر شکل مهره‌ها.

بیرون‌زدگی یا پارگی دیسک بین مهره‌ای.

دردی سرایت‌کننده به بازو، دست یا انگشتان، بی‌حسی و گزگز، ضعف عضلانی، درد گردن و سردرد.

آسیب‌های ناگهانی، بلند کردن اجسام سنگین، وضعیت قرارگیری نامناسب بدن و ژنتیک.

بیرون‌زدگی یا پارگی دیسک، التهاب ریشه‌های عصبی.

فرق تشخیص آرتروز و دیسک گردن

به‌طور کلی، روش‌های متفاوتی برای تشخیص آرتروز و دیسک گردن وجود دارد که پزشک ممکن است ترکیبی از آن‌ها را تجویز کند. پزشک برای تشخیص آرتروز گردن از روش رادیوگرافی یا همان عکس‌برداری ساده استفاده می‌کند. در این روش، تغییرات استخوان‌ها و زائده‌های استخوانی نمایان می‌شود. اما برای تشخیص دیسک گردن، ام‌ار‌آی بهترین گزینه است، چرا که پارگی یا فتق دیسک و یا فشار روی ریشه‌های عصبی به‌خوبی دیده می‌شود. سی‌تی‌اسکن هم می‌تواند گزینه مناسبی برای تشخیص هر دو بیماری با شد، اما میزان دقت ام‌آر‌آی برای بررسی بافت‌های نرم مانند دیسک‌ها بیشتر است. فرق تشخیص آرتروز و دیسک گردن این است که در آرتروز، تمرکز بر تغییرات استخوانی و مفاصل است؛ درحالی‌که در دیسک گردن، تمرکز بر دیسک‌های بین مهره‌ای و ریشه‌های عصبی خواهد بود.

تفاوت درمان آرتروز با دیسک گردن

به‌طور کلی، انتخاب روش درمان توسط پزشک به شدت علائم، شغل و سبک زندگی افراد، سن بیمار و نتایج آزمایشات بستگی دارد. درست است که هر دو بیماری در ناحیه گردن رخ می‌دهند اما درمان آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. درمان آرتروز به منظور بهبود حرکت مفاصل و جلوگیری از پیشرفت بیماری انجام می‌گیرد و با دارو، فیزیوتراپی، تزریق و جراحی امکان‌پذیر است. اما در دیسک گردن، تمرکز پزشک بر کاهش فشار روی عصب و بهبود حرکت است و با دارو، فیزیوتراپی، تزریق، کشش و جراحی قابل درمان است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بعد از چند روز استراحت و یا به‌کارگیری درمان‌های خانگی مانند ماساژ با روغن و یا استفاده از کیسه آب گرم همچنان گردن‌درد دارید و یا یک یا چند تا از علائم آرتروز و یا دیسک گردن را در خود احساس می‌کنید، به پزشک مراجعه کنید. مراجعه به‌موقع، تشخیص زودهنگام، درمان مناسب و جلوگیری از علائم جدی‌تر را به‌دنبال دارد.

برای درمان آرتروز و دیسک گردن به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

پیشنهاد می‌کنیم برای تشخیص تفاوت آرتروز و دیسک گردن و یا درمان آن‌ها به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. این پزشکان، متخصص درمان بیماری‌های استخوان، مفاصل، رباط‌ها و عضلات هستند و می‌توانند با تجویز دارو، فیزیوتراپی و یا جراحی به درمان شما کمک کنند. دکتر بابک حسین زاده ارتوپد، یکی از برجسته‌ترین و بهترین پزشکان در زمینه تشخیص تفاوت آرتروز و دیسک گردن است که با سال‌ها تجربه موفق در درمان و جراحی این دو بیماری با استفاده از روش‌های نوین در بهبود و سلامت بیماران نقش موثری داشته است.

کلام آخر درباره تفاوت آرتروز و دیسک گردن

آرتروز و دیسک گردن، دو بیماری رایجی هستند که امروزه به‌ دلایل مختلفی از جمله افزایش سن، سبک زندگی، تصادف، ضربات یا شکستگی‌های قبلی، ژنتیک و... ایجاد می‌شوند. ما در این مطلب به تفاوت آرتروز و دیسک گردن، علائم و درمان هریک پرداختیم. پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به‌موقع به پزشک متخصص، از بروز عوارض جدی پیشگیری کنید.

آیا شما هم از گردن‌درد رنج می‌برید؟ اگر کارمندید و ساعت‌های زیادی را با کامپیوتر کار می‌کنید؟ قبلا تصادف کرده‌اید و دچار آسیب و شکستگی در ناحیه گردن شده‌اید؟