بازیهای پارالمپیک پاریس| خسروی طلا و رکورد را با هم شکست/ اتفاق تکراری؛ والیبال نشسته قهرمان شد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛امروز جمعه در نهمین روز از رقابت‌های بازیهای پارالمپیک پاریس 2024، ورزشکاران کشورمان در ۴ رشته مختلف به مصاف حریفان خود رفتند.

پاراکانو؛ راهیابی حسین‌پور و بهروزی راد به نیمه نهایی

رقابت‌های کانو تک نفره ۲۰۰ متر در کلاس KL1 برگزار شد که سعید حسین‌پور به مصاف حریفانی از پرتغال، فرانسه، چین و مجارستان رفت.

نماینده کشورمان با ۵۰.۷۰ صدم ثانیه در رده سوم گروه دوم قرار گرفت و فردا در مرحله نیمه نهایی باید به مصاف حریفان خود برود.

حریفانی از مجارستان و برزیل یا کسب عنوان نخست در گروه خود مستقیم به فینال راه یافتند.

حسین‌پور فردا 10 صبح برای راهیابی به فینال باید با رقیبانی از پرتغال، مجارستان، اسپانیا و هند رقابت خواهد کرد. ۳ نفر برتر به فینال A راه خواهند یافت.

صعود بهروز‌ی‌راد به نیمه‌نهایی

پیکارهای کانوی ۲۰۰ متر تک‌نفره بانوان در کلاس KL3 امروز جمعه از ساعت ۱۲:۱۵ به وقت پاریس برگزار شد.

شهلا بهروزی‌راد نماینده کشورمان در گروه دوم به مصاف حریفانی از بریتانیا، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و برزیل رفت و با ثبت زمان ۵۲.۷۰ در رده پنجم قرار گرفت.در این گروه نماینده فرانسه اول شد.

در گروه نخست حریفانی از کشورهای برزیل، ازبکستان، آلمان، بریتانیا، لهستان و مجارستان حضور داشتند که نماینده بریتانیا در رده نخست قرار گرفت.

نیمه نهایی این بخش روز یکشنبه ساعت ۱۰:۴۲ به وقت پاریس برگزار خواهد شد.

پارادوومیدانی؛ صعود صفرزاده به فینال دو 200 متر زنان

رقابتهای پارادوومیدانی بازیهای پارالمپیک پاریس در ماده دو 200 متر زنان کلاس T12 در مرحله مقدماتی صبح امروز در ورزشگاه استادوفرانس برگزار شد و هاجر صفرزاده دونده ایران در دسته چهارم با 3 رقیب خود مصاف داد. 

در این رقابت صفرزاده با ثبت زمان 25.05 به عنوان نفر نخست از خط پایان عبور کرد و به نیمه نهایی راه یافت.صعود صفرزاده به فینال ۲٠٠ متر زنان

رقابتهای پارادوومیدانی بازیهای پارالمپیک پاریس در ماده دو ۲٠٠ متر زنان کلاس T12 در مرحله نیمه نهایی عصر امروز در ورزشگاه استادوفرانس برگزار شد و هاجر صفرزاده دونده ایران در دسته دوم با 3 رقیب خود از کشورهای برزیل، اسپانیا و ونزوئلا مصاف داد. 

در این رقابت صفرزاده با ثبت زمان ۲۵.٠۶ به عنوان نفر دوم از خط پایان عبور کرد. 

در این دسته لوپز پرز از ونزوئلا با رکورد ۲۴.۵۹ به عنوان نفر نخست به فینال رسید و صفرزاده به عنوان سریعترین نفر دوم نیمه نهایی به فینال راه یافت.

بندری به مدال پرتاب نیزه نرسید

رقابتهای پارادوومیدانی بازیهای پارالمپیک پاریس در ماده پرتاب نیزه کلاس F54 مردان در مرحله فینال صبح امروز در ورزشگاه استادوفرانس برگزار شد. 

عرفان بندری نماینده ایران در این رقابت بود که با ۶ حریف خود برای کسب مدال مسابقه داد. 

بندری در پرتاب اول رکورد ۲۵.۹٠را ثبت کرد، در پرتاب دوم نیزه را ۲۶.۸۴ انداخت، در پرتاب سوم حدنصاب ۲۹.۱۲را ثبت کرد، در پرتاب چهارم نیزه را ۲۶.۴۸ را انداخت، در پرتاب پنجم حدنصاب ۲۶.۹۳ را ثبت کرد و در پرتاب ششم نیزه را ۲۶.۳٠ انداخت.

بدین ترتیب بندری در پایان رقابت پرتاب وزنه کلاس F54 رکورد ۲۹.۱۲ را ثبت کرد و از رسیدن به مدال محروم ماند. 

در پایان رقابتهای پرتاب نیزه کلاس F54 رونکو از روسیه که زیر پرچم پارالمپیک مسابقه می دهد با رکورد ۳٠.۷۷ قهرمان شد و مدال زلا را بر گردن آویخت، فوئنتس از مکزیک با رکورد ۳٠.۵۲ در جایگاه دوم ایستاد و استفانوداکیس از یونان با حدنصاب ۳٠.۱۳ سوم شد. 

بندری نیز با رکورد ۲۹.۱۲ در جایگاه پنجم ایستاد.

خسروی رکورد و طلا را با هم شکست

رقابتهای پارادوومیدانی بازیهای پارالمپیک پاریس ۲٠۲۴ در ماده پرتاب وزنه کلاس F57 مردان در مرحله فینال عصر امروز در ورزشگاه استادوفرانس برگزار شد. 

یاسین خسروی نماینده ایران در این مسابقه بود که با ۱۱ حریف خود رقابت کرد. 

خسروی در پرتاب نخست حدنصاب ۱۵.۲۶ را ثبت کرد و در همان پرتاب نخست رکورد پارالمپیک را شکست، در پرتاب دوم وزنه را ۱۵.۸۷ پرتاب کرد و برای بار دوم رکورد پارالمپیک را ارتقا داد، در پرتاب سوم رکورد ۱۵.۹۴ را ثبت کرد و رکورد پارالمپیک را برای سومین بار بالا برد، در پرتاب چهارم به حدنصاب ۱۵.۹۶ رسید و رکورد پارالمپیک را برای بار چهارم شکست، در پرتاب پنجم وزنه را ۱۵.۵۷ پرتاب کرد و در پرتاب ششم و آخر حدنصاب ۱۵.۹۴ را ثبت نمود تا با همان رکورد ۱۵.۹۶ در صدر جدول گروه خود بایستد و مدال طلا را مقتدرانه و پیشاپیش از آن خود کند. 

در این گروه پائولینو دوس سانتوس از برزیل با رکورد ۱۵.٠۶ دوم شد و نقره گرفت. هوتوژ سما از هند نیز با پرتابی به طول ۱۴.۶۵ در جایگاه سوم ایستاد و مدال برنز را کسب کرد.

پاراوزنه برداری؛ طلای رستمی با طعم رکوردشکنی

در ادامه در رقابت‌های پاراوزنه‌برداری پارالمپیک ۲۰۲۴ امروز جمعه، وزنه‌برداران دسته ۸۰ کیلوگرم در سالن «لا چاپله آرنا» به روی تخته رفتند که روح الله رستمی ملی‌پوش کشورمان به رقابت با حریفانی از چین، عراق، نماینده تیم پناهندگان، ساحل عاج، دومنیکن، بریتانیا و کره جنوبی پرداخت.

این وزنه بردار کشورمان در نخستین حرکت خود وزنه ۲۳۰ کیلوگرمی را با موفقیت بالای سر برد و در حرکت دوم وزنه ۲۳۴ کیلوگرمی را انتخاب کرد که به راحتی آن را مهار کرد.

رستمی در تلاش سوم وزنه ۲۴۲ کیلویی را درخواست داد که به درستی بالای سر برد و در نهایت با شکستن رکورد جهان به مقام قهرمانی رسید.

وزنه برداران چینی و عراقی هم در این دسته به مدال نقره و برنز رسیدند.

والیبال نشسته؛  ایران قهرمان شد

دیدار فینال تیم های ملی والیبال نشسته ایران و‌ بوسنی در بازی های پارالمپیک پاریس شامگاه جمعه (۱۶ شهریور) در سالن نورث آرنا پاریس برگزار شد.

در این دیدار ملی پوشان ایران با نتیجه ۳ بر یک حریف خود را شکست دادند و برای هشتمین‌ بار عنوان قهرمانی بازی های پارالمپیک را به خود اختصاص دادند.

ملی پوشان والیبال نشسته ایران در حالی موفق به شکست بوسنی شدند که آخرین‌بار دو‌ سال پیش در فینال مسابقات قهرمانی جهان به میزبانی بوسنی برابر این تیم صف آرایی کرده و موفق به کسب پیروزی شده بودند. تیم ملی کشورمان اما در دیدار امشب پیروزی سختی را برابر این تیم به دست آورد.

ملی پوشان ایران در آغاز گیم اول از بوسنی پیش بودند اما در نهایت نتیجه را واگذار کردند، آنها در گیم دوم‌ صاحب برتری شدند اما در یک رقابت سخت و سنگین که بارها به تساوی رسید. با این حال در گیم سوم و چهارم شرایط کاملا به سود شاگردان هادی رضایی بود طوریکه به راحتی نتیجه این دو گیم را از آن خود کردند.

تیم ملی والیبال نشسته ایران پیش از دیدار فینال مقابل تیم های اوکراین، برزیل، آلمان (مرحله مقدماتی) و مصر (نیمه نهایی) صاحب برتری شده بود. 

حضور در بازی های پا المپیک پاریس دهمین حضور تیم ملی والیبال نشسته ایران در ادوار مختلف این بازی ها بود و‌ قهرمانی به دست آمده نیز هشتمین قهرمانی این تیم به حساب می آید.

عملکرد والیبال نشسته ایران در ادوار مختلف بازی های پارالمپیک به این شرح است: 

پارالمپیک ۱۹۸۸ سئول : مدال طلا

پارالمپیک ۱۹۹۲ بارسلونا: مدال طلا

پارالمپیک ۱۹۹۶ آتلانتا: مدال طلا

پارالمپیک ۲۰۰۰ سیدنی: مدال طلا

پارالمپیک ۲۰۰۴ آتن: مدال نقره

پارالمپیک ۲۰۰۸ پکن: مدال طلا

پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن: مدال نقره

پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو: مدال طلا

پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو: مدال طلا

پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس: مدال طلا

نمایندگان کاروان فرزندان ایران در نهمین روز از بازی‌های پارالمپیک پاریس ۲۰۲۴ به مصاف حریفان خود رفتند.