واشنگتن ازحمایت‌گرایی و امنیت‌گرایی گسترده دست بکشد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تارنمای خبری وزارت امور خارجه چین، وانگ یی در دیدار با مشاور ارشد سیاست‌های بین‌المللی اقلیمی رئیس‌جمهوری آمریکا خواست برای همکاری با یکدیگر برای مقابله با چالش‌های جهانی، واشنگتن از حمایت‌گرایی و امنیت‌گرایی گسترده دست بکشد.

 وزیر امور خارجه چین در دیدار با جان پودستا اظهار داشت: ۴۵ سال فراز و نشیب روابط پکن و واشنگتن، به ما درس‌های مهمی آموخته است که دو کشور باید شریک یکدیگر باشند و نه رقیب همدیگر؛ باید به یکدیگر در رسیدن به موفقیت کمک کنند، نه اینکه درگیر رقابت ناسالم شوند. باید به حرف‌ها و وعده‌های خود پایبند باشند و نه اینکه گفتار و عملشان را نقض کنند.

وی افزود: ما مایل هستیم با طرف آمریکایی برای پیشبرد توافقات مهم روسای جمهوری دو کشور در حاشیه نشست سانفرانسیسکو، یافتن راهی صحیح برای تعامل میان چین و آمریکا و همچنین در جهت توسعه روابط دو جانبه سالم و پایدار همکاری کنیم.

وانگ ادامه داد: مقابله با تفییرات اقلیمی نه تنها برای حال حاضر سودمند است، بلکه برای آینده و سرنوشت سیاره ما نیز حیاتی و پکن به‌طور قاطعانه به مسیر توسعه سبز، کم‌کربن و پایدار متعهد است.

وزیر امور خارجه چین تاکید کرد: گفت‌وگوها و همکاری‌های مرتبط با تغییرات اقلیمی نه تنها بخشی از روابط چین و آمریکا است، بلکه گامی مهم در تحقق توافقات نشست سران دو کشور نیز به شمار می‌آید.

وی اظهار امیدواری کرد که واشنگتن به نگرانی‌های منطقی پکن احترام بگذارد و از حمایت‌گرایی و امنیت‌گرایی گسترده بپرهیزد تا با همکاری یکدیگر بتوانند به‌طور مشترک با چالش‌های جهانی مقابله کنند.

طرف آمریکایی این دیدار نیز بیان کرد: همکاری در جهت مقابله با تغییرات اقلیمی از توافقات مهمی است که میان سران دو کشور حاصل شد و بخشی کلیدی روابط چین و آمریکا را تشکیل می‌دهد و همچنین در روند همکاری‌های چندجانبه جهانی نقش اساسی دارد.

وی افزود: همکاری میان چین و آمریکا نه تنها به نفع مردم هر دو کشور خواهد بود، بلکه برای کل جهان نیز مزایای بسیاری به همراه خواهد داشت.

پودستا ادامه داد: طرف آمریکایی تمایل به ارتباط و هماهنگی بیشتر و همکاری‌های سازنده‌ با طرف چینی دارد.

وزیر امور خارجه چین از آمریکا خواست برای همکاری با یکدیگر در جهت مقابله با چالش‌های جهانی، واشنگتن از حمایت‌گرایی و امنیت‌گرایی گسترده دست بکشد.