فرآیند تولید ورق گالوانیزه - ورق گالوانیزه چگونه ساخته می شود؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین ورق‌های فولادی بازار، گالوانیزه است که برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول را با استفاده از ورق سیاه تولید می‌کنند و به همین دلیل، تغییر نرخ لحظه‌ای ورق سیاه باعث تغییر قیمت ورق گالوانیزه می‌شود. یکی از پرسش‌های رایج در مورد این محصول این است که ورق گالوانیزه چگونه ساخته می شود؟ ما در این مطلب، این موضوع را بررسی و روش‌های تولید آن را به طور کامل بررسی کرده‌ایم، با ما همراه باشد.

معرفی ورق گالوانیزه + کاربردهای آن

مهم‌ترین وجه تمایز بین ورق گالوانیزه و ورق سیاه در روی اندود کردن سطح ورق است. ورق سیاه پس از طی چند مرحله، سطحش را روی اندود می‌کنند تا در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم شود؛ محصول نهایی را ورق گالوانیزه می‌نامند. ورق گالوانیزه از جمله فرآورده‌های فولادی است که در محیط‌های مرطوب و در تماس با آب، دوام بالایی دارد. برخی از مهم‌ترین کاربردهای این محصول عبارت‌انداز:

  • تولید مخازن ذخیره‌سازی و تانکرها
  • تولید محصولات آشپزخانه‌ای مانند یخچال‌ها و ماشین لباس شویی
  • ساخت انواع لوله و پروفیل در ساختمان‌ها
  • ساخت تجهیزات کشاورزی مانند سمپاش‌ها
  • تولید انواع سقف شیروانی خانه‌ها
  • تولید تابلوهای صنعتی و برق شهری
  • استفاده در صنعت خودروسازی و برای تولید بدنه خودروها
  • ساخت دستگاه‌های تصفیه هوا
  • صنایع حمل و نقل و کشاورزی

3 روش برای تولید ورق گالوانیزه

پس از آشنایی با ورق گالوانیزه و مهم‌ترین کاربردهای آن، در این بخش قصد داریم به پرسش «ورق گالوانیزه چگونه ساخته می شود؟» پاسخ دهیم. به زبان ساده، در ادامه روش‌های تولید این محصول را بررسی می‌کنیم.

1. روش غوطه وری گرم

در روش غوطه وری گرم، ورق‌های اسید شویی را در حمام مذاب روی غوطه ور می‌کنند. یکی از مزیت‌های این روش این است که فلز روی چسبیده شده به ورق چسبندگی بالایی دارد و محصول نهایی از استحکام و ضخامت قابل قبولی بهره می‌برد. ورق‌های گالوانیزه تولید شده با این روش، در برابر رطوبت و خوردگی مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند. پس از این مرحله، محصولات وارد فرایند خنک کاری و خشک کردن می‌شوند و در ادامه، محصولات را با لایه‌ای از کروماته می‌پوشانند تا شوره نزنند.

غوطه ور سازی نسبت به روش‌های دیگر، رایج‌تر است و معمولا تولیدکنندگان از این روش برای روی اندود کردن محصولات استفاده می‌کنند. مقرون به صرفه بودن مهم‌ترین دلیلی است که باعث شده تا بسیاری از کارخانه‌ها از این شیوه استفاده کنند. در واقع، با استفاده از این روش قیمت ورق چندان افزایشی نخواهد بود. از دیگر مزایا هم می‌توان به ضخامت مناسب، چسبندگی بالای روی به لایه ورق اشاره کرد.

2. روش الکتروگالوانیزاسیون

یکی دیگر از روش‌های تولید این محصول، الکتروگالوانیزاسیون است که از جریان الکتریکی در محلولی الکترولیتی برای روی اندود کردن محصولات استفاده می‌کنند. در این روش، از دو فلز استفاده می‌شود که یکی به عنوان آند و دیگری به عنوان کاتد عمل می‌کند؛ آند همان فلز روی است که از کاتد در برابر شرایط محیطی محافظت خواهد کرد. گفتنی است که به این روش آبکاری نیز گفته می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مزایای الکتروگالوانیزاسیون این است که روی با سطح یکنواخت‌تری روی ورق اعمال می‌شود؛ در نتیجه، ورق سطح صاف‌تری خواهد داشت. البته لایه‌ی اعمال شده از روی بر سطح ورق، کمتر از روش‌های دیگر است و به همین دلیل، مقاومت کمتری در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد.

 

3. روش گالوانیزه‌سازی فابریک

 یکی دیگر از روش‌ها، گالوانیزه‌سازی فابریک است که مراحلی شبیه به غوطه ورسازی در حمام روی دارد. تنها تفاوت این دو روش به مرحله پایانی بر می‌‌گردد. در مرحله پایانی این روش، ورق مجددا به حالت کلاف پیچ بر می‌گردد و برشی روی آن صورت نمی‌گیرد.

 

جمع‌بندی: ورق گالوانیزه را از کدام کارخانه‌ها بخریم؟

ما در این مطلب به پرسش رایج «ورق گالوانیزه چگونه ساخته می شود» پاسخ دادیم و سه روش تولید این محصول را بررسی کردیم. از بین روش‌های ذکر شده، غوطه ور سازی به دلیل مقرون به صرفه بودن، رواج بیشتری دارد و بیشتر کارخانه‌ها از این روش استفاده می‌کنند. البته تعداد کارخانه‌هایی تولید ورق گالوانیزه در مقایسه با ورق سیاه بسیار کمتر است. امیرکبیر کاشان، تاراز شهرکرد و هفت الماس از جمله کارخانه‌های تولید این محصول هستند که می‌توانید ورق خود را از آن‌ها خریداری کنید

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین ورق‌های فولادی بازار، گالوانیزه است که برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.