به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ برای مثال اگر قصد داشته باشید هفته آینده به منظور سفر زیارتی، تفریحی یا کاری با قطار به مشهد بروید تهیه بلیت یک هفته قبل از سفر به سادگی امکان پذیر نیست و با مراجعه به سایت قطارها یا سایت های فروش بلیت احتمالا به در بسته خواهید خورد. بنابراین یا باید یک ماه قبل از سفر در زمان اعلامی شرکت راه آهن برای پیش فروش قطارها به سایت ها مراجعه و در ماراتن خرید بلیت شرکت کنید یا در موارد محدودی کنسلی وجود داشته باشد و برای خرید خوش شانس باشید.
اما علت کمبود بلیت قطار در مسیرهای پر تردد چیست و با توجه به اینکه ناوگان ریلی باید سهم بیشتری در سفرهای مردم داشته باشد چرا تهیه بلیت قطار یک هفته یا چند روز قبل از سفر امکان پذیر نیست؟
جلال مختاری - مدیر روابط عمومی راه آهن - در گفتوگو با ایسنا، در پاسخ به چرایی کمبود بلیت قطار در برخی مسیرهای پرتردد اظهار کرد: با توجه به ایمنی بالای قطار، آسایش و راحتی سفر و همچنین قیمت بسیار مناسب، قطار جذابترین گزینه حمل و نقل بین مردم نسبت به سایر روش ها یعنی زمینی و هوایی است.
وی افزود: به همین علت، تقاضا برای سفر با قطار بسیار زیاد است و این تقاضا تقریبا ۱۰ برابر ظرفیت ناوگان ریلی است که در طول سال وجود دارد.
مدیر روابط عمومی راه آهن در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مردم چگونه میتوانند بلیت سفر خود را یک هفته قبل از سفر تهیه کنند، گفت: راهآهن معمولا پیش فروش بلیت را بصورت یک ماهه انجام می دهد و زمانی که پیش فروش آغاز می شود، معمولا به علت تقاضای بسیار زیاد سفر ریلی، کلیه بلیتها در همان ساعات اولیه به فروش می رسد.
بنابراین هموطنان باید برای خرید بلیت در زمان پیش فروش بلیتها به سایت یا مراکز فروش مراجعه کنند یا ممکن است به صورت محدود برخی بلیتها کنسل شوند و امکان خرید مجدد آنها فراهم شود.
وی تصریح کرد: از چند ماه پیش راه آهن نظارت بیشتری روی بلیت های صادر شده انجام داده است و اجازه سوار شدن مسافران با بلیت غیر همنام را نمی دهد. این نظارت راه آهن به صورت طبیعی باعث جمع شدن بساط بازار سیاه شده است.
مختاری عنوان کرد: قبلا مسافران بعضا می توانستند با بلیت افراد دیگر نیز سوار قطار شوند اما در حال حاضر تنها مسافران باید با بلیتی که برای خود آنها صادر شده سوار قطار شوند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا با کمبود ناوگان مواجه هستیم، گفت: با توجه به اقتصاد ضعیف حوزه مسافری ریلی و به دلیل اینکه بین قیمت تمام شده این خدمات با قیمت بلیت عرضه شده فاصله قابل توجهی دارد، هزینه ها و درآمدهای شرکت های ریلی مسافری هماهنگ نیست و این شرکتها عمدتا توان مالی لازم برای تعمیرات به موقع واگنها و همچنین خرید واگنهای نو را ندارند.
مدیر روابط عمومی شرکت راهآهن عنوان کرد: اکنون کمتر از هزار واگن فعال مسافری در شبکه ریلی داریم ولی با توجه به تقاضای بالای مردم، حداقل به ۳ هزار واگن مسافری نیاز است. ضمن اینکه منابع کافی برای افزایش آماده به کاری لکوموتیوها نیز لازم است تا با توسعه ناوگان مسافری بتوانیم بخش بیشتری از تقاضای سفر با قطار را پاسخ دهیم.
وی در پایان گفت: امیدواریم با کمک دولت و مجلس محترم و همچنین ارایه مشوق ها و تسهیلات لازم برای جذاب شدن سرمایهگذاری بیشتر بخش خصوصی در صنعت ریلی به مرور شاهد افزایش کمی و کیفی خدمات راهآهن به مردم عزیزمان باشیم.