دنیامالی: باید کیفیت برگزاری فوتبال را بالا ببریم/ استادیوم‌ها را به باشگاه‌ها می‌دهیم

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی دانا؛ مراسم افتتاح پروژه های عمرانی فدراسیون کشتی و تجلیل از مدال آوران سال 1403 در رقابت های المپیک و جهانی، صبح امروز چهارشنبه 28 شهریورماه با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، احمد دنیامالی وزیر ورزش و جوانان، جمعی از مسئولان، پیشکسوتان و مدال آوران کشتی برگزار شد.

احمد دنیامالی وزیر ورزش و جوانان در این مراسم اظهار داشت: کشتی از جمله مهمترین رشته‌های ما در ورزش است. در طول دوران تاریخ المپیک همیشه بخش عمده‌ای از مدال‌هایی که گرفته‌ایم، از این رشته بوده‌ است. کاری که اکنون در کشتی می‌شود، اقدامات زیربنایی است و کارهای جدیدی که کشتی شروع می‌کند حوزه نرم و هوش مصنوعی است.

دنیا مالی افزود: چیزی که با دبیر صحبت کرده‌ایم، کشتی ایران می‌تواند در دنیا در همه زمینه‌ها حرف برای گفتن داشته باشد که دارد، منتهی بایستی با نرم‌افزارهای علم تمرین به یک شیوه با هوش مصنوعی تطبیق دهیم. فکر می‌کنم کشتی با این اقداماتی که انجام می‌دهد ظرف چند سال آینده جزو فدراسیون‌های برتر جهانی خواهد بود که می‌تواند کشتی را به صورت علمی و با استفاده از فضای نرم‌افزاری چه در ایران و چه در خارج از کشور توسعه دهد.

وی در ادامه در خصوص ساختارها و مشکل بزرگ ورزش ایران که نبود زیرساخت ها است، گفت: این تصور که ما زیرساخت‌های لازم را نداریم، درست نیست. آن چیزی که ما در زیرساخت‌ها مواجه هستیم، موضوع نگهداری درست است.

وزیر ورزش گفت: هر روز استانداردها تغییر پیدا می‌کند. اماکن ورزشی بر اساس چارچوب‌هایی که فدراسیون‌های جهانی اعلام می‌کنند، باید به روز شوند. ما این کار را شروع کرده‌ایم. در بحث فوتبال هم اتفاق افتاده. اماکنی که داریم خوب هستند و مشکلات چمن را می‌توان حل کرد و به شدت دنبال آن هستیم و این تعهد را به همه ورزش دوستان می‌دهم.

او ادامه داد: در فوتبال، فضای ورزشی استادیوم‌ها را به باشگاه‌ها می‌دهیم تا کار نگهداشت آنها را انجام دهند. البته نظارت هم خواهیم کرد. کمک خواهیم کرد و باشگاه‌ها را تنها نخواهیم گذاشت. باید کیفیت برگزاری مسابقات در فوتبال و بقیه رشته‌ها را بالا ببریم و به بهترین شکل و با بهترین امکانات از تماشاگران خود استقبال کنیم. در آینده ان‌شاءالله شاهد کارهای بهتری خواهید بود.

وزیر ورزش و جوانان پس از حضور در فدراسیون کشتی در جمع خبرنگاران گفت: فدراسیون کشتی یکی از فدراسیون‌های کشور است و جزو مهم‌ترین رشته‌های ما در ورزش است. در طول دوران تاریخ المپیک بخش عمده مدال ما از این رشته بوده است. 

وی افزود: کاری که الان در کشتی در حال انجام است اقدامات زیربنایی است و کارهای جدید که این رشته شروع کرده است در حوزه هوش مصنوعی است. موضوعی که با آقای دبیر راجع به آن صحبت کردیم این است که کشتی ایران در دنیا در تمام زمینه‌ها می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد که دارد. 

وزیر ورزش ادامه داد: با اقداماتی که کشتی انجام می‌دهد فکر می‌کنم ظرف چند سال آینده یکی از فدراسیون‌های برتر در فدراسیون جهانی خواهد بود که می‌تواند کشتی را در ایران و خارج از کشور به‌صورت علمی و نرم‌افزاری توسعه دهد.

دنیامالی درباره نبود زیرساخت لازم برای ورزش در ایران گفت: تصوری که می‌گوییم زیرساخت لازم را نداریم درست نیست. چیزی که ما درباره زیرساخت‌ها با آن مواجه هستیم، بحث نگهداری درست است. اگر به موضوع نگهداری و بروزسازی اماکن ورزشی توجه نکنیم درست نیست. استانداردها روزانه در حال تغییر هستند و شرایط فنی اماکن ورزشی بر اساس استانداردهای فدراسیون‌های جهانی باید بروز شوند.

وی افزود: اعلام کردیم که فضاهای ورزشی استادیوم‌ها را به باشگاه‌ها بدهند تا خودشان نگهداری را انجام دهند اما حتماً در این زمینه هم نظارت می‌کنمم و اصول فنی را به باشگاه‌ها اعلام می‌کنیم و به آنها کمک می‌کنیم و آن‌ها را تنها نمی‌گذاریم.

دنیامالی گفت: ما یک خانواده هستیم و باید به باشگاه‌ها کمک شود. اصل بحث این است که کیفیت خودمان را چه در فوتبال چه در رشته‌های دیگر باید بالا ببریم. مخاطب ما تماشاگران هستند که باید با بهترین شکل و امکانات از آنها استقبال کنیم.

فقط به دو رشته تکیه کرده‌ایم

وزیر ورزش پس از پایان مراسم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما از الان در تلاش هستیم که با کمک دولت و مجلس بتوانیم شرایط را برای المپیک 2028 مهیا کنیم. کشتی از الان در حال برنامه‌ریزی برای بخش استعدادیابی است تا برای المپیک 2032 استرالیا که 8 سال دیگر است و اهمیت زیادی هم دارد، آماده شویم. قبل از اینها نیز بازی‌های آسیایی 2026 در ژاپن و همزمان نیز المپیک جوانان در سنگال را داریم. بنابراین فکر می‌کنیم باید بر روی رشته‌هایی که مزیت نسبی داریم، بیشتر کار کنیم، چون یک رشته هر چقدر که بالا می‌رود، طبیعتاً بیشتر مورد تهدید قرار می‌گیرد و حفظ شرایط آن جایگاه نیازمند کار بیشتری است. ما در المپیک 2008 در کشتی فقط یک برنز گرفتیم و تکواندو نیز یک طلا بدست آورد و کاروان ما به این 2 مدال رسید.

وی افزود: یکی از آسیب‌های ورزش ما این است که فقط به دو رشته تکیه کرده‌ایم. سیاست‌های من به عنوان وزیر ورزش این خواهد بود که رشته‌هایی مثل دوومیدانی، وزنه‌برداری، تیراندازی، تیروکمان، صخره‌نوردی و رشته‌هایی که می‌توانیم در آنها مزیت نسبی داشته باشیم، توسعه بدهیم. اتکاء به تک‌رشته‌ها، ما را در المپیک و بازی‌های آسیایی آسیب‌پذیر می‌کند.

دنیامالی تصریح کرد: ما کشورهای آسیایی را بررسی کردیم و مشاهده کردیم که 7 کشور در چند رشته مدال گرفتند، ولی ما در 2 رشته مدال کسب کردیم. امیدوارم روزی با شما مصاحبه کنم و به مردم گزارش بدهم که در المپیک 2028 در چند رشته صاحب مدال می‌شویم.

وی درباره زیرساخت‌های فوتبال در ایران که شرایط خوبی ندارد، گفت: زیرساخت فوتبال ما بد نیست و خیلی خوب است، اما اینکه به چمن و نور آن رسیدگی نمی‌کنیم، باید بگویم که من یک برنامه فشرده‌ای گذاشته‌ام. بر همین اساس دیروز یک جلسه سه ساعته با بیشتر مدیران باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال، همکاران خودم در ادارات کل استان‌ها داشتیم. قطعاً بدانید که اولاً در حال واگذاری استادیوم‌ها به باشگاه‌ها هستیم که خودشان بر آن نظارت کنند، البته با چک‌لیست‌های نظارتی که ما بدون شک در بُعد نظارتی آن نظارت خواهیم کرد و براساس ماده 27 می‌توانیم این کار را انجام بدهیم.

وزیر ورزش گفت: زیرساخت‌های ما زیرساخت‌های بدی نیست، اما در بحث نگهداری ضعیف بوده‌ایم که من ان‌شاءالله به جامعه ورزش قول می‌دهم که بحث نگهداری را چه در  موضوع استادیوم‌ها و چه در موضوع سالن‌های ورزشی در رشته‌های مختلف شرایط خوبی را به وجود می‌آوریم.

وی در پایان درباره پرداخت پاداش‌ها گفت: سریع پرداخت می‌کنیم.

وزیر ورزش و جوانان گفت: مشکل ورزش ما زیرساخت نیست، نگهداری زیرساخت هاست.